Krydsfiner til bordplade

Hej alle,

Jeg skal lave et arbejds-/pusle-bord, som skal stå på 2 bukke (derudover frist svævende).

Jeg har overvejet at bruge en tyk krydsfiner til bordplade, men er det stærkt nok og vil det holde formen over tid? Jeg har også ladet mig fortælle at der findes forskellige krydsfiner. Hvad skal jeg i så fald bruge? Størrelsen skal være 80x210 cm.

Håber at nogle kan hjælpe
Hilsen Tobias
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du køber en 22 mm. Østen krydsfiner er der intet der går ud af facon, slib og larker pladen på begge sider og væn dig til at vende pladen en gang imellem så forbliver den ret.
Mange tak for dit svar.
Bordplanen skal dog skrues fast nedenunder, så det ville ikke være pænt at vende den pga. skrue huller.

Er det muligt at forstærke krydsfineren med metallægter (flade eller firkantede rør) nedenunder eller lignende?

Med venlig hilsen
Tobias
Hvis du forstærker med firkant rør er der ingen grund til at bruge så tyk en plade, med mindre det er elefanter du skal pusle på bordet.
Hej.

Du kan lime en træpind (gerne flere) på undersiden i bordets længde-retning. Godt med lim og skruer. Derved skaber du en "bjælke der er lige så tyk som bordplade + pind. Stivhed/styrke af pinden stiger voldsomt når den bliver dobbelt så tyk. Limen er vigtig da pind+plade ellers ikke virker som én kraftig bjælke.

Finsk birkefiner er i øvrigt det pæneste (synes jeg) og sikkert også det dyreste.
Det lyder som en god løsning. Har blot et par spørgsmål til konstruktionen:
Er det nok med 1 firkant-rør?
og hvor stort skal det være (bredde og tykkelse)?
og skal firkant-røret løbe på alle de 2,10 meter eller vil det være nok at sætte det under midten af bordpladen mellem de 2 bukke?

Jeg værdsætter meget den store hjælp!

Hilsen Tobias
Annonce
Tak Troels,

Jeg vil kigge efter noget birke krydsfiner.
Tror du at eksempelvis en 3x3 stok vil være nok til at afstive hele pladen? Umiddelbart stoler jeg mere på et firkantrør i stål, men det ville da unægteligt være nemmere at bruge træ.

Bordet bliver 90 cm højt, så man vil kunne ser afstivningen, så vil helst undgå at for mange dele.

Hilsen Tobias
Klap nu lige hesten.

En X-finerplade på 22 mm tykkelse på 80x120 cm der ligger på to bukke kan holde til at en voksen mand står midt på den.

Skal det være flot bruger du birkekrydsfiner. (Skal lakeres)
Skal det være billigt bruger du MDF- Plade. (Bør males)

Ikea har plader lige i din størrelse.
Pladen af 22 mm birke krydsfiner skal være 210 cm, hvor 150 cm vil "svæve" frit mellem de to bukke.
hpox, du skriver 120 cm. Var det bare en tastefejl eller mener du ikke at afstivning er nødvendig.

Er lidt i vildrede nu om jeg skal afstive med jern, træ eller slet igen ting???

Hilsen Tobias
Ja. Det var en læsefejl. Det må du undskylde.

Med sålangt imellem understøtningerne skal der enten nogle "pinde under", som det foreslås.

Eller du køber en almindelig billig papdør, (de er f.eks. 82,5 x204 cm), evt. ubeslået og lægger på et par bukke.
Så kan den voksne mand igen stå på pladen. (Hvis han ikke hopper alt for meget jo) :o)
Eller:
Du indkøber en 25mm (eller 30mm MDF-plade).

Det kan mageligt holde til formålet.
Og MDF er billigt. Og lidt tungt.
Og lidt træls at fragte hjem på cykel!!!
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også