Krydsfiner til bordplade

Hej alle,

Jeg skal lave et arbejds-/pusle-bord, som skal stå på 2 bukke (derudover frist svævende).

Jeg har overvejet at bruge en tyk krydsfiner til bordplade, men er det stærkt nok og vil det holde formen over tid? Jeg har også ladet mig fortælle at der findes forskellige krydsfiner. Hvad skal jeg i så fald bruge? Størrelsen skal være 80x210 cm.

Håber at nogle kan hjælpe
Hilsen Tobias
Hej alle, Jeg skal lave et arbejds-/pusle-bord... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Grunden til at vælge krydsfiner er mest æstetisk (planen er at male over- og underside og lade finerkanten være synlig) men også fordi jeg formodede at det var mere holdbart end MDF. Er det forkert?



Nu er det jo et puslebord og ikke et dansegulv eller et smedeværksted du har gang i. :o)

En MDF-plade koster måske 150 kr/m2. En birkefinerplade i tilsvarende tykkelse måske 600 kr pr samme arealenhed.

En papdørplade, (celledør), hvidlakeret i ovennævnte størrelse koster måske kun 400 kr hos j&f. (Ganske vist med udfræsninger for hængsler og låsekasse - måske)
Bauhaus har tilbud på bordplader i denne uge. Jeg fandt en mørk hardwood på 200x80 cm til 500kr.
[code]http://www.bauhaus.dk/fileadmin/mounts/dk/3D/Avis_uge_310111-DK.htm#/23/ [/code]

Desuden reklamer de vistnok også for rester i diverse plader. Det kan selvfølge laves billigere end med disse plader.

Ang. birkefiner, lavede jeg et rigtig flot skrivebord med en birkefinerplade købt i Ikea, for 12-14 år siden. Og jeg holdt overfladen rigtig flot med brun sæbe.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har brugt en 30mm MDF som arbejdsbord med ca 160cm mellem hver stigereol der holdt den i enderne. Den blev ikke krum. Den fik hverken stivere, maling eller noget som helst andet.
Vil man forstærke MDF kan man smøre det ind i en meget tynd opløsning af hvid snedkerlim. det trænger ind og gør pladen markant stærkere.

Jacob
Skrevet af hpox på 12 aug 2011 21:10
Nu ikke for mange røverhistorier Antenne!!! :o)

Den er god nok.
Og den er let at efter prøve. Det virker mig bekendt på alt sugende træ.

Jacob
Det passer ikke.
Det eneste man kan sige er at det ikke svækker pladen.
Iøvrigt skal limen være meget tynd såfremt man skal kunne udlægge et jævnt lag.

Hvis det var korrekt ville det jo være en ualmindelig billig måde at forstærke plader på,.

Det er det rene Maren i Kæret sludder.
Inden du afviser så konsekvent så prøv.

Jacob
Måske!

Men jeg arbejder næsten dagligt på et træværksted.

Og i det omfang jeg ikke føler mig komplet til grin ved at lave forsøget - så måske i næste uge.
ok.
prøv først med alm hvid snedkerlim fortyndet 1:5 med deminiraliseret vand.
Du kan også prøve med PU lim fortyndet med sprit. det bliver hårdere.

Jacob
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også