Er et Vanvex anlæg velegnet til dette formål?

Vi har gang i en renovering hvor i der som en del af entreprisen indgik et varmegenvindingsanlæg på loftet til at ventilere stuen og første sal, samt et mindre (uspecificeret) varmegenvindings anlæg til kælderen.

Huset har også et solvarme anlæg hvor selve panelet lader til at være okay, men styringen er gået i stykker. Derudover har vi opdaget at varmtvandsbeholderen er gået i stykker.

I den forbindelse har vores VVS'er tilbudt os et Vanvex anlæg (med en mindre kosmetisk transportskade) istedet for varmegenvindings anlægget. Ideen skulle være at ordne varmtvandsbeholderen og solvarmen med et enkelt anlæg.

Det der bare er uklart for mig er hvad dette betyder for indeklimaet i kælderen (som jeg gerne vil have varmt og tørt). Når man læser på Genvex hjemmeside virker det som om Vanvex anlægget vil udvinde varmen fra både inde og ude luften. Vil det ikke bare gøre det koldere i kælderen?

Jeg kan se at der står at anlægget tilsluttes til centralvarmen, hvordan fungerer det? Producerer varmepumpen også varmt vand til radiatorne?

Jeg håber der er nogen der lige kan forklare det for mig, så jeg bedre kan kommunikere med min VVS'er uden at virke som en idiot

Det skal siges at vi først blev tilbudt et lettere brugt Genvex Combi anlæg (som umiddelbart gav langt bedre mening), men det er for højt til at være i kælderen.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan et Vanvex anlæg skulle kunne opfylde de opstillede krav til ventilation af huset.

Et Genvex anlæg både suger luft ud og puster luft ind. En veksler sørger for at varmen fra den udsugede luft bliver genbrugt til opvarmning af den friske luft. Et sådant anlæg indeholder ikke andre aktive komponenter end to ventilatorer.

Dette system kan så kombineres med en varmepumpe således at anlægget direkte kan tilføre huset varme gennem indblæsningsluften. Andre producenter er fx Nilan og Dantherm.
Den tilførte varme tages fra udeluften sammen med varmen der udnyttes fra den udsugede luft.

Der er så kommet anlæg hvor man kombinerer de forskellige ting således at man kan få varmt vand eller måske kan tilslutte jordvarmeslanger - og solfangere

Et Vanvex anlæg producerer varmt vand, hvor energien, via varmepumpe, hentes fra udeluften. Den har ikke noget "frisk luft indblæsningssystem" hvorfor den ikke kan opfylde kravet om ventilation. 

Gav det mening?

mbh BS 


 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg må hellere lige præcisere at Vanvex anlægget kun skal erstatte det mindre varmegenvindings anlæg der ellers ville have været i kælderen, det store genvex anlæg står allerede på loftet. Det fremgår ikke ordentligt fra min originale besked.

Anyway, når man læser hos genvex.dk ( http://www.genvex.dk/uploads/DK_-_VANVEX_185_285.pdf), virker det da som om systemet også arbejder med indeluften:

"Vanvex brugsvandsvarmepumpe kan både udnytte inde- og
udeluftens energi til opvarmning af brugsvande"

Derudover står der at den har en "udsugningsventilator".

Den forklaring jeg har fået indtil videre er at Vanvex anlægget vil skabe et undertryk i kælderen, som vil bringe noget af den opvarmede luft fra stue og første ned i kælderen, hvilket vil hjælpe med at holde kælderen tør. Den luft vil så forlade kælderen via varmepumpen og blive genvundet til varmt vand.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis