Hvordan støber man gulv?

Hej

Jeg har fundet denne guide (Kilde: http://www.varberg.dk/gds/trinfortrin-betongulv.html ) hvor han skriver:

Skal der føres vand rundt i huset til andre steder skal det jo hvis det er koldt vand ligge under pladerne, og hvis det er det varme vand ligge inde imellem pladerne.

Da al dette var gjort var det tid for at få RIO nettet ind og ligge på pladerne, disse blev hævet et stykke fra pladerne. Det er vigtigt at ligge disse plader helt lige og lade dem krydse over hinanden så det bliver nemt når alle varmerørene skal ligges ud. Jeg vil gætte på at det ikke tog længerer tid en 1 time at ligge hele vores 44 m2 i stue og køkken for håndværkeren. Men han havde også en binde maskine med til at få rørrene til at ligge fast på RIO nettet.

Da det er gjort, var det klar til støbning af gulvet.

1. Blandingsforholdet er 1:7 hvor det er 1 del cement og 7 dele støbemix

2. Det er en god ide at være mindst 4 personer til dette arbejde. 2 til at blande og kører ind og 2 til at ligge ud.

3. Først trak vi snorer ud så vi kendte den højde vi skulle ende med.

4. Så blev der lagt beton ud i nogle lange pølser, disse fungerede som sider på en form så det var nemt at finde højden på de store stykker.

5. Det er vigtigt at lave blandingerne helt ens, også med hvor stor mængde vand man bruger, så blandingen tørrer helt ens op.

6. Når vi lagde betonen ud glattede vi det med et glattebræt, og køb bare det største du kan finde i støbt hårdt skum, det gør det noget nemmere at få det pænt lige.

Når det hele er lagt du kan du efter 2 dage begynde at gå stille på gulvet.

7. Så var det tid for det glatte lag som er ca 2-5 cm tykt Dette lag er lavet af 1 del cement og 7 dele vasket sand

Igen blandet helt præsis og lagt ud igen og glattet med brættet. Dette lag var klart til at blive gået forsigtigt på allerede efter 1½ dag.

Jeg har egentlig kun 56m2 der skal støbes i, og jeg vil selvfølgelig have det til at ligge HELT jævnt, der skal være gulvvarme i gulvet og 300mm S80 sundolitt.

Er ovenstående den rette måde at støbe gulv på, eller har i nogle bemærkinger?



Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mener nu man plejer at bruge 1:5 cement/støbemix

Husk at den billige discount cement, ikke har samme styrke, som kvalitetscement, som eks, Ålborg Portland...

mvh jens

Ja, det er noget af det rigtige.
Men det kan osse gøres på andre måder.
Hvis du ikke har prøvet før så skal du have kyndig medhjælp.

Men teksten bærer præg af ikke at være dansk oprindeligt.
Prøv osse at se på Ålborg Portlands hjemmeside om samme emne.



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
1 til 5 hvis man benytter støbemix, eller 1 del cement, 3 dele grus og 5 dele sten

Pudslag laves i 1 del cement og 3 dele grus, og ikke 1 til 7

Men hvorfor lave det i 2 lag, det kan sagtens støbes i et lag.

Og ikke mindst så ville jeg lave det med flydebeton, koster ikke så meget mere, kan lige rendes over med en sliber efterfølgende eller glittes,  også er man sikkert på et stærkt gulv, og ikke en hjemmeblandet beton med svingende styrke.

At lægge pudslag er et håndelag, det er ikke noget man bare lige gør, så skal det være HELT plant, så ville jeg betale en for at lægge flydebetonen ud, og efterfølgende slibe overfladen, også klare resten selv.
Skrevet af Koludabyg på 10 aug 2011 22:23
1 til 5 hvis man benytter støbemix, eller 1 del cement, 3 dele grus og 5 dele sten

Pudslag laves i 1 del cement og 3 dele grus, og ikke 1 til 7

Men hvorfor lave det i 2 lag, det kan sagtens støbes i et lag.

Og ikke mindst så ville jeg lave det med flydebeton, koster ikke så meget mere, kan lige rendes over med en sliber efterfølgende eller glittes,  også er man sikkert på et stærkt gulv, og ikke en hjemmeblandet beton med svingende styrke.

At lægge pudslag er et håndelag, det er ikke noget man bare lige gør, så skal det være HELT plant, så ville jeg betale en for at lægge flydebetonen ud, og efterfølgende slibe overfladen, også klare resten selv.

flydebeton, er det sådan noget jeg bestiller og får lagt ind med en beton kanon?

Jeg kan læse noget om det her: http://www.vkbeton.dk/beton+m%C3%B8rtel/flydebeton/?s=33 men jeg bliver ikke så meget klogere...

For de skriver:

Planhed Den største myte omkring flydebeton. Den er ikke selvnivellerende. Der skal bruges udstyr til at styre højden med og for at lave en plan overflade. Vores erfaring – Brug af laser udstyr er den bedste løsning, man kan også spænde snore ud, eller sætte søm i bestemt højde, men under alle omstændigheder skal udlægning styres.

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Jep, det er noget man bestiller hos et betonværk, også får leveret med beton kanon med transport bælte eller pumpe.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Koludabyg på 11 aug 2011 11:38
Jep, det er noget man bestiller hos et betonværk, også får leveret med beton kanon med transport bælte eller pumpe.

Men de siger jo at den største myte om flydebeton, er at det bliver plant af sig selv...

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Ja, det er jo ikke tyndt som vand, så det bliver ikke 100% plant af sig selv, man kan selvfølgelig ikke bare hælde det ind på midten, også forvente at det render ud i alle kanter og hjørner, og lægger så helt vandret, det er en misforståelse bla. GDS folk at det er muligt med flydebeton, det skal udlægges af en der ved hvad han laver, og med hjælp af bred jutter og rotorlaser, kan det udlægges så det er næsten helt jævnt til at begynde med, også efter en tur med betonsliberen, så er det altså helt plant.

De fleste der selv forsøger sig, ender med at bruge tusindvis af kroner på flydespartel efterfølgende, som altså heller ikke laver alt arbejdet selv, ligesom flydebeton...
Betegnelsen "flydebeton" eer delvis forkert.

Det flydebeton primært er udviklet til er at det kan udstøbes uden vibrering. Hvilket er en kæmpemæssig fordel såvel arbejdsmæssigt som kvalitets-ditto.

Det burde retteligt kaldes "viberationsfri beton"

Men det er rigtigt at flydebeton er langt mere tilbøjelig til at "flyde ud" end alm. beton.
jeg vil kun anbefale unicon til levering af flydebeton, da det er den bedste at arbejde med,
Det hedder så heller ikke "flydebeton, men selvkompakterende beton. (lava beton)
Så der har Hpox helt ret
Har sendt en mail til Unicon og bedt om et tilbud på 6m3 lava beton lagt ind med kanon.

Så har jeg heldigvis også fundet et par stykker der kan hjælpe med at få det lagt jævnt

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også