Bankelyde i 1. gear

Min Peugeot 206 1.6 1999 har nogle små bankelyde i første gear og lidt i andet når jeg har holdt stille og skal i gang, jo mere belastning der er desto mere bank (eller dybe klikke lyde).

Mekanikker mente bestemt det var kobling og satte en ny i på garangtien men måtte konstatere at det ikke havde hjulpet da jeg kørte der fra (koblingspunktet havde flyttet sig så tror den er skiftet).

Mekanikkeren er stadig med på at den ikke skal lyde sådan men var ærligtalt i tvivl om hvad det så ku være og ville få en fra Peugeot til at se på den derudover har den nu også en dyb rumle lyd også når jeg skal igang fra at stå stille (dette mente han dog var udstødningen, men kan nu have min tvivl)?

Er det i gearet et sted eller er det noget helt andet?

Nogen bud???

Hjææææææææææpppppp

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Defekt drivakselkryds!
Meget almindelig hændelse.

Med venlig hilsen
ktm

aha?
Og kan det godt forveksles med en defekt kobling (på lyden altså)???
lyden forsvinder når der er koblet ind og jeg kun kører på gearet?

(Det skal lige siges at koblingen + leje vist ikke havde det så godt så en ny gjorde bestemt ikke skade ;-)

Mvh. Anders -

Jeg står uforstående over, hvorfor man har dømt koblingen ude, men jeg har jo heller ikke selv oplevet din bil. Normalt præsterer en kobling ikke bankende lyde. Så derfor kan jeg ikke sige at lyden kan forveksles med en defekt kobling.
Men alt du beskriver lyder som et typisk tilfælde med et defekt drivakselkryds, enten rustet, stift eller bare slidt op. Prøv om det ikke også bliver værre, hvis du samtidig drejer til en af siderne.

Med venlig hilsen
ktm

Undskyld jeg bliver ved med at spørge men vil gerne være så sikker så mulig.
Hvis jeg trækker håndbremsen og slipper koblingen (i gear) til lidt inden den går i stå så kommer bankelyden også???

Mvh. Anders -

Nej, ikke som du der beskriver det. Det er kun, når der er bevægelse i i akslerne, at de kan frembringe bankende lyde. De kan give et klap, når man begynder tilkoblingen, idet det slup der er, bliver neutraliseret.
Jeg opfattede din oprindelige beskrivelse af lyden, at det kun var når vognen var i bevægelse.

Hvis det forholder sig på den måde, som du beskriver, hælder jeg nok mere til et defekt hovedleje. Det vil kunne ytre sig som du beskrive ved at holde vognen på bremsen og klemme motoren. Lyser olietrykslampen i langsom, varm tomgang?

Der er ikke noget i koblingsdelene som er oplagte som kilde til støjen, og slet ikke når alt er skiftet.

Med venlig hilsen
ktm

Tusind tak for svar.
Og nej der er ingen lys i olietryk.

Mvh. Anders -

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis