Jordvarme: Indføringsrør

Hej

I vores nye hus har jeg under fundamentet indført 2 isolerede rør. Rørene har en vinkel under gulvet på 90 grader, og den indvendige diameter er 55 mm. De er købt til formålet af en VVS-mand, men forleden havde jeg besøg af en, som helt bestemt mente, at rørerenes diameter er for lille til de 2 slanger, som skal føre ind under gulvet og tilsluttet jorvarmeanlægget (bliver nok et Vølund).

Kan nogen oplyse om mine 55 mm. indføringsrør (indvendigt mål) kan benyttes ?

På forhånd tak !


Selvbyggeren

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
rørene er store nok da man normalt hvis kun føre 32 mm rør ind til jordvarme.Det eneste jeg kan se bliver en udfordring er de 90 graders bøjninger du har i gulvet. der vil jeg nok sætte min tvivl på at man kan få et 32 mm rør igennem uden at det knækker sammen men skal da ikke kunne sige om det kan lade sig gøre.'
Du kunne jo få et par meter rør også se om det kan lade sig gøre at få igennem uden at det knækker sammen

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Jeg har et hus på knap 200 m2 og en 10 kw varmepumpe. Dertil har jeg 2 x 200 meter 40 mm slange nedgravet. Fra samlebrønden og ind til pumpen har jeg 50 mm slanger. og tro mig, det er nogle stive sataner og få op gennem soklen ! jeg huggede et 20 x 20 cm hul ned gennem soklen, og fik med møje og besvær slangerne op igennem. herefter trak jeg isoleringen og et par kraftige flexrør ned over slangerne inden jeg støbte hullet til igen.

Nu kender jeg ikke til størrelsen på det anlæg du påtænker at få installeret, men jeg tror at 32 mm fødeslanger er for småt, og hvis de viser sig at være tilstrækkelige til formålet, er jeg bange for at du får alvorlige problemer med at få dem gennem de 90 graders bøjning - Slangerne er kraftige, og knækker nemt hvis de bøjes for kraftig.

Held og lykke med projektet :-)
32 mm burde være nok(ivt har kun 28 mm ind i varmepumpen op til 11 kw ) 40mm får man aldrig igennem et 90 graders buk i et 55mm rør uden at det knækker sammen

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>

Jeg har lige lavet nyt gulv i fyrrummet, for at være lidt på forkant, har jeg nedstøbt tomrør, til en evt. senere varmepumpe.

Jeg blev rådet til at føre 2 x 110 mm kloakrør frem, og lave 90 gr. bøjningerne, med 6 stk 15 gr. bøjninger på hver, det giver en lang bøjning, så røret med isolering kan føres helt op.
Samt et stk 40mm til evt el kabel.



mvh jens

 

Hej

Tak for svarene. Jeg skal lige tilføje, at der ikke er tale om et skarpt 90 graders knæk på indføringsbøjlen/røret, men en blød bue, som dog ender med at give 90 grader.

Jeg har kigget i den tekniske beskrivelse fra Vølund, og der står der, at 28 mm. tilslutning på brinesiden. Er det de rør, som skal føres fra samlebrønden og ind, som kun er 28 mm ?

Selvbyggeren

Annonce
de 28 mm der er på varmepumpen er sikkert i kobber eller rustfristål og man kan ikke få en slange der er 28mm.den er der imod 32-40-eller 50 mm

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
når at det er en blød bue at dit indføringsrør bukker med vil jeg tro at det godt kan lade sig gøre at få både et 32 og et 40 mm igennem

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Du skal være meget obs på, at der er plads til tilstrækkelig isolering rundt om brineslangerne. Så vidt jeg husker skal der være isoleret 1,5 meter udenfor fundamentet for at sikre mod frostskader etc, men jeg ved ikke, hvor meget/tyk isolering der skal være, ejheller i gennemføringen. Det bør dog kunne findes ud af hos Vølund, IVT eller tilsvarende.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis du skal have over 400m 40mm jordslange uden samlebrønd, ¨så er det jo også 40mm der kommer ind i huset, de der indføringsrør er godkendt til netop dette formål. så selve brineslangerne skal ikke isoleres ydeligere i røret. dog er det en god ide at "forsegle røret med pu skum eller ligende så der ikke bliver tilført mere fugt.
selv om er der kun er 3/4" brine tilslutning på de fleste pumper så står der af ihvertfald i vølunds montagevejledning at man skal føre brinerørende i så stor dimmension som muligt helt til snavssamlere etc.

Køletekniker & Energiteknolog.

Hej Grønkjær

Tak for dit svar.
Vølund har for VVS-manden beregnet, at der kun skal bruges 350 meter slange. Jeg syntes ikke det lyder af meget i forhold til de længder, som jeg hører om ved andre installationer. Godt nok er vores hus nyt, men det er på 316 kvadratmeter og så er der yderligere en garage på 104, som dog ikke til dagligt skal opvarmes. Der bliver også badekar.

Jeg har spurgt ind til det tilbud, som jeg har modtaget, og hvis jeg  f.eks. selv vælger at få lagt 500-600 meter slange, har jeg fået at vide, at jeg skal regne med yderligere omkostninger til 50 mm. slange, samlebrønd og forrørboks. Yderligere har jeg fået at vide, at jeg under alle omstændigheder skal få udskiftet de nuværende inføringsrør. Det betyder, at jeg skal have boret nye huller i fundamentet og lagt 110 mm. indføringsrør ind i huset.

Det er jo også fjollet at lægge mere slange, end Vølund har beregnet, hvis dette ikke bidraget med noget som helst. Hvad mener du om løsningen med 350 meter slange ? Tror du at det vil være ok, og vil det så sige, at alt det ekstra kan undværes, så enderne på de 350 mm. slange blot føres direkte ind i huset eller er det her, at Vølund gerne vil have at dimensionen øges til 50 mm. slange ?


Selvbyggeren

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis