Jordvarme: Indføringsrør

Hej

I vores nye hus har jeg under fundamentet indført 2 isolerede rør. Rørene har en vinkel under gulvet på 90 grader, og den indvendige diameter er 55 mm. De er købt til formålet af en VVS-mand, men forleden havde jeg besøg af en, som helt bestemt mente, at rørerenes diameter er for lille til de 2 slanger, som skal føre ind under gulvet og tilsluttet jorvarmeanlægget (bliver nok et Vølund).

Kan nogen oplyse om mine 55 mm. indføringsrør (indvendigt mål) kan benyttes ?

På forhånd tak !

Selvbyggeren

Hej I vores nye hus har jeg under fundamentet... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg holder med Grønkjaer. Så stor dimension som muligt i jorden - gerne 50 mm hvis muligt - det er rigtigt træls hvis slangerne er dimensioneret for korte fra starten af. -overvej evt. disse her : http://www.jordvarmeslanger.dk/images/stories/PDF/Turbolensslange.pdf
Vedrørende at bøje rør gør vi det når vi lægger vandrør ind at vi varmer slangerne op med varme håndklæder, så bliver de meget mere bøjelige i snævre indføringsrør.
Vølunds varmepumpe Figther 1245 (i sverige Nibe) er en rigtig dejlig varmepumpe. Hvis du skal have tvungen ventilation så overvej FLM 40 til at kombinere opvarmning og ventilation.
Sidste år hjalp jeg en ven i Sverige med at installere en varmepumpe (Nibe 1245) og en Flm, hvor vi så bare kørte al brinen over en solfangerbeholder koblet til Flm - Det giver ham nogle flotte brinetemperaturere over hele året.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg holder med Grønkjaer. Så stor dimension som muligt i jorden - gerne 50 mm hvis muligt - det er rigtigt træls hvis slangerne er dimensioneret for korte fra starten af. -overvej evt. disse her : http://www.jordvarmeslanger.dk/images/stories/PDF/Turbolensslange.pdf
Vedrørende at bøje rør gør vi det når vi lægger vandrør ind at vi varmer slangerne op med varme håndklæder, så bliver de meget mere bøjelige i snævre indføringsrør.
Vølunds varmepumpe Figther 1245 (i sverige Nibe) er en rigtig dejlig varmepumpe. Hvis du skal have tvungen ventilation så overvej FLM 40 til at kombinere opvarmning og ventilation.
Sidste år hjalp jeg en ven i Sverige med at installere en varmepumpe (Nibe 1245) og en Flm, hvor vi så bare kørte al brinen over en solfangerbeholder koblet til Flm - Det giver ham nogle flotte brinetemperaturere over hele året.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hej

Nu har VVS-manden oplyst, at der i hans tilbud er inkluderet 350 meter slange, som skal lægges i én kreds og føres ind via de nuværende indføringsrør. Jeg begynder dog at blive noget skeptisk, idet han hele tiden har oplyst, at Vølund anbefaler slangerne delt op i 2 kredse og et indføringsfør fra samlebrønden og ind i huset på 50 mm.

Der er nu altså 2 løsninger til 2 forskellige priser:

Løsning1:

Levering og montering:

Vølund Fighter 1145 incl. elpatron m. styring
1 stk. UKV 100 buffertank
1 stk. VPA 200/300 gulvstående varmtvandsbeholder incl. styring
1 rulle 40 mm. jordslange 350 meter
Cirkulationspumper, trykekspanstionsbeholdere, sikkerhedsaggregat, afspærringshaner, påfyldningssæt samt rør og fittings.
IPA sprit til jordvarmeslangerne

Pris uden gravearbejde: 92.900 excl. moms (incl. moms 116.125, kr.)

Løsning 2:
Samme som løsning 1, men med forrørsboks incl. arbejdsløn (+ 3800,- excl. moms)
Ekstra slange i marken (maksimalt 10,- kr. excl. moms)
50 meter 50 mm. slange (19,75 kr. excl. moms pr. meter.

Samlet pris: 97.687,50 excl. moms (incl. moms 122.109,- kr.) uden de ekstra meter slange.

Er der nogen, som kan oplyse, om priserne er ok, og hvilken løsning jeg bør vælge, så der er sammenhæng mellem pris og værdi ? Ved løsning 2, er jeg nødt til at få boret 2 nye huller i fundamentet, så der kan komme nye indføringsrør ind i huset og det er jo heller ikke gratis.

Selvbyggeren

Det "koster" ikke noget at spørge en anden Instalatør. Evt et andet mærke (DVI-IVT-SVK ect.)

Hvorfor en 1145 og ikke en 1245 ? Det er samme varmepumpe men 1245 har indbygget varmvandsbeholder.
Hvorfor en VPA beholder i stedet for den der er bygget til 1145´eren ? VPB 200
Spørg hvad det koster at få lagt 400 meter slange ned, at det er i en slange har faktisk den fordel at du såevt ikke skal have en samlebrønd udenfor huset.

der er intet problem i at få røren igennem , men du render ind i et andet problem med nedkøling
normalt bruges der 40 mm slanger , er de for små eller der er for lidt meter , bliver de kølet så meget ned at de danner store frostklumper
vær ops på at hvis de går forbi kloak og vandstil , skal der være mindst 1 M , ellers skal de isoleres , samt hvis der er under 1M mellem slangerne på nogle steder , skal de også isoleres

nu er jeg med til at lave jordvarme flere gange , og min erfaring er at selvom alle beregninger til et alm hus siger 400 m ( i de fleste tilfælde ) er det for lidt , så normalt laver vi 600 M ( 3 x 200 M ) da beregninger er baseret på nye huse med nutidens isoleringskrav ,
så alt efter hvor godt et hus du har , bør du overveje at ofre lidt mere slange , det koster ikke ret meget mere når du er igang , så er du sikker på at der er varme nok , og i den koldeste tid spare du også en del strøm
Annonce
Har lige fået lavet jordvarme. Der er installeret en VØLUND 1245 varmepumpe,der er udlagt 600m slanger i 3 kredse ø40mm

der er samlebrønd og 2 40mm indføringsledninger a 25m Anlæget skal opvarme et ældre men topisoleret totalrenoveret hus fra 34. huset er på180m¤
alt til en pris uden tilskud på 117000kr
Jeg tror du skal få tilbud fra en anden entrepenør og så sammenligne både demintionering og pris.
Underdimentionering er gal,men overdimentionering er ligeså gal.

tveskæg

Hej

Jeg er helt enig i, at der under ingen omstændigheder skal være for lidt slange. Jeg er kommet frem til, at jeg i stedet for de 350 meter vælger at nedgrave 600 meter. Jeg forventer, at de 600 meter kommer til at bestå af 2 kredse på 300 meter. Det er vel ok. Fra brønden og ind i huset vælges 50 mm. isolerede rør.

Jeg tror ikke, at man kan få for meget slange, med mindre, at de enkelte kredse er for lange, men man får efter min vurdering blot ikke yderligere effekt af for meget slange. Pumpen skal jo dog nok arbejde lidt hårdere på de lange kredse.

Selvbyggeren

et fornuftigt valg , men derudover er du lidt fejlinformeret
de 600 m skal helst laves i 3 strenge på 200 m , du vil få problemer hvis de er længere , da en streng max må være 200 m ellers vil du miste en del efekt
pumpen vil nok have lidt mere at trække med , men du spare en hel del i den koldeste periode , da der er det større areal at tage varmen fra , så skal det ikke køles så hårdt ned , og det er her det virkelig er noget strøm at spare
du skal ikke isolere de rør der går ind i huset bortset fra hvis de pasere vandledning , eller kloak og ellers er mindst 1 m fra hinanden , du kan jo lige så godt også udnytte den varme der er på den strækning
Ja, jeg har nu også selv undersøgt det med kredslængden, og Vølund er hent enig i, at hver kreds skal være på 200 meter. Så jeg skal altså have 3 x 200 meter, så kan pumpen klare det. Min VVS'er hævder dog at 2 x 300 meter er fint, hvilket er lidt bekymrende. Yderligere har han afgivet tilbud på Vølund 1145 på 10 KW. Huset er på 316 kvadratmeter fordelt på 2 fulde plan. Energiklassen er klasse 2. Der bliver 3 badeværelser og et spabad. Yderligere skal det være muligt lejlighedsvis, at opvarme garagen på 104 kvadratmeter.

Jeg ringede selv til Vølund for lige at tjekke. De oplyste, at hvis jeg valgte dette tilbud, skulle jeg forvente et strømforbrug på 40.000,- kr. pr. år. En hurtig beregning fra Vølund viste, at jeg skulle have et 12,5 kW anlæg, hvilket i praksis betyder, at jeg skal have et 15 kw. anlæg og 450 meter slange.

Nu er jeg blevet meget usikker på hvad der er korrekt. Jeg er dog helt sikker på, at jeg nedgraver 3 x 200 meter 40 mm. slange.

Er der nogen, som kender et beregningsprogram, hvor jeg lige selv kan vurdere, hvor stort et anlæg jeg skal købe (kW) ?

Jeg mener, at man altid skal isolere de rør, som går gennem fundamentet og ind i huset. Jeg mener, at have hørt, at uisolerede rør kan ødelægge fundamentet/gulvet. Er det noget med termisk frost ?

Selvbyggeren

det lyder ret fornuftig
hvis deres beregning siger 12,5 kw bliver det ikke helt ved siden af med de 15 kw

du har ret i at slangerne skal isoleres igennem soklen og 1m ud , desuden skal du isolere hvis der er kloakrør eller vand samt hvis du nogen steder bliver nød til at lægge rørene på mindre end 1m imellem
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis