Vinduesoverligger med bue

Hej,

Er ved at planlægge renovering af en ældre ejendom.

I forbindelse med skift af vinduer, skal mange vinduesåbninger tilpasses i bredde.

Jeg kunne godt tænke mig at have en blød bue over vinduerne, som når det er lavet med mursten på gammeldags måde. Lige som på det vedlagte billede.

Men huset er pudset, så det behøver ikke laves med mursten. Og måske var der en hurtigere måde.
Jeg overvejer om det kan laves med multiplader/porebeton bjælker, hvor jeg saver den lille bue før montering.
Nogen der har erfaring eller ideer til hvordan dette laves nemmest?

mvh
Claus


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De kan laves af fiberbeton med indlagt isolering. Nemt
Uanset hvem der laver buerne koster det jo penge.
Hvis du skal have en mure til at lave dem på stedet koster det enormt mange penge.

Gasbeton er slet ikke et tema i en overlægger der skal holde i flere hundrede år.
Der vil med 100% sikkerhed opstå revner i pudsen ved overgangen mellem tegl og gasbeton.

Den rigtige løsning er muligvil at lave dem som prefabrikerede . Noget lignende disse, men i buede udgaver. http://www.vtoas.dk/idd6.asp

Og naturligvis er det en kostbar løsning, ingen har vel lovet andet. :o)

Hvor kostbart finder du ud af ved at spørge de relevante leverandører. Carlsberg Tegloverliggere, betonelementfabrikker, betonstøberier, fiberbetonfabrikker osv.

Endeligt kan de laves i beton som støbes på en elementfabrk eller på byggepladsen eller over selve vinduet. men der skal jo såvel armering som isolering i konstruktionen.

Selv at støbe dem i beton havde jeg ikke tænkt på.
Så er det jo blot at lave en lille støbekasse, den ide tror jeg skal undersøges nærmere.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis