Energimåler

Hej
Jeg er på udkig efter en energimåler som jeg kan sætte i stikkontakten og så evt sætte min computer til så jeg kan se hvor meget det koster at have den tændt, har nemlig lidt mistanke om at nogle lamper bruger lidt for meget strøm i forhold til det de skulle, jeg har kigget på nogen men de regner ikke ud hvor mange kroner de koster at have tændt og det mindes jeg jeg har set et sted at man kan få eller husker jeg forkert? og så bliver nødt til selv at regne kwh om til kr?

Håbe der er nogen der kan hjælpe.

Mvh. Brian
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, du husker bestemt ikke forkert. Jeg har engang købt en i en tømmerhandel. Den måler kunne programmeres til at vise prisen på det fobrugte, når den fik at vide hvad en KWh kostede. Nøjagtigheden kender jeg ikke præcis, men det er nok ikke et klasse 0,5% instrument.

fase
Har brugt dette i forskellige sammenhænge:
http://www.goenergi.dk/forbruger/apparater/it-og-elektronik/old_elmaalere/spar-o-meter/index_html

Bemærk, at der rent faktisk står, hvor præcist det er - hvilket der ikke gør på de billige fra supermarkederne. Om du har brug for nøjagtigheden, ved jeg ikke.

Har også brugt dette:
http://www.efergy.com/Products/efergy-Shop-Energy-Monitors/EFERGY/Efergy-E2/pid-184320.aspx

Det kan logge trådløst til din pc. Det er dog ikke til at sætte i stikkontakter, men til at "klikke" rundt om de enkelte ledere i eltavlen.

Men ellers så er det vil også overkommeligt, at omregne fra kWh til kr?
Den øverste, som jenshøj anbefaler, kan jeg godt anbefale. Men den nederste måler er alt for unøjagtig, fordi den måler amperetimer, og så gætter du spændingen. Samtidig forudsætter det en ohmsk belastning, ellers skal der ganges med cos phi. Der står også anført at fejlvisningen er omkring 10%.

fase
Hvis formålet er at finde "strømtyve" rundt omkring er det ikke nødvendigt med en pokkers nøjagtig dims.

Jeg købte for 2-3 år siden en billig en i Lidl, mener den kostede en lille hundredekrone. Jeg lånte for sjov en vældig fin en på elværket og sammenlignede dem, både på elmotorer (røremaskine, blender etc), sparepærer, glødepærer, elkedel, computer osv. Afvigelserne var indenfor at par procent, og det rækker fint til det jeg skal bruge den til, nemlig at finde ud af, hvor strømmen forbruges og hvor der er svind. Det gør den rigtig godt, og har tjent sig hjem mange gange.
Min kan både måle V, W, Amp, kWh, pris og Cos Phi.
Hvis den du finder ikke kan regne prisen ud, så klares det let i hovedet. En kWh koster 2 kroner, hvis du regner i træskolængder, og det er fint til dette brug. Ellers kan du regne med, at et stand by forbrug på 7W koster 100 kr om året (0
007 * 24*365*2). Så behøver du ikke at have måleren på i en uge for at have brugbare data.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

grisling.

Dit el-selskab låner sådanne små apparater ud (eller i alle tilfælde hvor jeg bor)  men du er måske mere til eje end låne?

Mener også de apparater kan omregne.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis