Hvornår? Fliser efter støbning af gulv?

Hejsa Alle..

Jeg får en beton bil ud med beton.
Men hvor længe skal der gå, før jeg må ligge gulvfliser på det nystøbte?

Jeg ved at der går 3 uger før jeg må starte gulvvarmen.
og at der efter der er lagt fliser skal gå 2 uger før jeg må starte gulvvarmen.

Er der nogen der ved det?

Mvh

Morten

Hejsa Alle.. Jeg får en beton bil ud med beton.... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
har lige været igennem samme opgave, 40 m2 med flydebeton og 30x60 cm klinker.
- 10 cm beton på 300 mm gulvflamingo
- plastik på i en uge (efter at betonen var gå-fast)
- tog på ferie
- lagde nivelleringsspartel ud (hurtig tørrende, skal selvfølge være egnet til gulvvarme)
- lagde klinker på efter 16 dage (skulle lige hjem fra ferien først ellers var jeg begyndt efter 14 dage).

Der er ingen antydning af sprækker, krympninger eller løse fliser, det er nu 6 uger siden.
Ja. Men hvordan LIP kan slippe afsted med at sige det forstår jeg ikke. Det er jo et konkurencparameter.

For hvis du går ind på ders egen anvisning så står det ikk noget om 2 døgn pr cm dæktykkelse.
Og hvis det er vigtigt hvorfor er det så ikke oplyst?

http://www.lip.dk/media/34834/klin.p%C3%A5%20nyst%C3%B8bte%20betongulve.pdf

Men jeg forstår godt at du er forvirret. Det bliver vi andre osse. Men sådan er det jo når man stiller det samme spørgsmål flere steder og ikke får samme svar. :o)


Det du bør gøre er snakke lidt med fliseproducenten, andre limleverandører, Alfix, Mira, Sika - der er nok af dem, eller dem i ÅLborg som sagt.



Men en del problemer løser helt sig selv. Måske tager det længere tid at pudse en du forventer.
Ok, jeg tager bare lidt god tid med at pudse vægge, og venter nogle uger, så har jeg ro i sindet

Mange tak for jeres svar og erfaringer, det er rart både med teorediske forklaringer, og praktiske erfaringer

Og vi er jo nogle der er gået lidt vidre, og har lagt 370mm gulvisolering

Mvh

Morten

Skrevet af hpox på 11 aug 2011 10:32

@Koluda: Hvorfor vente 3-4 uger? Det har intet formål. Hvis det endeligt skal være så er der jo osse vand i fliselimen, som heller ikke må fordampe for hurtigt.
Kan være det er en skrøne, aner det ikke.
Men har flere gange fået af vide at hvis der lægges klinker på betongulv med stort fugt indhold, så er der risiko for at disse slår fra eller revner, hvis det er for høj fugt i betonen når gulvvarmen sættes på, og presse fugten ud af betonen.

Lægges der klinker på gulvet mens det stadig har høj fugtindhold, så forlænges tørretiden jo væsentligt, da det så kun kan tørre gennem fugerne, da klinker i sig selv jo ikke tilllader fugten af slippe igennem.

Men som sagt, er det bare noget jeg tidligere er blevet oplyst af flere murere, om det er fordi de ikke har haft tid på pågældende tidspunkt, eller om der er hold i påstanden, aner jeg faktisk ikke, så bette safe then sorry... så at sige...

"Og vi er jo nogle der er gået lidt vidre, og har lagt 370mm gulvisolering"

Nu er 37 cm jo ikke altid 37 cm. Det kommer an på hvilken kvalitet. De 300 mm jeg har lagt er med varmeledningsevne på 0,034 hvor EPS60 normalt har 0,041, så mine 300 mm svarer til dine 370 mm hvis de er i standard EPS60.
Annonce

Er en EPS60 trykfast nok til 300 mm, skal man ikke op i en 80'er eller mere?

 

mvh jens

Ja, det er vist op til 300mm som jeg har forstået det.
Skrevet af Koludabyg på 11 aug 2011 11:37
Kan være det er en skrøne, aner det ikke.
Men har flere gange fået af vide at hvis der lægges klinker på betongulv med stort fugt indhold, så er der risiko for at disse slår fra eller revner, hvis det er for høj fugt i betonen når gulvvarmen sættes på, og presse fugten ud af betonen.

Lægges der klinker på gulvet mens det stadig har høj fugtindhold, så forlænges tørretiden jo væsentligt, da det så kun kan tørre gennem fugerne, da klinker i sig selv jo ikke tilllader fugten af slippe igennem.

Men som sagt, er det bare noget jeg tidligere er blevet oplyst af flere murere, om det er fordi de ikke har haft tid på pågældende tidspunkt, eller om der er hold i påstanden, aner jeg faktisk ikke, så bette safe then sorry... så at sige...


Tja.
Rent undtagelsvis vil må jeg sige at det kan godt være at det passer. Eller osse gør det ikke. :o)
Men hvis vi nu siger at det handler om et nyudstøbt gulv i en eksisterende bygning. Så tilføres der beton med den mængde vand der skal til for at betonen kan hærde. Pluds noget ekstre vand, så der er noget at fordampe af.

Så gør man som jeg foreslår ovenstående. Udstøber 50 m2 den enedag, svuppet og glattet til gulvklinker.
Og fordi det er hurtige folk så lægger de samtlige 50 m2 på en dag. Og fuger igen dagen efter. (På 3. dagen).
Og så ikke mere. Ud over at gulvvarmen tidligst startes op efter gældende anbefaling.

Største delen af det vand der er i betonen medgår til hærdningen.
Det overskydende vand slipper stort set ikke ud før gulvvarmen startes.
Det vil jo danne et opadgående damptryk. Når gulvvarmen startes.
Men det kan vel ikke være ret stort/højt?
Så højt at det kan ødelægge fliselimen eller fliserne?
Jeg tror ikke rigtig på det. Og det vil jo slet ikke være i overensstemmelse med de krav der normalt stilles til byggehastighed og  (såkaldt) effektivitet.

Men måske overser jeg noget. Mureriet er ikke mit speciale.  .o)
Og videre.
Man måler fugt i træ - altid

Så må det osse være sådan at man blot kan sige/vedtage at fugtindholdet i beton må max. en eller anden % inden der udlægges klinker. Og tilsvarende inden gulvvarmes startes.

Men hvor er de normer og anvisninger henne?

Det er ikke så sært at murefaget er på retur. .o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis