Hvornår? Fliser efter støbning af gulv?

Hejsa Alle..

Jeg får en beton bil ud med beton.
Men hvor længe skal der gå, før jeg må ligge gulvfliser på det nystøbte?

Jeg ved at der går 3 uger før jeg må starte gulvvarmen.
og at der efter der er lagt fliser skal gå 2 uger før jeg må starte gulvvarmen.

Er der nogen der ved det?

Mvh

Morten

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Optimalt er, de første 7 dage afdækket, med plastik, erterfølgende 21 dages hærdning.

Så ialt 28 dage

Mindre skulle kunne gøre der, men ovenstående er det optimale.

Jeg har netop støbt nyt gulv, i fyrrummet, jeg venter de 28 dage, inden fliser.
Fyret der skal ind, vejer 300 kg, og så skulle gulvet gerne være stærkt nok.

mvh jens


 

**gys** det vil sige 28 + 14 dage før man kan smide noget varme på?
For sevans, det bliver tæt på frosten! :/
Når man så sætter varme på, må man så gå all-in og smide 22 grader i huset, eller skal man tage det stille og roligt op i øbet af nogle dage?

Mvh

Morten

Det er slet ikke nødvendigt med 28 dage.
De 28 dage er et teoretisk antal dage hvor betonens regningsmæssige maximale styrke skal være opnået.
Men ved et terrændæk kan du ligger fliser ligeså snart at du kan gå på betonen
Altså udstøbe om formiddagen og lægge fliser om eftermiddagen, teoretisk ihvertfald. :o)

Det er rigtigt at betonen bør være udtørringsbeskyttet eller vandes - særligt i starten.

Men idet du lægger fliseklæb og fliser på og det sker indendørs så kan du fint starte dagen efter. Det der er største risiko er svindrevner som dannes lige i starten af hærdeperioden.
(Henne i Afrika, hvor der er +40 gr og solen brænder fra en skyfri himmel kan man opleve at svindrevnerne opstår allerede inden man kan gå på betonen og lave afdækningen.)
Ok, dvs. hvis jeg nu får støbt, og så bagefter ligger plast på i 7 dage (hvor jeg så kan gå og pudse vægge. Og så ligger fliser derefter, og så venter 14dage med at sætte varme på, så er den i vinkel? Huset er slet ikke opvarmet, før jeg kan smide varme i gulvet.

Hvad med opvarmningen? Er det gradvist? eller bare fuld opvarmning af huset?

Mvh

Morten

Hej.

Jeg har læst at man skal vente 4-8 uger før man må lægge fliser på støbt beton. Begrundelsen var at betonen vil "krympe" en smule mens den hærder. Fliserne krymper ikke og dermed har vi to lag der udvider/krymper forskelligt. Denne forskel skulle så give anledning til store indre spændinger i fliserne, hvilket i sidste ende kan medføre sprækker og alt muligt andet.

Kilden var specifikt omkring vådrum og store fliser gør problemet værre.

Det virker logisk på mig. Hvad siger i?

Jeg skal snart selv have lagt fliser på støbt beton i vådrum så jeg er meget interesseret i svaret...

Mvh Troels
Skrevet af TroelsM på 11 aug 2011 08:10 

Kilden var specifikt omkring vådrum og store fliser gør problemet værre.

Mvh Troels


Hmm det er 45x45 fliser jeg ligger, så de er jo lidt store..

Argh what to do..

Mvh

Morten

Skrevet af Juel på 10 aug 2011 11:29
Ok, dvs. hvis jeg nu får støbt, og så bagefter ligger plast på i 7 dage (hvor jeg så kan gå og pudse vægge. Og så ligger fliser derefter, og så venter 14dage med at sætte varme på, så er den i vinkel? Huset er slet ikke opvarmet, før jeg kan smide varme i gulvet.

Hvad med opvarmningen? Er det gradvist? eller bare fuld opvarmning af huset?

Jeg ville vente 3-4 uger, også smide varmen på så snart klinkerne er lagt.

Er det med trægulve i noget af det, så er det gradvist, er der ikke trægulve, kan du bare varme op som du har lyst til, er hele huset god koldt og fugtigt, ville jeg gøre det gradvist, for at begrænse evt. trækninger pga. hurtig udtørring.

Det er korrekt at det rent teoretisk kan være et problem at lægge fliser på dagen efter støbning.
Og osse størrelsen af gulvarealet, og størrelsen af fliserne, og tykkelsen af fliserne, og den anvendte fliselim, og revnearmeringen og meget andet.
Men osse kun teoretisk.
Det er korrekt at der opstår krympning i forb med afhærdning af betonpladen. Men det er ikke ret meget. (Jeg kan ikke huske hvor meget, men det regnes i i mikromillimeter).
Fliseklæberen er jo elastisk og vil optage eventuel krybning så den ikke overføres til fliserne.

I almindelige boliger er krympning ikke noget problem.

@Koluda: Hvorfor vente 3-4 uger? Det har intet formål. Hvis det endeligt skal være så er der jo osse vand i fliselimen, som heller ikke må fordampe for hurtigt.

Men kombinationen af nyudstøbt betondæk, lægning af fliser og opstart af gulvvarme giver jo tit anledning til spørgsmål.
Og det vigtigste er et overholde fliseleverandørens krav og lægningsvejledninger.

Men hos Nordic Cement, (Ålborg Portland) har de eksperticen - osse i den grad.
Så Juel, gå ind på deres hjemmeside eller ring til dem. De vil gerne sælge cement til private og osse gerne snakke med dem. Der sidder folk der ikke laver andet.

Jeg har fundet dette fra Evers.
Men vær opmærksom på at det gælder fliser i store formater - og ikke mindst på STORE gulvarealer. (Så det gælder ikke nødvendigvis i boliger)
http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CCQQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.evers.dk%2Fupload%2Ffile%2FStorformat_fliser.pdf&ei=_qBDTuLUK9HtsgbHienBBw&usg=AFQjCNF4I29w61-5FQoR5gcEVZAxzvnqIw
Jeg hr skrevet til LIP, og de sagde:

"Det handler om at gulvet skal være krympefrit. Normalt siger man ca. 2 døgn pr. cm. Der er mange som går på tidligere, men husk at når fliserne er lagt og undergulvet krymper, så kan fliserne løsne sig."

Jeg er i syv sind, kunne godt finde på at vente 20 dage med at lægge fliserne, ville bare være røv hvis de store fliser begyndte at løsne på sig! det er immervæk over 50kvm.

Mvh

Morten

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis