Vindtrykket gavl - hvordan hjælpes den bedst?

Hejsa

Har en gavl der lider under vinden og nu er kommet revner i gavlen, et par stykker i toppen på den ene side, og en vandret, lidt over hvor gavlen starter.
Jeg gider ikke fikse fugerne før den er stivet af, men hvordan gør det nemmest? Jeg havde en ingeniør ude at kigge på det og han forslog at jeg borede nogle "dimser" ind i murstenen med jævne mellemrum også fastgjorde dem til på en reklar som så igen er fastgjort til spærrene. Det er en halvstens gavl, og den er kun fastgjort med to vindbånd, klart for lidt...

Forslag modtages gerne! Hvad hedder sådan en dims evt? har kigget på et gavlanker, men de skal jo mures ind, det er jeg helst fri for i første omgang...

Mvh. Jacob
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo murværket der er revnet og så selv om det er i fugerne.

Så murværket skal mures om.
Og samtidig kan du binde murværket sammen med tagværket.

det er sådanset bllpt skruer i plastplugs der skal bores ind i murstenen og noget der skal sømmes fast i træværket.
Hej

Er med på at de øverste skift skal ligges om, men nederst er der altså blot tale om en tynd revne, som i hvert fald indtil videre bliver udbedret ved at kradse fugen og og ligge en ny i.

Hvad kalder du de skruer? Bllpt? Det forstår jeg vist ikke...
Du spørger blot efter "bllpt" skruer i byggemarkedet. :o)

Jeg kan ikke helt huske hvad de hedder og hvordan de ser ud.

Men i princippet er det jo bare en vinkel der skrues fast i en mursren med en skrue i en plastplug den ene vej og en skrue op i spæret den anden vej.
Hehe kanon - det må jeg prøve! :-D Tak for hjælpen!
Hej igen!

Er der ikke nogen der ved hvad sådan en skrue hedder? Var nede i det lokale byggemarked i dag, og de gloede åndssvagt på mig, da jeg forklarede hvad jeg ville. De kunne godt se pointen, men kunne ikke lige komme på noget.

Så er der ikke nogen der ved hvad den hedder, eller kan finde et billede til mig?

Pft. Jacob
Annonce
Hej igen!

Er der ikke nogen der ved hvad sådan en skrue hedder? Var nede i det lokale byggemarked i dag, og de gloede åndssvagt på mig, da jeg forklarede hvad jeg ville. De kunne godt se pointen, men kunne ikke lige komme på noget.

Så er der ikke nogen der ved hvad den hedder, eller kan finde et billede til mig?

Pft. Jacob
http://www.arminox.com/default.aspx?id=1

Der findes dette firma som gør i alt muligt binder-sjov. Godt nok kan jeg ikke lige finde den helt rigtige, men prøv evt at rringe til firmaet. Måske kender de noget til typen.

Men der er som sagt ikke noget i vejen for at du bruger alm. sømvinkelbeslag. Eller betonvinkler. De skal jo bare passe så de kan nå of evt skal der opbores et hul så du kan få tilpas kraftige skruer igennem.

Som disse: http://www.billigbyg.dk/shop/betonvinkler-929c1.html


der findes et mærke der hedder splint eller noget derhen ad. Det er dog mindre vigtigt. Enten bruger du som hpox foreslår en rawplugs og skruer eller montageskruer der kan gå direkte ind i murværk. Lav en vinkel af noget forskalling og skrue den godt fast på såvel spær som væg - så hjælpe det en hel del. Gerne vinkler langt store dele af spæret
Skrevet af hpox på 10 aug 2011 17:17

Som disse: http://www.billigbyg.dk/shop/betonvinkler-929c1.html
Ja, billigt er det i hvertfald ikke...

Men hvorfor lave det så svært, smid nogle regler op langs gavlene, skru disse fast i gavlene med karmskruer, få så en smed til at bukke et par stykker fladjern og lave et par huller i dem, feks. 3 til hver side, eller 6 til hver gavl, og montere disse på spærhovedet ud til gavlene.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis