Fliser på trævæg.



Hej Folks.

Jeg påtænker at lægge nye fliser på gulvet og samtidigt sætte fliser og en brusevæg op i badesektionen i mit sommerhus i løbet af efteråret.

Badeværelset er overalt oprindeligt beklædt med trykimprægnerede profilbrædder som jeg har grundet og malet med hvid badmaling.

Når jeg skal sætte fliser op i badsektionen kan jeg så bare skrue vådrumsgipsplader direkte på de gamle trykkede brædder,vådrumsmembran ( der er ingen i dag ) og så fliser op ? Eller skal jeg have lidt afstand mellem træet og gipsen ? Eller ...... ?


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

52 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det kan du godt, men vil du overholde kravene skal der 2 lag gips op med forskudte samlinger.

Gulvet kan du alt efter hvilken underlag der er under vinylen, måske lægger klinker på direkte.
Skrevet af Koludabyg på 09 aug 2011 08:47
Ja, det kan du godt, men vil du overholde kravene skal der 2 lag gips op med forskudte samlinger.

Gulvet kan du alt efter hvilken underlag der er under vinylen, måske lægger klinker på direkte.

Tak for det.

Gulvet er bare gammelt og umoderne - der er klinker i forvejen, ikke vinyl - de skal op og nye på.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Koludabyg på 09 aug 2011 09:14
Jamen, så er det jo bare op med et par lag gips på væggene....


Lige en enkelt ting.

Jeg forstår så udmærket at der skal 2 lag på når det sættes direkte på et træskelet.

Men hvorfor 2 lag når det monteres på en trævæg af profilbrædder ?

Det skal primært sættes op for at få en god plan flade til fliserne. For de kan vel ikke sættes direkte op på trævæggen ?

Jeg vil helst undgå 2 lag ( på grund af den forøgelse af vægtykkelsen det giver ( specielt ved vinduet ).
 
Men er det et ufravigeligt krav kommer der da 2 lag op.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

2 lag gips med forskudte lag, er for at give en stiv nok væg, så kan vi vist godt se bort fra i dette tilfælde...

Nej, det duer ikke at sætte fliser direkte op på trævæggen, ikke kun fordi det ikke er en plan flade, men også fordi det er træ som arbejder, så dine fuger vil med garanti ikke holde længe, for de begynder at revne når træet arbejder lidt.

Så op med et enkelt lag gips, og herefter klinker....

Annonce
Skrevet af Koludabyg på 09 aug 2011 09:46
Så op med et enkelt lag gips, og herefter klinker....



Super !

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Den badeværelsesvæg ligner min. (Bortset fra at jeg jo har beholdt den "originale trykimprægnerede træbeklædning fra forrige århundrede")
Men den der lag-på-lag løsning er ikke prof. Væk med brædder, op med 1 lag fibergips. Det kan være et problem med forskallingen , som nok skal være lodret, men på indv. vægge kan den "bygges indad i væggen". På ydervæggen kan duu file lidt ud i isoleringen så der bliver plads til den.
Lige hvordan det skal laves kommer bla. an på hvor langt der er imellem de vandrette regler bag bræddebeklædningen.
Enig, men det er et stort arbejde i forhold til bare at smide et lag uden på.

Er der 600mm mellem de lodrette regler i væggen, kunne man altid smide et par krydsfiner på, og efterfølgende et lag gips eller fibergips, hvis man er mere til det.... men er også dyrere og væsentligt større arbejde, og set ud fra det er i et sommerhus, vil trådstarter nok holde det enkelt og nemt...
Skrevet af Koludabyg på 09 aug 2011 11:16
.....også dyrere og væsentligt større arbejde, og set ud fra det er i et sommerhus, vil trådstarter nok holde det enkelt og nemt...


Jeps - præcis

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej

Jeg vil anbefale dig og bruge formasel plader frem for gips, der skal blod noget en gummihinde og så fliselim på og der skal kun et lag plader på og de kan skydes op med en sømpistol direkte på den gamle beklædning.

 

Få dig en neglelak der holder længe i mange farver.

Der er yderligere 42 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også