Frostsikring

Selv om det stadig er varmt udenfor, går jeg tænker på frostsikring af mine rør i sommerhuset i Sverige

1) Har netop fået trukket nye rør og sat en varmvandsbeholder op i kælderen. Jeg havde tænkt mig at lægge et frostsikringskabel på alle rørene, men hvad gør jeg med beholderen når jeg slukker for strømmen til den? Jeg kan selvfølgelig pakke den ind i isoleringsmateriale, men er det nok eller skal jeg også vikle kablet rundt om beholderen? Alternativt kan jeg tømme den, hver gang jeg lukker huset, men den rummer 110 L, så det ville være super, hvis jeg kunne slippe for det.

2) Når jeg trækker frostsikringskablet og der er forgreninger på røret, hvad gør man så? Trækker man det først ud på den ene forgrening for derefter at gå tilbage (så det ligger dobbelt) og så ud på næste forgrening?. Jeg kan ikke se at der er andre muligheder, men har i nogle fif vil jeg meget gerne høre om dem?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil i længden nok være billigere for dig at lade den være tændt og sat på et minimum frem for at skulle trække varmekabler på alle rør og beholder. Det hjælper ikke en dyt at isolere noget der er koldt mod kulde.

Jeg har før brugt selvregulerende varmekabel, som har den fordel at strømforbruget falder med stigende temperatur.
Varmtvandbeholderen kan du også holde frostfri med et par omgange om varmtvandsbeholderen under isolationen.

 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis