Letvægtstegl - Ravensberger el. Brandenburger?

Efter en kontakt med V. Meyer er jeg blevet opmærksom på et alternativ til Ravensberger Light, når eternittaget ønskes erstattet med tegl/stentag - Brandenburger HF14.

Har du Koluda eller andre erfaringer med begge sten, og hvad kan der siges om dem til sammenligning? Er sidstnævnte dyrere (ja, jeg kan jo spørge tømmerhandlen, men hvis nu én lige har det i hovedet..).

Forøvrigt studser jeg lidt over de 2 teglværksnavne Meyer-Holsen og Brandenburger - man vil kunne se på luftfotos, at der er tale om samme teglværk?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, har erfaringer med begge tagsten, har også både Ravenesberger Light og Brandenburger HF14 mellem mine referencer på tagrenoveringer.

Jeg er dog mest til Brandenburger HF14 frem for Ravensberger light tagstenen, da jeg bedre kan lidt Brandenburger HF14 profil, frem for den flade tagsten fra Ravensberger, men det er jo en smag sag, derudover er HF14 også nemmere at lægge, og mere flexibel både i brede og i lægte afstanden, så nemmere at få til at passe ind ved tagrenovering af eksisterende tag, hvor man tit skal remme en eksisterende brede mellem udhængene, det kan godt være et problem med Ravensberger Light tagstenen, da der er ikke er noget af give af i breden, mod 3 mm på en Brandenburger HF14.

Kvalitets mæssigt er det samme gode skiffer ler, og som du selv pointere laver de faktisk også på samme teglværk.

Prismæssigt er det også nogenlunde det samme, alt efter hvilken farve og overflade der vælges, er der under 10,- forskel pr. m2, og ca. 15,- på en Sort krystal engoberet, så det er mere at Brandenburger HF14 vejer 33kg og Ravensberger light omkring de 28kg og profilet, der er en store forskel på de 2 tagsten.
Takker, hvilket har fået mig til at bestille nogle HF14 sten gennem min tømmerhandel - sagen er jo i sidste ende at det er konen der bestemmer, som med alt andet, så jeg må hellere være godt forberedt ;-)).

Du skriver at HF14 er mere fleksibel i dækbredden - kan godt vække den bekymring for den uerfarne (mig) at stenene kan komme til at 'sejle' deropad, nå man står nede og kigger op. Mit øje er skarpt og frygtelig kritisk ;-).

Jeg er forøvrigt helt enig med dig vedr. stenens design. Det er faktisk den eneste anke jeg hele tiden har haft på Ravensbergeren - en anelse flad til min smag, men man vænner sig jo til at det er sådan.
Ja, hun har tit en hel del at skulle have sagt...

Ja, Brandenburger HF14 er væsentligt mere fleksible i bredene og længden, men den lægger sig stadig flot når den bliver lagt, og er meget nem at rette ind, det er meget vægge med en Ravensberger Light, specielt hvis det er en skæv tagfladen, som også er en smule ude af vinkel, her er det MEGET svært at få en Ravensberger Light tagsten, til at lægge som den skal, men luften i falsene på en Brandenbruger HF14 gør det væsentligt nemmere at få tagstene rettet ind.

Det er også eneste jeg har at sætte på en Ravensberger Light, nemlig den flade profil, det er ikke alle huse den passer flot ind på, men de fleste 1.plans huse med lavere taghældning, kan den sagtens lægges på, jeg er dog personligt selv mere til de dybere profiler, og her er Brandenburger HF14 og Creaton Sinfonie helt klart farvoritter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis