tilbyngning, overslag på materialer.

Hej LDS'ere
Jeg går og overvejer og lave en tilbygning på ca 40 m2, men inden vi går igang med og søge byggetilladelse og grave ud til fundament, vil vi godt ha en ide om hvad vi skal forvente og bruge på materialerne.
Min plan er helt klart og lave stort set alt selv, med hjælp til det man ikk kan lave selv (EL arbejde, og tilslutning af varme) men ellers burde jeg ku klare det meste selv.
Tilbygningen skal bygges op således (i grove træk): fundament i beton med isolering og slanger til gulvvarme, vægge i træ konstruktion med klink udvendig og gips indvendig. Taget blir med spær og sorte beton tegl, indvendig gips lofter. Der skal være 3 værelser i tilbygningen, så der skal være 2 gipsvægge og vi regner med 3 vinduer på ca 120x120 cm. Der skal ikk laves det helt vilde el arbejde, kun lampe udtag i lofterne og et par stik i hver rum. Som sagt skal der være gulv varme over det hele, men gulv belægningen er vi stadig i tvivl om, så det regner vi med og tage senere.

håber der er nogen af jer som kan pege mig i den rigtige retning, og hvis der skal flere oplysninger til, så spørg endelig.

Mvh Martin.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det dur rret godt ikke at regne på materialer på "ide stadiet"

Du glemmer alligevel ½-delen.

Det er langt bedre at regne i m2 priser.

Først på hele tilbygningen, 40 m2 x 10.000 kr/2 = 400.000 kr.

Split-op i
1. Fundament+ terrændæk til overside samme: m2 pris
2. Yder- + indervægge: m2 pris
3. Tag komplet: m2 pris
4. vinduer + dører: antal x stkpris
5. Vand + varme - ventilation
6. Elinstallation + svagstrøm
7. Indv. oveflader, (malerarb. gulvoverflader)
8. Evt. særlige arbejder eller disponibelt beløb.
Jeg er pt. i gang med en tilbygning på 38 kvm som skal udgøre én stor stue. Laves med træskelet, klinkbeklædning udvendig, gips indvendig, fladt tag med udhæng.

Her er nogle af vores priser/materialeforbrug.

Fundament - pris 51.000 inkl. moms (håndværkere laver ALT arbejdet)

120 mm beton med rionet
350 mm isolering
200 mm sandfyld
Udgravning
(uden bortkørsel af jord)

Ydervægge, tagkonstruktion, vinduer - pris 200.000 (håndværkere laver ALT arbejdet)

(Ydervægge)
Træskelet
345 mm isolering
2 lag vindgips yderst
Forskalling yderst klar til klinkbeklædning
Forskalling inderst klar til gipsplader
Dampspærre

(Tagkonstruktion)
335 mm isolering
Tagpap på 18 mm vf. krydsfiner
Hældning etableret vha. kiler
Fabriksspær iht. norm
Udhæng/stern/tagrender
Forskalling indvendigt klar til loftbeklædning
Dampspærre

(Vinduer)
Velfac 200 serie
1 stk. Dobbelt terrassedør (160 cm)
2 stk. faste vinduer (80x210+40x210)
Udskiftning af 1 bryggersdør+1 vindue 120x120 i eksisterende hus
Udskiftning af 1 vindue til dobbelt terrassedør i eksisterende hus - etablering af murhul
Etablering af 2xmurhul til 2 stk. vinduer (120x120)

VVS-arbejde (håndværker laver alt) - pris 15.000

Etablering af gulvvarme i tilbygning inkl. materialer

El-arbejde - pris 7.500 (kun materialer)

15-20 stikkontakter/lampeudtag

Indvendig gipsbeklædning m.m. - budget 10.000 (gør-det-selv)
Udvendig træbeklædning - budget 10.000 (gør-det-selv)
Indvendig loftbeklædning - budget 5.000 (gør-det-selv)
Indvendig gulvbeklædning - budget 5.000 (gør-det-selv)
Tegnearbejde/byggeansøgning - 12.000 (bygningskonstruktør)

+ det løse (værktøj, bortkørsel af jord osv.) 15.000
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis vi bare snakker værelser, og ingen dyre rum med vvs og kloak i, så ville jeg da mene du kan gøre det for 5000-6.500,- pr. m2 hvis du laver det selv, og ellers holder dig til byggematerialer i et fornuftigt prislejde.

Men helt enig med hpox, når i har fået det tegnet, og truffet nogle beslutninger omkring udseende, materiale valg osv.. kommer i tættere på den rettet pris.

Tak for svarene.
Sys at 10.000 er en uhørt høj m2 pris for materialer, 5000 lyder osse af meget, men muligvis rigtig nok.
Jeg må vel få lavet min tegning, og så høre trælasten ad hvad de kan levere materialerne for.
Til en bygning på 8x5 m, hvor kraftigt tømmer skal der i vægge og tag? Jeg tænker 200-250 mm.
Tag konstruktionen bliver vel gitterspær, det er i hvertfald den billigste løsning ca. 15.000,-

Ellers kan du lave det med kipdrager og bjælkespær, men bliver der ikke væsentligt billigere af, så skal du kun vælge hvis du vil lave loft til kip i bygningen.

Væggene kan du bygge op af 195 spærtræ, også krydsforskalle med 45x45mm forskalling, med yderligere 45mm isolering, så har du en god isoleret væg...

Annonce
Lyder osse som det jeg selv havde tænkt, der skal ikk være åben til kip, så det blir helt sikkert gitterspær.
Den pris du anslår for spær, er det for færdige spær, eller hvis jeg laver dem selv? Jeg har intet problem med og slå dem sammen selv.
Ja, det er færdige spær, det kan slet ikke betale sig at smide dem sammen selv, det koster normalt mere i materialer, end spærfabrikken kan levere dem til.

Spær, søm og sømplader render hurtigt op nemlig...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også