Anlæg af ny fliseterrasse/gård. Inspiration og hjælp ønskes

Godeftermiddag LDS.

Jeg har 3 udendørs projekter jeg skal have skudt igang når vi når foråret 2012. I den anledning af jeg begyndt så småt at planlægge forbrug og taktik.

Projektet som emnet handler om er at jeg har en flisebelagt terrasse / gård. Fra indkørsel er der en halvmur ind til selve gården, og som er den indgang vi oftest benytter når vi skal ind i huset.

Stenene er gamle og grimme og det trænger til lidt nyt liv. Jeg er i midlertidig lidt i tvivlm om hvordan jeg skal tackle det. Se vedhæftede tegning.

Fra min underkanten af min bagdør er der 36 cm ned til jorden. Pt. er der fliser og en metalrist til at udligne denne højde. Terrassen er 5 m. og 8 cm bred ved den nordlige del og 5m. og 15 cm ved den sydlige del. Selve terrassen er 9 m. og 85 cm. lang.

Som sagt er det oftest den indgang der oftest bliver brugt. Vi ønsker at der skal være havemøbler og vores skraldespand står også på denne terrasse. Det er altså ikke meget trafik vi snakker om. Ingen tunge ting i hvertfald.

Lige nu er der et fald på ca. 5 grader fra husdør til drænristen.

Jeg kunne godt tænke mig terrassen kommer i nievau med bagdøren og så ca. halvdelen af bredden ud. Gangarealet skal være i niveau med havelågen.

Min ide forløbig at hive de gamle fliser væk. Grave ca. 20 cm. jord væk ved gangarealet og fylde det med 10cm stabilgrus og 3-4 cm afretningssand og til sidst fliserne. Derefter bygge en støttemur med kantblokke / kantfliser indtil denne er i niveau med bagdøren. Smide stabilgrus og afretningsand og til sidst fliser selvfølgelig.

Kan jeg godt smide stabilgrus direkte oven på den jord de gamle fliser har ligget i - eller skal jeg grave det stykke væk også og dermed skulle fylde mange cm grus i?

Der bliver så en højdeforskel fra terrasse til gangareal på 36 cm. Er dette en behagelig højde at gå op af eller skal den udlignes med en lille trappeafsats ?

Jeg er også i tvivl om hvilken flise det skal være. Konen vil gerne forsætte med holmegård stenen som vi i forvejen har liggende i vores 2 indkørsler - jeg kunne godt tænke mig at gøre det til et "gårdmiljø" med kvadratiske fliser med chausse sten i mellem - begge disse løsninger er åbenbart rigtig populære for tiden da jeg ser dem alle steder efter hånden - så måske en helt 3 sten ville være løsningen.

Huset er pt. hvidt med hvide vinduer og hvidt udhæng+gavl - planen er at huset næste forår/sommer skal males gråt med sort sokkel. Nogen ideer til en pæn sten man ikke ser på ved alle huse på alle villaveje? Huset er 1½ plan - hvis den information kan bruges til noget, med sort tag.

Jeg er faldet over denne sten ved IBF. Beton brosten. http://www.ibf.dk/2B_Betonbrosten-3322.aspx
For at give det "gårdmiljø" fornemmelsen.

På forhånd tak
Soldaten
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spændende projekt

36 cm er for højt - det skal du have udlignet på en eller anden måde.

Hvis de gamle fliser har været etableret på jorden så burde den bund jo godt kunne anvendes til din nye terrasse, så jeg vil godt mene du kan etablere stabilgrus direkte ovenpå den jord.

Har du overvejet om skal udføre en rampe der går fra din låge og op til niveau med din bagdør og så lave 2 platouer - 1 i nievau med din bagdør som du selv skriver og så en 1 niveau med jorden.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Jeg kunne godt tænke mig nogle opskrifter til hvordan jeg tackler hele terrasse projektet.
Jeg har læst mig frem til flere forskellige meninger omkring dybde og materialer.

En del herinde på forummet har sagt at til terrasser uden tung trafik kan man droppe stabilgrusen. Andre går hele vejen og siger at man skal grave ned og give det bundsikring, stabilgrus, afretning og fliser. Bundsikring for at sikre sig imod frosthævninger.

Til en ganske almindelig flise/sten belægning der skal fungere som gangareal og sommer terrasse. Hvordan vil opskriften lyde på det?
Hej soldat,

Efter min menning er det ikke nødvendigt at bruge stabilgrus under end terrasse. Har i hvert fald selv et par terrasser som er anlagt kun på sand. Men du velkommen til at kopier lidt fra mit stenmønster, se:

http://www.havenivrold.blogspot.com/2012/02/forhave-med-pergola.html

mvh
Lars
hvis det er muldjord der er under de gamle fliser skal dette graves af inden du fylder op med stabilgrus og flisegrus
36 cm er perfekt til 2 trin på 18 cm, og hvis du vælger at lave en lille støttemur så start med muren, det gøre det hele meget lettere
Annonce
støttemuren skal limes sammen med fliseklæb, ellers skrider den. lyder ellers spændende. Det er nok bare at lægge ovenpå det gamle underlag.vi har haft professionelle til at lægge vores terasse, der er kun brugt fyldsand, som så er vibrered godt. Husk at lave fald væk fra huset( 2 cm på en meter), og evt lave dræn så du ikke står ned problemer med vand ved din hoveddør, det ville da være træls. husk at tænke på om du skal have lavet lys, så du kan få tomrør eller kabler lagt ned med det samme. ellers er det vel bare at gå i gang, så er det efter "lerning by doing" metoden.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
og ikke lægge fliserne helt op til sokkelkanten der skal som "minimum" være 5 cm til sokkeltop.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også