Samling af ledninger ?



Hej Alle
Jeg har været henne og lave tag på mine forældres carport , , ved selve værkstedet var der div lamper samt strømudtag , og de blev taget fra ved samledåserne (2 stk) .

Der skulle jo nok havde været skrevent ned , men jeg mente nok at jeg kunne huske det...rigtig gættet det kunne jeg ikke

Kunne nogen evt hjælpe mig her , jeg har vedlagt en hjemmelavet tegning som viser hvordan det så ud , problemet er den rigtige forbinding , da det ikke virker bare at sætte samme farver sammen hele vejen ? og det er kun i samledåserne at det er skilt af

mvh
kj.L
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der har du fået en opgave! Lige et spørgsmål: Er der kun en afbryder til at tænde lyset, og er den mærket tændsluk kontakt og er resten stikkontakter?

fase
Ved du hvor strømmen "kommer fra"? På tegningen manger der ligesom et kabel, der kommer "udefra". Mit gæt vil være det går ind til afbryderen.

Jeg vil tro, du skal gøre som følger, men for at være helt sikker, skal du lige forklare, hvor strømmen kommer fra, inden du går i gang.

Alle blå ledninger skal samles. De brune fra stikkontakterne skal samles med den brune fra afbryderen.. De brune fra lamperne skal samles med den sorte fra afbryderen.
Din tegning er i øvrigt meget svær at tyde, da den er blevet lidt lille, da du satte den ind. Er faktisk svært at se farverne i kablerne. Bl.a. kan jeg ikke se farverne til alle stikkontakterne. Kan du indsætte en større tegning eller et link?
der tændes og slukkes på nr 1 , og der komme et strømkable udefra ja , dog ved jeg ikke hvorhen det går , men det eneste der er skilt af er samledåserne , jeg vedlægger lige et link til et større billede (håber det virker ).....

http://billedeupload.dk/photo/2011-08/495ca019/skema.png.html

det kan forstørres ved at klikke på det.

Skrevet af jenshøj på 07 aug 2011 12:35
Din tegning er i øvrigt meget svær at tyde, da den er blevet lidt lille, da du satte den ind. Er faktisk svært at se farverne i kablerne. Bl.a. kan jeg ikke se farverne til alle stikkontakterne. Kan du indsætte en større tegning eller et link?




Et større billede kommer her , undskyld det andet , men tror der er begrænsning på hvor stort man kan poste ,

http://billedeupload.dk/photo/2011-08/495ca019/skema.png.html

der kan klikkes på det for forstørrelse  
Det gjorde det lidt lettere at se. Kan nu se, at lederne til dine stikkontakter er blå og sorte, hvor jeg troede de var blå og brune. Derfor blive jeg lidt i tvivl om, hvorvidt din fase er sort eller brun.

Har du mulighed for at lave en tegning af hvordan afbryderen er forbundet til kablet, som komme udefra? Så kan vi med sikkerhed hjælpe.
Det var godt , ja vender lige tilbage når jeg har været ude ved dem med oplysninger omkring kontakten , forløbig mange tak

mvh kjeld L
Jeg gætter på, at blå overalt er nul, og at de derfor skal forbindes indbyrdes.
Fra kontakten 1 kommer to ledninger, brun og sort. Her er sort formodentligt fasen, der kommer direkte fra tavlen, mens brun er mellemlederen fra kontakten. Hvis alle brune samles, så vil alle lamper lyse, når der er spænding på den brune, dvs. kontakt 1 er tændt. Forbindes alle de sorte vil der være spænding på alle stikkontakter uanset stillingen af kontakt 1.

Du kan let checke min teori, for der skal være konstant sænding på den sorte og kun spænding på den brune, når kontakten er sluttet. Hvis du skiller kontakten 1 ad, vil det også være let at se hvorledes det er forbundet.

Desværre er der åbenbart ikke jord i det kabel, der kommer fra tavlen, så de gul/grønne ledere har ingen gavn.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis