Realkredit omlægning

Hej LDS,

Vi sidder og taler om vores huslån og muligheder for omlægning.
I dag har vi et 4% obligationslån med en rest på 992.000,-

Når vi så kigger på de seneste år tænker vi at her er der jo en god del penge at spare ved F1 lånetypen.
De senere år har finanskrisen jo givet lave renter og nu er vi vel på forlænget krise med de seneste problemer i eurolande og USA.

Hvad tænker du om et 4% Obl lån der omlægges til F1 eller f.eks. produkter med rentemaks ?

Hilsen
Jesper

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu fortæller du ikke noget om restløbetid, likviditet i baghånden osv, så det er svært at råde.
Overordnet, så er er fastforrentet lån noget du kender fremtiden på, mens et tilpasningslån rummer en håndfuld jokere på både egen og andres hånd.

Personligt vil jeg ikke lege med variabel rente, og slet ikke i den forhåndenværende situation. Kig på USA, Grækenland, Spanien, Italien, Island, Pandora og alverdens småbanker. Hvad er sikkert i denne tid? Mit hjem er ikke et spekulationsobjekt, men udgangspunktet for mit og familiens liv, gøren og laden. Det betaler jeg gerne lidt ekstra basører for at have sikkerhed for.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr
Helt enig
vi køre oss med fastforrentet lån på huset
og har værken tjent eller sat penge til de sidste 13 år.+ det er letter at få det hele til at stemme
når økominien skal laves for næste år

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Også her er der det fastforentede lån der er valgt...
I de sidste mange år kunne der jo have være vundet lidt på en lavere rente... Men jeg har valgt den sikre måde med fastforrentede... Så ved man jo hvad det koster både nu og imorgen....

Det jeg har gjort er istedet at holde mig til en kort løbetid.. så bliver renten også rimelig.. og reelt er ydelserne ikke ret meget højere på et 20 årigt lån kontra et på 30 år... Så livremmen blev spændt lidt ind og der er så "sparret" 10 år i den sidste ende..

Os der laver LDS arbejde kan jo klare os med lidt mindre :-) Specielt når udgifterne til husbyggeri og vedligeholdelse kan holdes lidt nede.....

Men som den gennerelle økonomiske sithuation ser ud lige nu, er det meget svært at spå om renten.... men risikoen for en højere rente er langt større end en lavere....

MVH Njord :-)

MVH Njord
Skrevet af njord på 08 aug 2011 07:55

Os der laver LDS arbejde kan jo klare os med lidt mindre :-) Specielt når udgifterne til husbyggeri og vedligeholdelse kan holdes lidt nede.....

Men som den gennerelle økonomiske sithuation ser ud lige nu, er det meget svært at spå om renten.... men risikoen for en højere rente er langt større end en lavere....

MVH Njord :-)

Det er lige nøjagtigt som jeg hele tiden tænker og har tænkt de sidste mange år, når man hører om alle de modbydelige fortrædeligheder der sker på det økonomiske område.

Men ærgerligt har det da været, at have været til grin, spot og spe, fordi vi har kørt i vore gamle biler, ikke har haft 100"  fladskærmsTV, og ikke har været på mindst 3 ferieture om året, om på den anden side af kloden osv osv, alt sammen på basis af lån i den ikke ubetydelige friværdi, der engang var i ejd.

Som aldersrentenyder med blot en beskeden, supplerende pensionsopsparing og nu en usælgelig ejendom, kan jeg godt hygge mig over, at ejendommen ikke er belånt, de gamle biler er betalt, og der står en billig fladskærm fra Aldi, og pensionsopsparingen står i Danmarks mest sikre sparekasse på højrentekonto til nærmest ingen rente, medens jeg ser tiden an.

I værste fald kan jeg gå ud i haven og høste bær og rødder og måske fange lidt vildt ind imellem!

Jeg skulle ikke nyde noget af kreditforeningslån til variabel rente og uden afdrag.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Alle,

Det glæder mig at se jeres velformulerede indlæg og svar. De bliver læst med største interesse.
De giver dog ikke meget i retning af vores sultne blikke mod de lave renter og sparet der er tjent.
Jeg ved jo godt at der ikke er noget sikkert men en 4% maks i 5 år er vel også noget at tænke over. Bliver renten så nede under 4 det meste af tiden er der jo tjent - og går den på 4 så er det jo 'samme samme'.

Hilsen
JH
Annonce
Brf har faktisk præsteret at alve et ganske godt værktøj:
http://www.brf.dk/412568B30049A81F/alldocs/DOC-rentefoelsomhed#cmpid=_aw_Generisk-Rentefoelsomhed_Rentestigning_20232C262331262F253C2F2C3523303C23_10342D3322

Her kan du se/beregne konsekvenserne af en rentestigning.

Vh
Carsten (afdragsfrit F1 :-))

 

Hej Jesper.

Valget er jo grundlæggende dit...
Og valget afhænger jo meget af din økonomi og hvilken risiko du er villig til at tage...

4% er jo ikke nogen høj bolig rente!
Hvad er din restgæld, hvad er en realistisk handelsværdi på huset?
Har du behov eller risiko for at skulle sælge boligen indenfor en kort årrække?
Har du behov for at sikre en friværdi, eller betyder det mindre?
Ydelsen består jo af to (tre) aspekter, menlig renten og afdraget samt bidraget. Og er det hele pakken her du kigger på og orienterer din økonomi efter eller er det kun rente delen? Og ikke mindst handler det mest om den månedlige ydelse eller hele omkostningen i lånets løbetid? 

Husk også der jo er omkostninger ved selve omlægningen, disse omkostninger skal jo "spares" ind før der bliver en besparelse at putte i lommen.....
  
Med andre ord så fortæller du ret lidt hvis det skal perspektiveres om en låneomlægning er noget der skal overvejes eller ikke... 

Her kan du direkte sammenligne forskellige lån typer og ændre på hvordan de kan sammensættes og straks se hvordan det ændrer på ydelser etc.
http://rd.dk/da-dk/privat/Beregnere...redit.aspx


  
MVH Njord :-)


MVH Njord
Hvis du har et lån på fast 4 % vil jeg ikke anbefale en omlægning til rentetilpasning - der er så lidt sparet når alle omkostninger tages med - bidragssatsen er højere på et nyt rentetilpasningslån.

Jeg har selv begge typer - et fastforrentet på 4 % + et rentetilpasningslån ( tillægslån ) i sommerhuset og vil ikke tænke på at konvertere 4 % lånet - nu er afdragene på det så også større end renterne så der er så lidt sparet.

Men ellers er der god fornuft i gældspleje - jeg har selv " spillet " meget på det, konverteret både op og ned , fra fast til variabbel og tilbage - og jeg har sparet mange penge på det.

Aktiv gældspleje - så kan dem med hænderne i skødet jo bare se på at vi sparer penge.

Man skal lige huske at bruge besparelsen til nedbringelse af gæld eller opsparing til at tage en evt. rentestigning senere - den kommer helt sikkert - før eller senere.

Sidst jeg konvertede var for ca. 2 år siden fra en fast 6 % til en F1 - se det kunne mærkes - og kan stadigt ;-) - de sparede penge smider jeg så i øjeblikket tilbage i husene i forbedringer og vedligehold.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 08 aug 2011 13:41

Aktiv gældspleje - så kan dem med hænderne i skødet jo bare se på at vi sparer penge.

Man skal lige huske at bruge besparelsen til nedbringelse af gæld eller opsparing til at tage en evt. rentestigning senere - den kommer helt sikkert - før eller senere.

Aktiv gældspleje kan selvfølgelig være godt, og er det indenfor fastforrentet er det jo stadig sikkert.
De der har spillet på glædsplejen og rentetilpasningslån skal lige huske at holde hyleriet indendøre, når renten stiger. Vi, der har holdt os til det sikre, gider ikke hverken at skulle til lommerne for at afhjælpe konsekvenserne, hvis det går galt, eller lægge ører til den medfølgende jammer.

Den med at lægge besparelsen til side i en eller anden form er der temmelig mange der har glemt! En meget stor del af de senere års forbrugsfest er finansieret af stigende ejendomspriser og medfølgende tillægslån, refinansiering og forlænget løbetid. Nu kommer regningen, og jeg agter ikke at bidrage, bare fordi jeg har lidt valuta på lommen efter at have opført mig ansvarligt gennem alle årene.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Chr. på 08 aug 2011 15:02
Aktiv gældspleje kan selvfølgelig være godt, og er det indenfor fastforrentet er det jo stadig sikkert.
De der har spillet på glædsplejen og rentetilpasningslån skal lige huske at holde hyleriet indendøre, når renten stiger. Vi, der har holdt os til det sikre, gider ikke hverken at skulle til lommerne for at afhjælpe konsekvenserne, hvis det går galt, eller lægge ører til den medfølgende jammer.

Den med at lægge besparelsen til side i en eller anden form er der temmelig mange der har glemt! En meget stor del af de senere års forbrugsfest er finansieret af stigende ejendomspriser og medfølgende tillægslån, refinansiering og forlænget løbetid. Nu kommer regningen, og jeg agter ikke at bidrage, bare fordi jeg har lidt valuta på lommen efter at have opført mig ansvarligt gennem alle årene.

Chr.

Jamen jeg er ganske enig - folks uansvarlighed skal ikke lægges på skattebilletten.

Huskøb skal ikke baseres på F1 - men på 5-6 % fastforrentet. Og så derefter finansiere med F1 - så er der råd til en rentestigning uden at sprænge budgettet som er lagt på 5-6% fast og der spares indtil rentestigningen kommer. Så kan man lægge om til fast og gå ned igen når renten falder igen og vice versa - det er sådan jeg har gjort flere gange i løbet af de sidste 25 år.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis