Spærrejsning og gevindstånger...

Jeg er ved at sætte mine limtræsrammer til vores nye hus, og i dag satte vi 2 mere som drillede gevaldigt. I mellem de to rammer skal der placeres 5 vindkryds som består af 16mm stålstænger med gevind i enderne. Stængerne stikkes ind i forborede huller i limtræet og spændes på "ydersiden"

Af en eller anden grund, var det næsten umuligt at skrue møtrikkerne på flere af stængerne, det virkede næsten som om der var tale om et forkert gevind eller måske det var galvaniseringen som vær særlig tyk i de drillesyge ender.... Vi baksede med det i flere timer...

Vi lykkedes til sidst at få møtrikkerne skruet så meget på at gevindstangen netop lige kom igennem, dvs. al gevind i møtrikkerne har fat i stangen...

Kan det tænkes at stålstænger er svagere helt ude i enderne, der hvor de er skåret, evt. pga varmeudviklingen da de blev afkortet  ? - eller kan jeg sove roligt blot at hele møtrikken har fat i stangen, og så pyt med om gevindet stikker 1mm eller 100mm ud.....

Det er nogle ret store dimensioner limtræ, og de 5 kryds er helt afgørende for at huset ikke vælter, så jeg er lidt hyper-opmærksom og overforsigtig på netop denne del af byggeriet....

Her et billede af rammerne...


 Henning, Lolland

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb dog en 16 mm gevindbakke og skær gevindene op. Det er galvaniseringen der gør at møtrikkerne ikke kan gå ordenligt på.
Jeg får dem desværre nok ikke af nu uden at skære stængerne over... Så jeg skal have nye stænger hvis det skal laves om... Hvilket jeg gerne gør hvis det er nødvendigt... Men jeg ville lige vejre stemningen herinde først.

 Henning, Lolland

Hvis du har skruet møtringen, så den har fat i gevindstangen hele møtringens bredde, og den ikke er skruet over, så er der ingen problemer.

Galvaniseringen kan godt fylde lidt for meget, lidt olie på gevindet vil måske lette indskruniningen.



Men en M16 skærebakke ville jo være nemmere.


mvh jens

Sov du bare roligt, så længe møtrikken ikke "ryster" af er der ingen problemer, er den skruet ind over gevindstangen holder den lige godt 1 mm inde over som 5 m inde, gevindstangens trækstyrke er den samme. Keder du dig og ikke kan sove kan du altid læse det her, så sover du :-)
http://www.bossard.com/index.cfm?app_cache=080820_105642&app_action=file_open&app_ContentMenuItemID=6257&app_fileID=7073&app_source=text_file
Der er nogen der har glemt at fortælle dig at varmtgalvaniserede gevind ALTID skal "renskæres" efter galvaniseringen. Det er helt standardprocedure.
Det burde de montagegutter helt klart vide. Også at man afprøver om møtrikkene i det hele taget "kan køre" inden man går igang.
Møtrikken skal skrues så langt ind på gevindstykket at mindst halvdelen af møtrikhøjden stikker udenfor.

Hvorfor nogen ovenstående mener noget andet må de forklare.
Det er jeg ked af at høre, så skal rendegraveren retur, sammen med Twingoen og havetraktoren ( dem jeg lige tjekket i mørket ) på dem alle sidder der kun mellem0 og 2 mm gevind uden for møtrikken :-(
@mellon
Det har ikke noget med sagen at gøre.
Det jeg skriver gælder for stålkonstruktioner.

Hvad der gælder i maskinindustrien herunder bilindustrien ved jeg ikke.

Og hvis du lige cheker din egen link til Bossard så finder du ikke et eneste sted der står anført at møtrikken må sidde glat med enden af gevinden. Tværtimod, hver eneste skitse viser at møtrikken skal sidde den ½ boltehøjde inde på gevinden.

I øvrigt er Twingoen vel samlet med franske skruer. :o)
Man behøver nødvendigvis ikke at skrue en møtrik af samme vej som den kom på, for at få den af. Den kan også flækkes med en møtrikknuser. Gevindende kunne skæres op og nye galvaniserede M16 møtrikke på. De koster ikke meget i en byggemarked.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis