sikringstavle ledninger

Jeg er ved at få sat en ny gipsvæg op og derfor har sikringstavlen været pillet ned af væggen ,alle ledninger sidder som de skal, men øverst hvor vaskemaskine til højre,og varmvandsbeholderen til venstre, bliver sluttet til er der to samlemuffer den ene er en enkelt muffe, er der 2 grå ledninger i og den anden som er en dobbelt muffe med 2 jord (gul grønne ) og i den anden 2 røde.Nu er spørgsmålet der er en blå ledning hvor skal den hen.Jeg har prøvet med at sætte den i grå men vaskemaskinen og varmvandsbeholderen tænder og slukker skiftevis,og ligeså hvis jeg sætter den i rød.Er der nogen der kan løse gåden? 

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den blå ledning, du omtaler, er den lyse blå? Hvis den er det, skal den sandsynligvis tilsluttes nulledningen i gruppen. Terminalen er mærket 0 eller N. Hvis du indsætter et billede af gruppetavlen med den tiloversblevne ledning synlig, ville det være en stor hjælp til at gætte rigtigt. Du bevæger dig ud på muligheden for en stor regning, hvis du tilslutter ledningen forkert.

fase
Det er meget vanskeligt - for ikke at sige umuligt at gætte forbindelserne baseret på ledningernes farve, da der i gennem tiden har været (og er) mange forskellige måder at forbinde det på.

Et billede vil hjælpe, og en beskrivelse af hvor de forskellige ledninger går hen.

Men det undrer mig en smule, at din installatør ikke kan finde ud af det. Han må da vide hvordan det har været forbundet, da han pillede tavlen ned?

det er i forbindelse med at vi har fået sat en ny væg op og derfor blev der pillet nogle ledninger ud, vedkommende kunne ikke huske hvor de sad.Det er et gammelt hus og det er de store sikringer der sidder i den øverste del hvor vi har problemmet,med brune dæksler.ledningen er ikke lysebå,men kobolt blå

hilsen hannah

 


 

jeg tør skam heller ikke gøre noget før nogen guider mig eller måske ved hvad der skal gøres men det er jo altid irriterende at man ikke selv kan finde ud af det

hilsen hannah


 

Har du en mulighed for at tage et billede af den afbryder, hvor ledningen mangler? Dine sikringer er sandsynligvis Diazed (de sidder i et porcelænshylster med et gevind på). At dine dæksler skulle være brune, har jeg svært ved at tro, er de ikke sorte? Prøv at beskrive det kabel, hvor den blå leder er i. Antal ledere, farve og hvor de er monteret i afbryderen. Jeg tror den blå leder skal til en fase, men jeg er ikke sikker.

jeg tør skam heller ikke gøre noget før nogen guider mig eller måske ved hvad der skal gøres men det er jo altid irriterende at man ikke selv kan finde ud af det

Det er derfor jeg har stået i lære i 4,5 år

 


fase
Annonce
Skulle jeg gætte, vil jeg tro den blå er en nulleder. Det lyder som de andre ledere i kablet er forlænget med muffer for at kunne nå til sikringerne. Den blå kan nok nå til sin terminal uden at blive forlænget.

Men det er som sagt et gæt. Et billede og en bedre beskrivelse er nødvendig for at kunne hjælpe. Bl.a. er du nødt til at forklare det med at varmtvandsbeholder og vaskemaskine tænder skiftevis bedre. Men det kunne skyldes at du får lavet en serieforbindelse, når du forbinder den blå ledning.

Og overvej så igen, om du ikke vil ofre nogle hunrede kroner på at få en autoriseret til at forbinde det. Du risikerer at brænde både vaskemaskine og varmtvandsbeholder af, og så bliver det lige pludselig meget dyrere.

Og hvis du en anden gang skulle finde på at pille ledninger ud af din tavle, så tag et billede inden! Så er du helt sikker på, at du ikke får lavet noget galt, når det skal forbindes igen. Der er en grund til, at man som privatperson kun må røre ved elinstallationer med 2 ledere og jord.

Tak for jeres svar.Jeg er ikke så god til at sende billeder på computeren

.Blå grå rød og sort,sidder sammen foroven og gul brun og lyseblå er samlet i v. side.rød og grå kommer så ind fra det dæksel der står vaskemaskine på og der er begge grå samlet i en muffe og rød kommer også fra vaskemaskinen ogforoven og de er såsamlet i den dobbelte muffe rød ien og gul iden anden,men jeg tror det bliver for svært når man ikke kan se det.dDet var ærgeligt at han komtilat pille de ledninger ud, det er jo nok enkelt nok, men jeg har ikke lyst til at gamble.

 


 

Den nød tør jeg ikke give mig ud i at knække uden billede. Så det bliver nok til et besøg af elektrikeren.

fase
Nej, jeg tør heller ikke give et bud på det, uden at have set det. Så du må have fat i en elektriker. Det burde nu heller ikke koste ret meget, da han kan lave det på ½ time. Og så kan du samtidig glæde dig over, at du kan sove roligt om natten de næste mange år fremover, vidende at det er forbundet korrekt.
Hej..
Det er ufattelig at sådan et spørgsmål kan skabe så lang en tråd.. Der findes et svar. Ring efter en fagmand.!!!!!!!
Mvh Jan
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis