Alternativ til træoverligger i døråbning?

Jeg har fjernet døren mellem min gang og stue, og havde tænkt mig at murstensvæggen skulle stå helt rå der.
Der ligger bare lige en overligger i træ, der hvor døren har været og det ser ikke lige så smart ud sammen med mursten...
plus hørte noget om at det rent faktisk også er ulovligt at have sådan en liggende frit på den måde i døråbningen. Ellers kunne man vel bare male så den passede ind på en eller anden måde.

Ejendommen er etagebyggeri til og med 3. sal (jeg bor på 1.) og fra 1936.

Overliggeren ligger imellem murstene på hver side af åbningen.

Hvis der er nogen der har erfaringer med sådan noget, kender til reglerne eller har en smart løsning så det ser godt ud bagefter, vil jeg være yderst taknemmelig!







15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen du skal da bare have en standart overligger, den ligner mursten men er en støbt bjælke med jern indstøbt.
Men hvis bjælken ligger i en bærende væg, og det gør den nok, så er det ikke sådan lige at udskifte den.

Men der er vel ikke noget i vejen for at der forekommer en træbjælke i din rå væg. Det er jo helt autentisk formålstjenligt. Nærmest pittoresk.
Det er heller ikke ulovligt - sådan da. Den var jo lovlig da huset blev bygget.
Ja, jeg ville også skifte den hvis åbningen står helt rå, som heller ikke er pænt.

Jeg ville måske bare smide et hønsenet på den, også pudse den sammen med kanten hele vejen rundt, så det fremstår pænt.
Bemærk at der er nogle særlige regler for overliggere mht. brandsikkerhed i etagebyggerie. I alt fald når man fjerner en væg. Ved ikke hvordan ift. overliggere når det bare er i forhold til døre. Men hvis du vil skifte den ville jeg nok lige undersøge det.


Du kan leje såkaldte soldater til at understøtte murværket med, mens du udskifter overligger og murer op.
http://www.delpin.dk/udlejningskatalog/4269/5960v

Den kan selvfølgelig ikke stå direkte nedenunder. Men jeg plejer at stille dem på siden af murværket, og stikke jernpladen i enden af soldaten ind i fugen, så den understøtter ca 20 mm ind under stenen. Der skal jo ikke ret meget til at holde murværket.

Overliggeren skal helst have 3/4 sten at ligge på i hver side. Så pas på ikke at købe den for kort.

Annonce
Ja-tak.
Men hvis der er er to beboede etager ovenover så er det ikke arbejde for en uøvet GDS-er.
Det nemmeste er jo klart at lade den sidde og så bare male eller slibe eller hvad jeg nu finder på så den passer godt ind med muren, men det var netop de her særlige regler som jeg ikke kan finde nogen som helst steder noget med at sådan et stykke træ brænder for hurtigt når det er blotlagt i en åbning.
Men altså originalt med en smule puds og en dørkarm uden om, ville den jo stadig brænde forholdsvist hurtigt.

Hvor spørg man?

Det er ellers som sædvanligt nogen super forslag og tips herinde fra.
Man får altid nye ideer og/eller lærer noget nyt når man spør'

Jeg fandt også sådan nogle træoverliggere her i huset, men de var noget smallere end det omgivende murværk, og derved var det måske ikke det mest oplagte at lade det stå i mit tilfælde, men er det en bjælke, der fylder ligesom murværket, synes jeg da det kan give en fin optisk virkning.
Men har du ikke før pillet seriøst i murværk, ville den opgave med at pille bjælken ud ikke være det første, jeg ville foreslå, slet ikke!

Med venlig hilsen
ktm

 

Når overliggeren var lovlig da den blev indbygget så er den det osse i dag.

Men det gælder dog ved brandkrav at man principielt skal leve op til de nugældende krav nar man bygger om eller ændre i konstruktionerne.

Dit eksempel er lidt af et grænsetilfælde. For du har jo ikke rørt ved selve overliggeren, kun fjernet den dør/girekte der skjulte den.
Og nu da du har fundet den, hvad så med de andre døre i lejligheden. Skal de så osse brandbeskyttes efter dagens standard???

Nixen.

Det er fint som det er. Og hvis du vælger at pudse den så er det ekstra fint.

Og lad endeligt være med at spørge en kommunal myndighed. Man kan aldrig vær helt sikker på hvad de kan finde på at svare. :o)
hpox du fortæller altså at alt hvad man lavede dengang er lovligt idag. Det er vist ikke lige efter bogen..
Dog har du ret i at han ikke behøver fjerne overliggeren, men hvis han nu vil udvide døren feks. så må han jo ikke lægge en i af træ igen.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også