Pumpebrønd

Hej
Vi skal til at seperatkloakere i vores boligområde og jeg er i den forbindelse ved at udtænke den store plan :-)

Al vores spildevand går ud igennem kældervæggen og videre ud i en samlebrønd i et kloakrør.
DOG har vi et køkkenvask afløb samt vaskemaskine og bad (håndvask og badekar - anvendes sjældent, ingen toilet) placeret i kælder som samles i en gammeldags fedtudskillerbrønd placeret i kældergulv og går videre ud i ovennævnte samlebrønd.
Min plan var at fange kloakrøret lige uden for kældervæggen og etablere en kloakledning til spildevand og anvende det eksisterende til regnvand MEN så kommer mit problem.
Hvordan får jeg løftet vandet fra fedtudskillerafløbet op i kloakrøret (det går ca. 1 meter over afløbet) bedst / billigst?
Jeg har kigget på diverse afløbspumper m.m. men synes ikke det virker rigtigt?

Jeg er naturligvis klar over at det ikke er gds arbejde, og jeg søger blot inspiration til hvordan det kan laves.

Vh
Carsten

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som supplerende spørgsmål: Er der nogen som har erfaring med Kessel's produkter Jeg har kigget på den der hedder aqualift L810. Og nogen der evt. ved hvad sådan en svend koster? (TUN: 5829242)

Vh
Carsten

 

Jeg kender ikke den omtalte pumpe, men du kan vel få prisen oplyst hos den danske forhandler.
Det er jo vigtigt, at der også, er mulighed for service, og reservedele, så man ikke skal vente i månedsvis hvis uheldet er ude.

Du kunne jo også vælge, et velrenomeret firma, som eks. Flygt som har været på markedet, i rigtig mange år, de har dessuden landsdækkende servicemontøre.
Her er deres bud på en lille pumpestation.
http://www.flygt.dk/1371582.asp

Men forvent ikke, sådan en løsning med en kælderpumpestation, er billig

Jeg vil ikke blive overrasket, hvis det kom til at koste 30000-50000 kr, alt incl
Først prisen på isenkrammet, så en autoriseret kloakmester til at instalere, og endelig en aut. elektrikker til strømmen.

mvh jens


 


 

 

 

Virker dit kloaksystem ikke, som det er nu, eller har du problemer med det? Hvis det virker så bibehold det endeligt. At etablere en pumpestation fører kun til unødige udgifter til både etablering og drift.
Hvis du har muligheden for at separere dit kloaksystem i spildevand og regnvand uden brug af pumpestation, er det absolut nummer et. Jeg har måske ikke forstået det, du vil etablere, rigtigt, men hvad er det, du vil med det eksisterende til regnvand?
Prøv om ikke du kan fange dine regnvandsrør og forbind dem til den ny ledning eller til en faskine, hvis jordbundsforholdene er til det.

 


fase
hej
Som skrevet i mit oprindelige indlæg, er det fordi vi inden for et halvt års tid bliver pålagt at seperatkloakere. Jeg har 1 afløb i kældergulv (hvor der samles fra flere afløbs stedet) som er placeret lige under den forholdsvis nye kloakstikledning. Det er slåedes for at løfte spildevand fra dette afløb op i kloakledningen jeg vil have etableret en pumpebrønd.
Men hvis det koster 30.000+ at etablere kan det da godt være at der er andre muligheder - denne var bare den nemmeste og (alt efter prisen på sådan en pumpe) billigste løsning.

Vh
Carsten

 

Har jeg forstået det rigtigt, at den nye kloakledning ligger højere end den gamle, og det er det, der er skyld i, at du skal have en pumpebrønd. Har du ikke kunnet aflede dit spildevand uden problemer inden påbudet om seperatkloakering blev etableret?
 Såfremt du ingen problemer havde inden, bør du naturligvis påtale det over for den myndighed, som står for etableringen af det ny kloaksystem.
 30.000 for en kloakbrønd kan du nemt komme af med afhængigt af udstyr. Jeg kender ikke prisniveauet for private pumpebrønde, idet jeg kun kender prisen for brønde på det offentlige system, hvor prisen ligger i et niveau på 100.000 kr.


fase
Annonce
Hæhæ nej - jeg prøver lige igen:-)

Fra mit hus går der 2 spildevandsledninger ud. Den ene er ca. en halv meter under jordniveau og går ud i en samlebrønd sammen med regnvand. Fra samlebrønden går der en streng ud til lodsejerbrønden ved skel. Lodsejerbrøndens bund ligger ca. 4 meter under niveau. Den anden spildevandsledning fra huset går ca. 1,5 meter under jordniveau og rammer strengen eet eller andet sted mellem de 2 brønde. Den øverste spildevandsledning har jeg fået skiftet får få år tilbage og er derfor i PVC. Den anden er noget gammelt l***. Derfor vil jeg sløjfe den sidste og føre det op til den øverste og så få etableret ny stikledning resten af vejen ud til skel / den nye brønder der kommer. Det eksisterende kloaksystem skal slåedes bare bruges til regnvand.
Hvis du kigger på billedet, er det det lille rustrie stål dæksel nede i hjørnet der er den gamle fedtudskiller brønd. Det er den der skal "løftes" op i det orange kloakrør.

vh
Carsten

 

Ja nu faldt tiøren måske. Hvis det var mit hus ville jeg finde regnvandsledningen og få proppet tilslutningen til spildevandet af. Derfra tages regnvandet og ledes til det rør, som er afsat til regnvand i afløbssystemet. Det kan godt være, at du synes dine ledninger er noget gammelt lort. Så benyt lejligheden til at forny dem. Jeg havde et lignende problem, da der blev seperatkloakeret og valgte at undgå pumpebrønd. Haven lignede godt nok en krigsskueplads bagefter, men nogle måneder efter kunne det næsten ikke ses, at der havde været gravet, og nu fungerer systemet unden at jeg skal tænke over det. Jeg kan forstå, at der er fald nok, så hvis du kan undgå pumper o.lign. så er det en løsning jeg ville vælge.

fase
umiddelbart må der jo ikke pumpes på noget der kan løbe selv via gravitation, men få da en kloakmester til at kigge på det og give en pris ppå det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis