Lang ventetid på det varme vand til bruseren

Hejsa med jer derude.

Min forlovede og jeg købte, for et 1/2 år siden vores drømme hus med fjernvarme, ca 200 m2 fra 71.

I det store hele et kanon hus, men når vi skal i bad går der gerne 4-5 minutter før der kommer varmt vand i bruseren, hvad kan vi gøre ved det?? 

Når der endelig er varme er det meget stabilt og der er fint tryk både på brus og vandhane.

Det skal dertil siges at på VVS området er jeg er total novice (har en el teknisk bagrund).

Forslag modtages med kyshånd.

Mvh Dannie

 Mvh Dannie

Offshore Elektronik teknikker og elektrikker
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Gommasch på 05 aug 2011 08:08

Hej Dannie

Jeg arbejder til daglig hos SpareHuset.dk hvor vi sælger intelligent Z-Wave husstyring med bl.a. QEES og Danfoss Living Connect. Da vi leverer mange varme-løsninger er jeg ofte rendt ind i netop det spørgsmål.

En løsning kunne måske være denne artikel hvis der er tale om fjernvarme:

http://www.sparehuset.dk/article_in..._id_21.htm

Undskyld linket driller, det er artiklen under "Varme" som hedder "Indstilling af det varme vand om sommeren".

Et kort resumé:
Om sommeren er radiatorerne ofte slukket og derfor er "liggetiden" for det varme vand i stikledningen længere og falder derfor i temperatur. Løsning: skru op for termostaten på varmtvandsbeholderen og husk at skrue ned igen til vinter.

MVH
Bygn.Ing. Thomas Hjorth Nyholm
http://www.sparehuset.dk


MVH

Bygn.Ing. Thomas Hjorth Nyholm

http://www.sparehuset.dk

 



Det første spørgsmål må være: Har du varmtvandsbeholder eller gennemstrømningsvandvarmer. Hvis du har gennemstrømningsvandvarmer, kan det være grunden til den lange opvarmningstid, fordi der, som det bliver nævnt i det forrige indlæg, først skal sættes gang i fjernvarmevandet. Hvis det forholder sig sådan, vil problemet løse sig selv ved starten af fyringssessonen.

 


fase
Hejsa Thomas

Mange tak for det link, der blev jeg en del klogere, jeg må hjem og se om jeg kan finde ud af at øge temperaturen på varmtvandsbeholderen, håber det hjælper for vi spilder forholdsvis meget vand på den konto, og det er der jo egentlig ingen grund til.

Nu har vi som skrevet ikke haft huset så lang tid, så vi ved ikke om det kun er et sommer problem, hvad nu hvis det viser sig at det osse er der når radiatorerne bliver åbnet igen ?

Mvh Dannie

 Mvh Dannie

Offshore Elektronik teknikker og elektrikker
Hej Fabrin.

Osse tak til dig for dit indlæg, men hvad er forskellen på varmtvandsbeholder og en gennemstrømningsvandvarmer og hvordan kan jeg/vi se forskel på on det er det ene eller andet?

Mvh Dannie

 Mvh Dannie

Offshore Elektronik teknikker og elektrikker
Forskellen mellem en varmtvandsbeholder og en gennemstrømningsvandvarmer er at beholderen varmer vandet op, så der er varmt vand, når du skal bruge det. Gennemstrømningsvandvarmeren varmer vandet op efterhånden, som du bruger det. Du kan se forskel på de to ting ved at se på størrelsen. Beholderen ligner en cylinder, som står på enden, gennemstømningsvandvarmeren ligner en varmeveksler. Sådan en firkantet "klods" pakket ind i en skal af styrenskum. Det er beholderen sandsynligvis også. Det har ingen nytte at skrue op for temperaturen på det varme vand, og slet ikke hvis du har en gennemstrømningsvandvarmer. Jeg gætter på at dit problem retter sig når fyringssæsonen starter af den grund, at så er der varme på fjernvarmerørene hele tiden.

fase
Annonce
Jeg har lige været inde på den omtalte hjemmeside for at se, hvad der stod der. Det der beskrives på siden er problemet med for lav temperatur på det varme vand i sommerperioden. Er det det, der er dit problem? Så er rådet OK, men jeg forstod, at det tog for lang tid inden det varme vand kom. Hvis det er problemet, kan du ikke bruge anvisningen, som iøvrigt kun henvender sig til kunder med varmtvandsbeholder.

fase
Hej igen.

PT er det problemet, men jeg ved ikke om det osse er et problem når det bliver koldt for så længe har vi ikke haft huset, så jeg ville være lidt på forkant med tingene før jeg begynder at juster på div ting .

Men syntes at sælger sagde at det var generelt at det tager lang tid før det varme kommer.



 Mvh Dannie

Offshore Elektronik teknikker og elektrikker
Er det kun i badet, det tager langt tid med det varme vand? Eller også i køkkenet?
Hvor langt er der fra bad til varmtvandsbeholder/gennemstrømningsvandvarmer?
Hej.. Tror som jenshøj også det er der dit problem er. Hvis der ikke er lavet en cirk. ledning, hvad der ofte ikke er, bliver vandet jo koldt mellem varmer og vandhane, og er den afstand lang, er det jo ret logisk, at det kolde vand skal ud først.. Tror den billigste løsning er at finde sig i det, på trods af lidt vandspild.
Mvh Jan
@ Jens og Helja og alle andre der har svaret.

Jeg er nok bange for at i har ret, der er ca 20 m til bruseren, så det er nok den manglende cirk. "ledning"

Det varme vand i køkkenet tager små 30 sec før det varme kommer, så der er sagtens til at leve med, og som det ser ud til må vi nok osse leve med det i badet øv!


 Mvh Dannie

Offshore Elektronik teknikker og elektrikker
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis