motorolie


        har et spørgsmål til olie. min ford mondeo 1,8 zetec køre med castrol magna a1
        5/30.og efter kørt 4500 km har den brugt noget ca 1 lit, men ikke sammen
        mærk olie kom på nu ved ikke rigtig hvad det er for noget. min far har det
        men det er 5/30.kan den godt klar og få blande 2 slags sammen

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ville jo være det bedste, at fylde samme type på som der er i forvejen.

Men det kan da godt gå, at efterfylde med en anden type olie.

Castrol laver noger 10/60 olie, som skulle nedsætte olieforbruget på en slidt motor.

mvh jens

Skrevet af SimonNauta på 05 aug 2011 15:25
Som udgangspunkt skal man aldrig blande 2 forskellige mærker olie, da det er umuligt at forudsige hvilke egenskaber den "blandede" olie har..

At det er en 5/30 olie angiver bare viskositeten, men hele sammensætningen er noget mere kompleks.

Mvh Simon Nauta

Mythbusters burde kigge på denne sag. Mit gæt på udfaldet er 100% Busted.

Hvis det reelt var et problem ville jeg gætte på at oliefabrikanterne ville advare om det på oliedunkene.
Hvis man overholder viskositet og ellers sørger for at der er olie nok på motoren har jeg endnu til gode at høre om problemer med motorolie.
Viskositeten er endda også oftest temmelig ligegyldig, men store afvigelser kan da få hydraulisk ventiljustering til at 'snakke' på følsomme motorer.


MVH Leo

Leo der bruges forskellige additiver vores motorolier og ingen ved hvilken indvirkning de har på hinanden. Smøre Mæssigt. Den største fare vi har for et motorhavari er al den slam og sod der kommer, nogle olier er gode til at holde motorerne rene og andre er ikke. Men der er ikke ret mange der tænker på hvad der er skyld i olieforbruget. Man kan få godkendt motorolie med op til 15% fordampnings. Men de fleste tænker ikke på at hver gang de efter fylder med ren olie. så ændre de også viskositeten, for det er de flygtige stoffer som fordamper først. Men det kan da undre mig at samme motor som ligger i forskellige bilmærker, bliver der også anbefalet flere forskellige motorolier, og alle fortæller det er den bedste olie til den motor. Men et er sikkert at der ikke er nogen der vil betale for et motorhavari når bilens garanti er udløbet. Selv om det er deres motorolie der er den direkte årsag.

Den video jeg henviser til har elimineret motorhaverier på grund af den kan kaperer mere sod en nogen anden motorolie.
https://www.youtube.com/watch?v=bJPZH6bVECI&feature=youtu.be

Mvh Allan Levisen

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Det er ganske mærkværdigt, at et lille pip om olie på ethvert forum i Danmark, altid afstedkommer et hav af dybt religiøse indlæg om hvad man ikke kan og og hvad man ikke må med motor olie.

Men hvor vi dog gnider os i hænderne, når vi kan binde en historie på ærmet af folk og sælge endnu en dunk olie til mega-overpris ...

Tak fordi du læste mit indlæg.

Annonce
Der svares på et indlæg fra 2011 :o)

Træd ikke på mine ledninger :o)
Ja men underligt nok sælges der jo stadig mondeoer.

René
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis