Fra out-board til in-board, hvor svært er det

Jeg er den lykkelige ejer af en Maxi 68 sejlbåd, men med en Suzuki DT 8 påhængs motor. Denne giver mig en del problemer, og jeg vil gerne installere en indenbords motor af en eller anden slags. Gerne en el løsning a´la ASMO, da det mest er til havnemanøvrer og korte indsejlinger gennem sejlrenden til havnen, jeg har brug for motorkraft.
Er det muligt at installere en fast skrueaksel i en Maxi 68, eller er der andre løsninger, som mere erfarne bådejere kan byde ind med?
Hvis det er muligt med en fast aksel, er det så et Lav-det-selv projekt?




Mvh.
bodker

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Aner ikke om det er muligt i din Maxi.
Men generelt er det en opgave, det ligger i den tunge ende af gør det selv skalaen, at instalere en indenbords motor, med fast skrueaksel, i en båd der ikke er foreberedt til det.

Har du overvejet en elektrisk påhængsmotor?

mvh jens


 


 

På Granada 23.dk

Ligger der nogle billeder af en installation ,hvis det kan bruges lidt som inspiration

Kig under tips og tricks

Det billede "Lynæs" har lagt ind ku være samme båd måske


Tim  
 
Det er ganske rigtig den. Lagt ind for at vise, hvor enkelt det er.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skal det være el ? Ellers prøv at kigge på Saildrive 330 Mk II måler kun 50X35 og vejer 50 kg yder omkring 15 hk og er blevet monteret i maxi 68 før. koster omkring 31000 kr i usa
Jeg kender ikke dette drev, men jeg husker at Johnson/ Evinrude lavede noget lignende en gang. Mange havde store problemer med dem, så en annonce, hvor sådan en ønskedes byttet med et par årer. Et af problemerne var at det ikke var muligt, at lave en hævertafbryder, hvorfor motoren kunne risikere, at fyldes med vand. Det var dog ikke alle, men det var dyrt, når det skete. Men det kan jo være man har lavet noget, så det ikke er et problem mere.

Med elmotoren er batterierne jo det svage punkt, så der skal en avanceret lader til, men den følger nok med.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs. Jo der er antihævert. Motoren er en parson, og sejldrevet er fra Nyköpings Marinkonvertering. se evt installations vejledning.
http://www.pridemarine.com/documents/Saildrive_330_AssemblyInstructions.pdf
Skrevet af mellon på 05 aug 2011 07:49
Skal det være el ? Ellers prøv at kigge på Saildrive 330 Mk II måler kun 50X35 og vejer 50 kg yder omkring 15 hk og er blevet monteret i maxi 68 før. koster omkring 31000 kr i usa
Tak for jeres mange gode svar, som desværre/heldigvis medfører flere spørgsmål:
  1. Hvad er bedst, Z drev eller skrueaksel med lejebuk, og kan en el motor bruges til et z drev?

  2. Hvad er prisforskellen mellem de to former for drev?


Mvh.
bodker

langt det enkleste er en elmotor med fast skrue, og også det letteste at motere.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis