Fra out-board til in-board, hvor svært er det

Jeg er den lykkelige ejer af en Maxi 68 sejlbåd, men med en Suzuki DT 8 påhængs motor. Denne giver mig en del problemer, og jeg vil gerne installere en indenbords motor af en eller anden slags. Gerne en el løsning a´la ASMO, da det mest er til havnemanøvrer og korte indsejlinger gennem sejlrenden til havnen, jeg har brug for motorkraft.
Er det muligt at installere en fast skrueaksel i en Maxi 68, eller er der andre løsninger, som mere erfarne bådejere kan byde ind med?
Hvis det er muligt med en fast aksel, er det så et Lav-det-selv projekt?




Mvh.
bodker

Jeg er den lykkelige ejer af en Maxi 68 sejlbåd... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mener Krautler laver en løsning med el og s drev ( z drev er dem på motorbåde )
Der er ikke så mange vibrationer i s drev, mens skrue akslen giver bedre styreegenskaber ved start og lav fart, da skruen er tættere på roret.
Kender ikke prisforskellen
Men er det gør det selv er det nok stævnrør og aksel der er billigst, mens s drevet er nemmere at montere
Kan se Asmo marien Thosa 6000 motor ( 3Kw 48v) i usa koster omkring 37000. dertil kommer så min. 4 12v batterier, lader, stævnrør,aksel, propel osv. Så mon ikke prisen lander på ca det dobbelte af feks 330 jeg nævnte ovenfor, og det samme med vægten.

Har du overvejet, hvordan du kan holde strøm, til sådan en eletriskmotor, den er jo ret krævende.

Det vil jo kræve nogle store batterier.

Er det kun til havnemanøvre går det jo nok, men ville det ikke også være rart med lidt motorhjælp i andre tilfælde, så som vindstille vejr?

mvh jens

 

Hvorfor skulle batterierne være store ? Normalt ville man lave en batteribank af håndterlig størrelse batterier, og det kræver vel ikke andet end et 220v landstik, de fleste steder findes de jo på broerne. Derudover vil jeg antage, at der vil medfølge et instrument, som vil vise batteritilstanden, så man kan se om der skal spares.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Du har helt ret, batterierne behøves ikke være særligt store, 4X65A er fint de kan fint klare havnemanøvre og nok også omkring 2 timer ved 3 knob i stille vejr. Overvejer selv elmotor til et 46 fod selvbygger projekt der primært skal bruges til kapsejlads. Men, en tur gennem sveriges kanaler i med og modstrøm nej, sejle ind til vlieland mens tidevandet er på vej ud nej, gennem kanalerne i europa nej, eller bare ligge i kattegat med en dead line for hjemkomst i vindstille nej. kan selvfølgelig montere en diesel generator men så er man jo lige vidt.
Men er ens behov lidt hyggesejlads og motoren kun bliver brugt ind og ud med adgang til opladning efter hver tur tro jeg det er en god men dyr løsning. til 46 fod projektet blev valget 330 mkII pga, vægten.
Annonce
Skrevet af lynæs på 06 aug 2011 20:03
Hvorfor skulle batterierne være store ? Normalt ville man lave en batteribank af håndterlig størrelse batterier, og det kræver vel ikke andet end et 220v landstik, de fleste steder findes de jo på broerne. Derudover vil jeg antage, at der vil medfølge et instrument, som vil vise batteritilstanden, så man kan se om der skal spares.

Jeg vil mene det kræver en vis batteri kapasitet, og det så et en batteribank af flere små, eller hur, er et fedt.

Med at holde strøm, mente jeg ikke landladning, men at have strøm nok, til den motor drift der er behov for, på sejlturen.

Men nu har der jo ikke været nævnt noget om, hvad motoren skal kunne yde.
Er det kun en 0,75 kw, eller er det en 5 kw det gør jo en betydelig forskel.

Ja for slet ikke at tale om den 8,5 kw el motor, vist fra Granada 23.dk
Der ville man jo nok ikke betvivle, at det kræver store batterier (eller mange små)

Den billigste og enkelste måde, er vel nok en elektrisk påhængsmotor, den er jo også nem at hive ud af vandet når den ikke bruges, så den ikke laver unødvendig vandmodstand.

jens
 

hvorfor skriver du så ikke, hvad du mener.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er det jeg mener, skal man mere end bare ind og ud af havnen bliver strømkravet så stort at jeg mener det er urealistisk rent vægtmæssigt i en båd på 1300 1500 kg. de fleste el motorer kører 48v det er mindst 4 batterier eller 2 24v bamser. et 120 Ah vejer omkring 30 kilo det bliver 120 kilo (det samme som en lille yanmar diesel). Motoren er en hård nyser der trækker noget strøm så onkel Peukert med ind over, Thosa 6000 trækker omkring 60A på fuld last, så bliver batterierne pludselig kun omkring 60 Ah dvs under en times sejlads. så kan det godt være der kan sejles længere ved 3 knob men det er dæleme langsomt og urealistisk med lidt vind eller strøm. Så montere vi bare 4 batterier mere, 240 kilo 1/5 del af bådens vægt for at sejle et par timer.
Jeg ville ikke vælge en elmotor, men det er jo monteringen af en sådan, der bliver spurgt om. Det er det praktiske af det . Spørgeren har selv defineret hvad den skal bruges til, men det er vi så ikke tilfreds med, og lægger andre formål ind. Det vil så hæve batterikravet, så det til sidst bliver helt urealistisk med sådan en. Maxi'en er en rigtig god sejler, og har, som sådan ikke behov for motor, for at sejle rundt i Danmark, men lidt hjælp til havnemanøvrer kan da være rart. Jeg har sejlet i mange år uden motor, og forsvandt vinden, ja så var det det. Men det varer sjældent ret længe, og man lærer tålmodighed. I vore dage er der ikke tid til den slags, videre-videre. Men vi er vel stadig en del, som sejler for at sejle, og ikke for at komme fra a til b. så hurtigt, som muligt. Nok sort tale for en, som bruger motor som eneste fremdrift.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Dejligt indlæg Lynæs :-) Helt korrekt at det drejer sig om at sejle og som jeg skrev er det fint med el i 68'eren vis det er ind ud havn.
Bruger selv sejlet mest muligt, men der er situationer, jeg ikke ville undvære en motor med lang rækkevide nævnte nogle få længere oppe i indlæggene, selv du må erkende det ikke er sjovt at løbe tør for motor i Svendborgsund eller en fjord en dag med 0-3 m/s og god strøm. Det er muligt du ikke mener jeg sejler fordi jeg skal på arbejde mandag morgen,men sådan er det.
Det er rigtigt at 68'eren er en dejlig og på mange punkter tidssvarrende båd. Så ville det også være en skam at lave en motor installation der ikke følger med, det kunne være turen om nogle år gik længere væk. men stadig skal vægt og plads gøres op og montering. Endelig er der også bådens pris, bruger man feks 50000 som er lavt sat for en komplet motorinstallation skulle de jo gerne komme igen og det gør de ikke i en 68 så er det måske sjovere at bruge det halve. Men bodker bor lige om hjørnet og jeg laver gerne både stævnrør og s drev installation til ham, eller giver råd har prøvet begge dele nogle gange.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis