Røgalarmer

Jeg bor i et træhus.
Og vil i forbindelse med en tagerenovering tage mig sammen til at installere nogle røgalarmer.

Jeg kan læse mig til at alarmer tilsluttet den almindelige strømforsyning og med 9V batteribackup er rigtig godt.

 

Men hvilke fabrikater eller systemer er de bedste og mest driftsikre?

 

Jeg har fundet nogle der koster 179 kr. pr. stk. og det synes jeg faktisk er billigt.
Men er det noget der dur? 
Jeg skal nok have en 2-3-4 stykker.

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et link til de omtalte alarmer, ville nok være en rigtig god ide

Overvej at købe nogle der er koblet sammen i serie, så du bliver alarmeret hvis det brænder, i andre rum, end der hvor du opholder dig....

mvh jens

Udemærket alarm, som dog skal installeres af en aut.elektriker.

Hvis dit temperament ikke er til det, så vil de trådløse (9V) modeller uden netforsyning være et godt 2. bud.

Mange med 9V uden net sværger til udgaver med lithiumbatterier. De lover ta de ka' holde op til 10 år på et batteri, så den beskedne merpris er tjent hjem på sparede batterier.

Alle røgalarmer med Varefakta mærket er OK :-)

De største irritationer vedr. røgalarmer skyldes forkert placering - så kig evt. på denne side: http://www.brand.kk.dk/neobuilder.php?id=200312151439401000000013984

Mvh.

René

man kan jo også kombinerer en alarm med røg detector så er man dobbelt dækket ,,,,,,,, ......... så kan du selv putte dem ind. Lol

 

Tak for de fine svar.

Men jeg er meget til typen med strømforsyning. Fordi dem med batterier "æder" samme batterier på ingen tid. Har jeg ladet mig fortælle.
Og jeg vil i første omgang blot trække kabler til de steder hvor de skal installeres. Så må kan den autoriserede hygge sig med tilslutningen.

Og så fremgår det af bla. ovennævnte link at røgalarmerne ikke bør placeres i køkkenet. Jeg troede faktisk at det var lige netop der risikoen i en alm. bolig var størst. For brand jo.

jeg forstår ikke helt hvad du mener Blackbird. "en alarm med røg detector så er man dobbelt dækket" Hva' betyder det?
Og så glemte jeg lige.....
Der står flere steder røgalarmen ikke må monteres for tæt på en brændeovn.

Men hvad er for tæt på? 1 meter, 2 meter, 3 meter ???
Skrevet af hpox på 04 aug 2011 08:44
Og så glemte jeg lige.....
Der står flere steder røgalarmen ikke må monteres for tæt på en brændeovn.

Men hvad er for tæt på? 1 meter, 2 meter, 3 meter ???


Det kommer an på hvor godt du fyrer  
Det skal jo bare være, så du undgår "falsk" alarm ved et lille "puf" eller hver gang du åbner for at fyre...

Det samme gælder for køkkenet. Det er for ikke at få alarm når juleanden er i ovnen.

Jeg har røgalarm i køkkenet, og har placeret den så langt væk fra ovnen som muligt. Og det har ikke givet anledning til falske alarmer.

Det vigtigste med planlægningen af røgalarm installation er, at man gennemtænker røgens vandring, og at man sikrer at den kommer forbi en detektor, inden flugtvejen fra alle husets soverum er spærret!!

Du har 1. sal, hvor i sikkert sover... (Det har vi i hvert fald...)
Vi har 2 i kælderen.
1 i køkken/stue.
1 i gangen på 1. sal.
1 i hvert (sove)værelse på 1. salen.
 
Skrevet af Brandmanden på 04 aug 2011 05:54
Udemærket alarm, som dog skal installeres af en aut.elektriker.

Hvis dit temperament ikke er til det, så vil de trådløse (9V) modeller uden netforsyning være et godt 2. bud.

Mange med 9V uden net sværger til udgaver med lithiumbatterier. De lover ta de ka' holde op til 10 år på et batteri, så den beskedne merpris er tjent hjem på sparede batterier.

Alle røgalarmer med Varefakta mærket er OK :-)

De største irritationer vedr. røgalarmer skyldes forkert placering - så kig evt. på denne side: http://www.brand.kk.dk/neobuilder.php?id=200312151439401000000013984

Evt. også kig her: http://www.dbi-net.dk/files/Flash/R...armer.html

Der er kravene for afstand fra væg, vinduer mv. også nævnt. 


Mht. brændeovn. Hos mine forældre fungerer det fint med ca. 2 m fra brændeovnen, altså to meter på loftet, fra punktet lige over brændeovnen. Men der er meget forskel på hvor følsomme de forskellige modeller er. De nye de lige har sat op, tager fx. dampen fra badet, når døren ud til gangen går op, det gjorde den gamle ikke. Har du mulighed for det, ville jeg nok afprøve med den alarm du vil sætte op før du evt. trækker el i loftet.




Ja så har du alarm på huset og de fleste alarmer kan man sætte røgdetectorer til altså 2 i 1 men er noget dyrer løsning jeg er glad for min men den larmer når den går i gang. Nu ved jeg ikke om du bor i et rabarber kvarter men en alarm kan man altid ha glæde af. ........,,,,,,,,,,, og de her kan du sætte på plads goddag til dig

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis