Bærrende træskelet

Hejsa jeg står og skal til at bygge et udhus/garage og er stødt ind i lidt problemer.
Da jeg er træmand ville det være naturligt for mig at bygge garagen i træ samt træbeklædning.
Nu har jeg så fået kigget min lokalplan igennem og medmindre jeg får en dispensation så skal muren altså være filset kalket eller pudset.
Jeg tænker at jeg stadig vil lave de bærrende vægge af træ.
Kan man knalde noget vindgips på give den facade bats og så pudse, eller skal man ud i noget skalmur.
hvis man da skal det kan man så ikke bare lave skalmuren i 10 cm lecablokke. hehe
tvivler på at mine evner rækker til at mure den i mursten..
hmm nogle forslag ??
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis murværk er kravet kan det næsten ikke betale sig andet end at bygge væggene i gasbetonblokke.
(Iøvrigt er det jo osse så nemt at bruge de blokke at selv en faglært murer - med lidt hjælp ganskewist - kan finde ud af opmuringen)
For en træmand vil det naturligvis være pinefuldt så længe opmuringen står på, men på den anden side så kan hele familien uden særlige forudsætninger deltage i arbejdet.
Der findes mange typer og bredder af blokke så såvel styrke- som isoleringskrav kan overholdes.
Hvor godt isolere sådan noget gasbeton egentlig. For at overholde nuværende krav bliver jeg vel nødt til at påfore indvendigt anyway. Kan man så ikke ligeså godt lave et træskelet som er bærende. Hved godt det kun er udhus men vil gerne have det lever op til kravene for beboelse.
Ret mig hvis jeg tager fejl

Isoleringsevnen i gasbeton, er ca det halve af mineralulds.

Har du undersøgt mulighederne, med fasadebats, som oppudses efter opsætningen.

Jeg kunne da forestille mig at et træskelet, med vandfaste tagkrydsfiner, og fasadebats er en rigtig god løsning.

mvh jens

 

 

Du skal først finde ud til hvilken temperatur dit værksted skal opvarmes.
Jeg kan ikke helt huske hvor grænserne er, men det fremgår af bygningsreglementet.

Men du kan ligeså godt isolerer op til boligstandard. altså 20 grader, væg og lofter ihvertfald.

Og gasbeton har blokke med indbygget flamingoisolering hvis det er det der skal til.
H+HCelcon har en rigtig god hjemmeside med alle nødvendige oplysninger.

http://www.hplush.dk/home

Selv om jeg er tømrer og træmand så er jeg ikke vild med trækonstruktioner med udvendig isolering og puds.
Risikoen for at pudsen revner på et eller andet tidspunkt er alt for stor.
Og det forekommer mig lidt tosset og uægte at pudse med et sprødt/skørt materiale på et relativt blødt isoleringslag der er skruet fast på et træskelet der dels er temmeligt fugtfølsomt og svejer i vinden. Hvis det blæser kraftigt nok.

Det er noget snyd simpelthen. :o)
Hvor er sådan en lokalplan da også bare pisse irreterende ;-)
Hvor tykke ville i eventuelt mene at gasbeton blokke skal være hvis garagen skal være 8 meter i spænd.
Spærrene skal vile af på en drager jeg har liggende i midt kip


Inden du skifter helt over... Så chek da lige med teknisk forvaltning om de er villige til at godkende en garage i træ....
Lokalplanen for mit område havde også nogle formuleringer omkring materialer på garage og hus ikk emåtte være forskellige.. og her var der ingen problemer med at få lov at sætte min garage i træ som en selvstændig bygning med huset bygget i sten! Det der reelt var ønsker var at man ville undgå de helt billige skræmme eksempler på fire træstolper og et blåt trapez tag etc.... Så jeg havde ingen problemer med at få lov til at bygge min trægarage... Måske er det reelt samme senarie i din kommune :-) Check det indne du lægger dig fast på en helt anden opbygning....

Og når det så er sagt er det da helt fint at opbygge et træskellet der udvendigt bekædes med nogle bats der er pudse egnede... Som også er foreslået tidligere i denne tråd. Der findes nogle plader der er anvendelige til lysninger osv. det er nok nærmest en slags fiber beton der kan skæres med en vinkelssliber og skrues op på skelettet. De er båe enkle at anvende og stærke... Navn og forhandler kan jeg desværre ikke hjælpe med.

MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis