Vådrumssikring

Situationen er den, at der oprindeligt har været et skråt pudset loft i badeværelset. Iforbindelse med renovering for ca. 6-7 år siden, har man valgt at sænke loftet, dvs. opsættet et plant loft af træprofilbrædder. 

Der er opsat nye fliser (formentlig uden på de gamle) op i ca. 180 cm. højde, og det sidste stykke op er der sat glasvæv uden på pudsede vægge. 

Problemet er at der ikke er benyttet en isoleret slange til udsugningen, hvilket har betydet at der har dannet sig kondens, som har opfugtet hulrummet ud mod ydermuren (Den side hvor udsugningen sidder), og profilbræddeloftet er blevet jordslået. 

Profilbræddeloftet er nu taget ned, og næste step er at fjerne pudsen, hvor der er skimmel. 

Efterfølgende bliver det pudset op på ny, og der skal spartles med vådrumsspartel, filt op og males. 




Mit spørgsmål er nu, hvad jeg skal gøre iforhold til vådrumssikring. Hvis der er en, vil den jo blive brudt i forbindelse med at jeg banker pudsen ned.

Hvis jeg sætter en ny vådrumssikring op, vil den jo blive brudt hvor den støder op mod de siddende fliser. Kan det løses ved at lægge en fuge på overkanten af fliserne? 


Altså så løsningen bliver: 

- Banke gammelt puds ned
- Pudse/jævne væggen med mørtel
- Vådrumssikring
- Vådrumsspartel
- Filt
- Maling til vådrum
- Fuge langs toppen af fliserne ind mod væggen/malingen





8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
loftet skal ikke sikres, gulvet og 10 cm op. væg 50 cm fra brus eller kar og til loft . men nemmere at give et bud på med en skitse :-)
Det er kun den øverste halve meter op mod loftet som er i spil. Der er glasvæv nu, med en form for spartel under. Det er nogle steder skadet af fugt. Glasvæv rives ned, og der hvor der er fugt bankes det helt af. Jeg står så tilbage med en væg hvorpå der er spartel, og nogle steder er der pudset op i niveau med spartlen (Der hvor jeg har fjernet fugt/skimmel).

Problemet er hvordan jeg får vådrumssikret der hvor det er nødvendigt, og hvordan det skal gøres ned mod fliserne (som stopper ved 180 cm).


I loftet kommer der vådrumsgips, vådrumsspartel og vådrumsmaling. Men den del kommer vi først til senere
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er Huset fra før 95, og hvad er væg lavet af ?
Ja, hus er fra før 1960, bad er renoveret for måske 6-7 år siden, men den øverste del på væggen skal altså laves om.

Væggen er pudset op, med kalkmørtel eller hvad man nu brugte dengang og så er der jo pletvis spartel og gipspuds eller mørtel.

Har ledt lidt på nettet, og umiddelbart tænker jeg at denne vådrumsgrunder kan bruges: http://beckers.dk/Indendors/Vore-Produkter/Vadrumsmaling/Vadrumsgrund/


Det ser ud til at den kan erstatte øvrigt vådrumsmembram og løser problemet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Så er det bare at spartle/pudse til du er tilfreds når det er tørt giver du 2 - 3 lag mikrodispers e.l Glas væv eller filt med vædrumsklæber og vådrumsmaling. Mellem fliser væg vådrumssilikone ( med mug/skimmel middel )
God fornøjelse
Fin løsning i stedet for f.eks mikrodispers :-)
Tak for svar

Jeg springer ud i det imorgen så!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også