Hylde på væg

Hej,

Jeg skal have sat en hylde op i stuen, men efter at have gjort klar med plugs og skruer, så gik det "galt" da jeg skulle spænde skruen. Umiddelbart så blev plugs hevet lidt ud af væggen, hvorefter jeg stoppede og tog hylden ned igen. Der kunne jeg så konstatere at der er kommet en form for cirkelformet hævning i væggen omkring hullet. Det virker som om en del af væggen er blevet "trukket" med ud da jeg forsøgte at spænde skruen fast. Væggen er (vistnok) gasbeton. Det er ihvertfald det ydervæggene er og der falder puds ud af væggen når jeg borer.

Er der nogen der kan hjælpe med hvad jeg skal gøre for at hænge den pågældende hylde op på den pågældende væg? Det er ikke en mulighed at hænge den på en anden mur. 

Hyldens bæreevne er 45 kg og den vejer selv 16 kg.

På gorhånd tak
Nick Andersen


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
bor for med en rigtig slagbormaskine og brug derefter karmskruer.. Så vil jeg mene det holder...
Du kan købe specielle dybler beregnet til gasbeton. De fabrikeres af blandt andre Fischer. Nu kender jeg ikke de dybler du har brugt, men din beskrivelse tyder på, at du ikke har haft dyblen langt nok inde i gasbetonen. Nnormalt bores huller til dybler i gasbeton en mm mindre end foreskrevet og lidt dybere. Hvis du så samtidig bruger en dybel af Fischer typen, sker udvidelsen bag i dyblen.

fase
Der findes selvfølgelig specielle dybler til gasbeton, men jeg tror du har boret et for dybt hul i forhold til din plug.
Prøv følgende inden du finder tegnebogen frem og køber andre plugs:
Sæt skruen i plugen med ca 2 omdrejninger, bank så forsigtigt med hånden på skruetrækkeren til du har banket plugen helt i bund i hullet, nu kan du vudere om din skrue er lang nok (den skal gå mindst halvdelen af plug'ens dybde). Dette kan du gøre også selvom plugen har krave på, bare du er lidt forsigtig (ikke noget med en hammer).

Altenativt kan du bruge et gammelt trik, jeg lærte da jeg stod i lære: Fyld hullet med ståluld, så hårdt som du kan presse det ind i hullet, derefter fugter du med vand en jernskrue (det skal være jern) og hænger din hylde op. Vent gerne en uges tid inden du belaster hylden, så skulle skruen gerne være rustet sammen med stålulden til en klump.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Altenativt kan du bruge et gammelt trik, jeg lærte da jeg stod i lære: Fyld hullet med ståluld, så hårdt som du kan presse det ind i hullet, derefter fugter du med vand en jernskrue (det skal være jern) og hænger din hylde op. Vent gerne en uges tid inden du belaster hylden, så skulle skruen gerne være rustet sammen med stålulden til en klump.

Det kan du da ikke mene alvorligt, så kan du ligesågodt vikle lidt kobbertråd om "gevindet" på skruen og sætte det i hullet sammen med gibs. Det lærte jeg, da jeg var i lære. Det er et trick man kun bruger, når man er 100% sikker på aldrig at komme på det sted igen.

 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis