Siemens opvaskemaskine vil ikke tage vand.

Jeg har læst lidt på de andre svar med lignende problem, men vil gerne lige høre jeres mening.

Min Siemens opvaskemaskine SL65m562eu fra 2007 vil ikke tage vand ind. Den suger vand ind i vandkammeret på venstre side, men herfra kommer det ikke rigtig videre. Den står og suger, kontakterne slår til og fra flere gange, men der løber kun en lille smule vand igennem. Det nederste kammer ser ud til at være godt snasket, og det er højst sandsynligt det der skal af og renses.

Det underlige er, at problemet har været der én gang tidligere, men der fik jeg at vide, at jeg skulle prøve at slå strømmen fra mens den kørte, for at "reboote" den. Og det virkede faktisk...

Er det muligt overhovedet, at skille den ad så jeg kan få renset det nederste kammer og evt. slangen ind til maskinen?

Jeg synes ikke jeg vil betale en reparatør for at gøre det, hvis det er muligt selv. 

Ved selv at hælde vand ind i maskinen, vil den godt vaske op, så jeg er sikker på, at fejlen sidder i området omkring det nederste kammer og kontakterne.

Håber på at få et par gode råd!

Mvh. Lars

Jeg har læst lidt på de andre svar med lignende... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen - uh, pas herfra så.
Men lidt mystisk hvis vandet kan løbe hurtigt til.
Det peger jo lidt imod:
1. at enten kan den ikke komme af med den luft, der skal fortrænges af vandet. Det burde du kunne se/mærke ved at den gennemsigtige beholder "puster sig op"
2. vandet løber lige igennem på en eller anden måde (det burde du kunne se inde i opvaskeren), så den aldrig når at aktivere den microswitch, der melder "gennemsigtig beholder fuld"
Hov - hvad med den microswitch - er det den, der driller?

Håber det hjælper dig videre - ellers er jeg blank (men vil selvfølgelig gerne høre hvad du finder frem til. Det kunne jo være man kom i samme situation:-)
Hilsen Lars

Lars

Hej

Min Siemens maskine ser helt anderledes ud i venstre side...

Hos mig sidder der en lang gennemsigtig slange der slutter til inde i venstre side i maskinen. Hos mig kommer der fint vand ind og ud, men den vasker ikke rent.

Vi kan se at den gennemsigtige slange ikke får vand ind og dermed kommer der jo ikke vand ind af siden....selve slangen og hele maskinen er ren, da jeg ofte smider en kalktablet i sammen med opvaskertabsen....ingen kalk overhovedet og heller ingen snask!

Nogen der ved om slangen i venstre side skal levere vand og ellers har en ide til hvad jeg kan gøre? Kan det være en slange til luft?

Vh

Lotte


Lotte

Min Siemens opvasker er pt. i udu. Følgende er forsøgt:

- Venstre side afmonteret.

- Vandbeholderen afmonteret, eddikesyre skvulpet rundt i den i en times tid.

- Niveauføler afmonteret og rengjort.

- Alt samlet og monteret. Sidepanel dog ikke, så jeg kan se, hvad der sker.

- Når maskinen startes, fyldes vandbeholder med en fornuftig hastighed.

- Der løber dog kun meget vand ind i maskinen efterfølgende. Åbner jeg lågen herefter, lyder det som om den står og suger tørt. Jeg kan ikke forstå dette, da der er rigeligt med vand i beholderen. Det løber bare ikke videre ned til niveaufølerkammer.

- Hælder jeg et par liter vand ind i maskinen, fungerer spulearme mv. fint.

- Når vandet pumpes ud, kan jeg se, at en del bliver stående i slangen.

Det virker til, at mange LDSere har haft problemer med jeres opvaskere, så mon ikke en af jer har haft lignende problemstilling og forhåbentlig fundet løsningen? Jeg har på nippet til at kaste den ad h. til.....

Har du checket at den slange som vandet løber ind i bunden af vaskekammeret igennem ikke er stoppet 

Ligeledes om der kan komme luft ind foroven i sidebeholderen. Der skal jo luft til for ellers dannes der vacum og så vil vandet heller ikke løbe ind 


Lars

Det ser ud til, at vandet løber fint ind i maskinen. Der løber bare ikke så meget ned i slangen så det kan komme derind. 

Selve systemet med tilløb til vandbeholder og når der er nok løber det ned til niveaufølersystemet ser ud til at fungere udemærket. Men når der løber vand videre ned er  det bare ikke særlig meget. Og alt er efterhånden rengjort....

(Og fint med luft til vandbeholderen fra hullet for oven :-))

Annonce

Vi skiftede vores maskine ud for en 4-5 år siden, så det er længe siden jeg har rodet med den, men jeg kan huske at en af magnetventilerne i bunden havde tendens til at sætte sig fast


Lars

Har du pillet flexslangen af og renset den godt igennem med en flaskerenser? Det er den slange der løber fra niveauføaleren og ind i bunden af maskinen. 

Jeg har haft min Siemens maskine i 10 år nu og har selv renset vandkammer, slange og følere 4-5 gange. 

Vh. Lars

Nej dog ikke. Det vil jeg lige forsøge i morgen. Andre gode forslag modtages også gerne   

Lille update på mit “opvaskeeventyr”:

Fik renset øverste venstre hjørne i vandbeholderen, hvor der sidder en form for lukkemekanisme, der var godt snasket til., ved hjælp af eddikesyre, magnet og små stykker søm. Pludselig kunne maskinen vaske igen - dog lød den ikke helt, som den skulle. Efter et par dag gik den helt i selvsving og sugede tørt uanset hvad jeg gjorde ved dyret. Efter et par forsøg mere måtte jeg kapitulere. Den er nu smidt til storskrald 😕

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis