Brændeovn med vandtank

Er der nogen der har god/dårlig erfaring med pejse/brændeovn med vandtank til opvarming af brugsvand. Evt. også som træpilleovn.
Jeg har søgt på nettet men der er meget lidt info.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har i nogen tid været interesseret i det samme som dig, nemlig en brændeovn med indbygget vandgris, som kan varme brugsvand op, gerne kombineret med en solfanger om sommeren. Jeg er stadig søgende, men så meget har jeg forstået, at det ikke er nok kun at opvarme brugsvand, da der er stor risiko for overkogning. Konsekvensen af overkogning bliver at systemet vil lukke varmt vand ud til kloakken, hvis man ikke kan finde på en fornuftig anvendelse af det Man skal med andre ord, kombinere opvarmning af vandet med et centralvarmeanlæg ell. gulvvarmesystem for ikke at få for meget spild. Da jeg hverken har centralvarme eller vandbåret gulvvarme er det ikke en løsning jeg kan bruge. Jeg er nu begyndt at interessere mig for finske masseovne, som umiddelbart er svinedyre, men de har en meget billig driftsøkonomi. Her kan man tilslutte brugsvandsopvarmning alene, da temperaturen ikke kommer så højt op. Der findes mange websider om emnet, prøv evt. www.ovne-huse.dk eller www.stubkjaer.dk
Venlig hilsen
Sibelius
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er faktisk masser af info. Har du generelt mod på at bruge fast brændsel så se evt. www.pilleklub.dk og forhør dig evt. også hos Energioplysningen.
Her fyrer vi med stokerfyr, der opvarmer hele huset med alt brandbart. Standard er træpiller.

------------------
Richard

Richard
Du behøver ikke nødvendigvis at bruge vandgris for at få varmen fra ovnen ud i radiatoren.
Jeg har på bornholm ! set brændeovne som mellem brændkammer og kappe var omviklet med kobberrør som var sluttet til centralvarmeanlægget.
Du slipper på den måde for at have en ekstra vandbeholder (som jeg mener er standard i gris modellen)
Derudover går der ikke mange minutter fra optænding til "brændevand" løber gennem radiatoren.

Mvh.
Torben Kristensen
Vi fik i sommeren 2001 i stedet for det gamle oliefyr indstalleret en brændeovn med vandtank, Lotus 2000 serien, i kombination med et solfangeranlæg.

Brændeovnen er monteret, således at den prioriterer opvarmning af det varme vand først (vha. en 3 vejs ventil m. termoføler), herefter ledes vandet til centralvarme anlægget.

Erfaringen efter at den første vinter er overstået er, at vi ikke på noget tidspunkt har haft problemer med opvarmning i vores 150 m2 store hus. Forbruget af brænde ligger i størrelsesordenen 10-13 rummeter incl. opvarmning af vores udestue i weekends i en sekundær brændeovn.

Hovedprincippet ved installering af ovnen var, at der skulle så lidt styring og pumper til som muligt. Vha. af en AVTA-ventil fra Danfoss, varmes vandet i ovnen op til 60 oC i et lille kredsløb, for at undgå tærring i forbindelse med dannelse af svovlsyre (60 oC er ca. dugpunktet for svovlsyre).

Opvarmning af vandet foregår i toppen af akkumuleringstanken til solvarmeanlægget.

Solvarmeanlægget er vha. af en varmeveksler i den varme periode i stand til at komme af med overskudsvarmen i centralvarmesystemet.

Anlægsprisen for brændeovn, solvarmeanlæg og installation har været på ca. 80.000 kr. Prisen er omkostningsneutral, da vi sparer et olieforbrug på 2000-2500 l/år.

Vi bor i Vordingborg, men du er velkommen til at kontakte mig på [email protected] hvis du vil se anlæg, tegninger, hører om vores overvejelser og hvor du evt. skal passe på.
Citat fra Daix

Du behøver ikke nødvendigvis at bruge vandgris for at få varmen fra ovnen ud i radiatoren.
Jeg har på bornholm ! set brændeovne som mellem brændkammer og kappe var omviklet med kobberrør som var sluttet til centralvarmeanlægget.
Du slipper på den måde for at have en ekstra vandbeholder (som jeg mener er standard i gris modellen)
Derudover går der ikke mange minutter fra optænding til "brændevand" løber gennem radiatoren.


Hej Daix
Jeg er selv fra bornholm og er ved at renovere min hytte i nyker, jeg har installeret en varmepumpe da det er det jeg kører og laver til dagligt, men har også adgang til billigt brænde, derfor´ville jeg gerne kunne udnytte det på min central varme som er gulvvarme i hele huset. Kunne jeg evt komme ud og se det der er lavet med kobberrør da jeg synes det lyder interressant og en billig måde at gøre dette på da man jo så ikk behøver en speciel brændeovn med tank. Eller tager jeg fejl? Og kan det laves pænt så man ikk ser rørene?

Er åben for foreslag..

Jonas

Selvgjort - er velgjort!
Hej Jonas!
Jeg er også fra bornholm og efter hvad jeg husker er det smeden fra melsted der laver de her brændeovne. http://www.melstedsmeden.dk/

<p>Automekaniker og amatør roadracer.</p>

Hej Bech-mand

Ja det har jeg fået at vide af en anden mand fra bakkevang. Men jeg synes ikk hans finish er så god.. og hvad med virkningsgraden kontra en wham fx. jeg har et top isoleret hus, så den skal kun bruges i spidsbelastninger for at undgå varmepumpen kører på elpatron som suppleringsvarme, og derfor er jeg interesseret i en god udnyttelse af den.

Men mange tak for dit svar.

Jonas


Selvgjort - er velgjort!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis