Marine 25 HK

Jeg har en marine 25 hk påhængsmotor som pludselig begyndte at give alarm og motor begyndte at gå ujænt

Olie blev straks kontroleret dette var iorden
En fin stråle fortalte mig at der var køling
Synes motor var meget varm, Termostaten blev afmonteret og motor blev genstartet, med samme resultat alarm kom meget hurtig igen og motor bliver stadig meget varm.
Kan det være impeller som skal udskiftes ??
Og hvis hvor sidder impeller på sådan en påhængsmotor ?
Hilsen Carsten

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan godt være impellerne der er slidt, og de sidder nede i motorbenet så du skal have selve gearet af for at komme ind til impellen. Den er monteret på akselen der trækker gear og propel. Samtidig kan du så lige skifte olien på gearet
Det skulle du selv kunne klare, men pas på for boltene kan godt sidde lidt fast og benet er af aluminium så ikke noget med grov vold eller brug af hammer.

Mange tak for hjælpen, jeg vil prøve om det ikke skulle kunne lade sig gøre.

Hvis du har spørgsmål vedr. låse og sikkerhed kan jeg oplyse dig om at jeg til hverdag har mit virke som låsesmed

Er det en firtakter?

Ved alarm, for varm motor,  kan motoren kun køre ca 2000 o/m

Hvis det er en nyere model, så burde det være nemt at løsne boltene, så du får adgang til, vandpumpen.
Husk at give boltene lidt fedt, når du skruer den sammen igen, så gror de ikke fast.
Alt fedt undtagen kobberfedt dur til det.
Husk også at afmontere propellen, og smør akslen godt og grundigt, min. hver 2ndet år, ellers har propellen med at sætte sig "ubrydeligt" fast.


 


 


 

mvh jens

 

Annonce

Hej Jens
Først lige tak for dine gode råd

Ja det er en firtakts motor. Jeg tror at motor er fra mellem 1996 - 1998.

Når benet skal afmonteres er det så helt oppe ved motoren eller er der nede midt på benet at det skal afmonteres ?

Skal jeg huske at købe nogle pakninger når jeg køber impeller ?

Den skal kun skilles ad helt nede ved gearet lige over hvor vandindtaget sidder, impellen sidder umiddelbart lidt over indgangs hulleren. Jeg kan ikke huske om der skal pakning imellem der.

Du burde kunne nøjes med imprelleren-
Skruerne du skal have fat på, sidder op under kavationspladen (den plade der sider umidelbart over skruen)Der sidder nok også en bolt gemt oppe under, den lille styrefinne af zink, der sidder helt bagerst.
Når du løsner boltene, så gør det med forsigtighed, løsen den lidt af gangen, så alle bolte følges ad. (ligesom du krydsspænder under monteringen)


 

Som jeg husker det, er geararmen monteret på mangenoter, så den glider af uden problemer.

Hvis der mangler fragmenter af den gamle impreller, kan der sidde stumper, rundt om i kølesystemet og blokere.

Jeg går ud fra motoren har kørt uden problemer intil her for nyligt...

mvh jens


 


 

Hej Jens

Tak for dit svar

Jeg vil idag fredag tage ud og købe en impeller og forsøge i weekenden at udskifte denne.

Og jo den har kørt uden problemer indtil alarmen begyndte at hyle

Hilsen Carsten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis