Fugtig kældervæg

Hej LDS'ere.

Jeg er kommet hjem fra ferie, og kan konstatere at den meget fugtige sommer har forårsaget en ret fugtig indervæg mod nord i vores kælder. Trappens repos ned mod kælderen støder op til væggen, og vores sko har desværre taget skade (svampeangreb) efter 3 ugers ferie, hvor vi ikke har kunnet opdage udviklingen.

Jeg vil derfor gøre noget forebyggende for at undgå ophobning af denne fugt.
Jeg er ikke interesseret i at bruge en formue på projektet, så omfangsdræn er ikke en option.

Første det af projektet går på at få ryddet op på ydersiden af huset (der er en del beplantning og ting som opbevares op ad muren). Dette vil forhåbeligt give lidt mere luft til mur og sokkel.

Herefter tænker jeg på, er at ligge fliser fra ydermuren og ca. en meter ud med et godt fald på, for at lede så meget regnvand væk som muligt. (Det er specielt denne del af løsningen jeg er interesseret i at høre kommentarer til, da jeg formoder at flisebelægningen kan være med til at mindske fugten i jorden neden under).

Indvendigt vil jeg skralde muren ned og sørge for at få den pudset op med et materiale som ånder mest muligt - nogen forslag til valg af materiale?

Håber I dygtige LDS'ere kan hjælpe en med lidet erfaring inden for området.


Andresen

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det ser jo vældigt ud, men ligemet hvor tæt du lægger dine fliser og med fald så det virkelig klodser. Kommer du ikke af med problemet før du lægger dræn i jorden, for ved så megen regn forhøjes vandspejlet, det er den højde hvor grundvandet ligger. Og det er grundvandet du skal have ledt væk fra soklen på dit hus.
Velkommen til!
Jeg er til dels enig med Håndværkeren, men jeg har selv en flisebelægning ud for et lille kælderrum med rimelig fald væk fra muren.
Godt blev det først, da jeg i yderkanten af denne flisebelægning fik etableret et effektivt afløb, så vandet ikke trak ned lige uden for belægningen, som er ca 3-4 meter bred.
Nu kommer regnvandet væk i samme tempo som det kommer ned, selv ved heftigt regnskyl.
Jeg lærte også lektien ifm et skybrud, hvor vi fik 110 mm på 2 timer.
Men skyldes din fugt høj grundvandsstand vil det ikke hjælpe alverden, men er det et nyt fænomen efter det nylige skybrud, er der håb.

Med venlig hilsen
ktm

 

Men nu kan det jo osse være spørgerens murværk der ikke er i den bedste stand.

At der etableres fald VÆK fra huset er det allervigtigste. Og at huset ligger højere end resten af parcellen er osse rigtig godt.

Og det kommer jo meget an på jordarten hvad der derudover skal gøres.
Dræn mener jeg nu ikke er et mulighed fordi hvor skal vandet ledes hen. Grundvandet vil jo osse stå højere på resten af paracellen. ???

Fliser er godt, men dem er der revner i. Så skal det være effektivt skal der være et drænlag under eller en vandtæt membran. Det hele med fald bort fra huset.

Tak for gode og interessante indlæg.

Jeg tror umidlbart ikke der er problemer med grundvand, vi bor ca. 50 meter over havets overflade (ved dog ikke om det har den store betydning), og der er ikke synderlige problemer med fugt i den øvrige del af kælderen.

Jeg ryddede området uden for huset igår, og jorden op ad soklen er meget blød og fugtig med et lille fald ind mod huset. Jeg håber derfor at det vil hjælpe en med fliser evt. ført over i et dræn der sørger for at vandet kommer helt væk.

Jeg har flere steder læst at man advarer mod at ligge vandtæt materiale under fliserne, da det kan give problemer i forbindelse med frost m.m. Nogle erfaringer her??


Andresen

Vigtigst af alt: Få skabt fald væk fra huset!!!
Du må igang med noget terrænregulering, lige som jeg var nødt til visse steder.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, det er sådan set rigtigt med frost og vandtæt membran under fliserne.

Hvis du lægger menbranem under det normale 10 - 15 cm grus eller stabilgruslag er der risiko for at vandet i gruset fryser.
Og det kan løfte fliserne.

Men den risiko er der jo osse hvis der er lerjord under gruset. Eller uanset hvad der måtte hindre vandet i enten at synke eller trække "vandret væk" gennem et drænlag.
Og det vand der fryser trænger jo ikke ind i murværket. Så længe det er frosset jo. :o)

På et tidspunkt var det moderne at bruge knuste materialer som læggelag for fliser. Og er det måske stadigvæk. Fordi myrer ikke kan bo i materialet. Men det vil osse have en rigtig god dræneffekt.

Men som det siges. Den absolutte 1. prioritet er at der er fald bort fra huset.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis