Hej Flemming
Jeg har ikke svar på mange af dine spørgsmål endnu, men jeg kan da lige fortælle hvad status er:
Jeg har lavet gulvvarme i køkken og alrum. Støbt dæk med 300 mm styropor under og fliser.
Jeg har fået installeret en 12kW LG Therma V luft/vand varmepumpe, som opvarmer brugsvand og trækker de 2 kredse jeg har pt. Kredsene er stort set lige store mht slangelængde, så jeg har ingen styring af flow.
Kredsene er bare tilsluttet parallelt og temperaturen styres så manuelt ved at indstille temperaturen på bufferbeholderen ved varmepumpen. Primitivt, men det virker fint. Det har dog en lille fejl: Flowet i gulvstopper ikke, selv om jeg slukker den eksterne cirkulationspumpe. Det må være cirkulationspumpen i varmepumpen, som ved at pumpe vand i bufferbeholderen samtidig også skaber cirkulation i kredsene, og derfor er der altid lidt varme på, men det er nu også meget rart at fliser ikke er helt kolde.
Planen er gulvvarme i stueetagen, som er på ca. 110m2. Det er stue, køkken/alrum, entre, bad. Tidshorisonten hedder 2012. Når jeg får resten med skal der selvfølgelig en manifold på med reguleringsventiler, termostater osv på til at styre de enkelte kredse.
Ovenpå er der ca. 75m2 fordelt på 3 værelser, bad og fordelingsgang. Der er et elpanel på 1200W i hvert værelse samt noget lignede i badeværelset + elgulvvarme. Vi har forbavsende lidt varme på på 1. sal bortset fra det værelse, som vender mod vest...
Vi får en del varme op fra brændeovnen i stuen, når der fyres i den. Ovnen er reelt for stor og leverer enten intet eller masser af varme, så den bruger vi overvejende i blæst og frostvejr...
Jeg vil umiddelbart have radiatorer op på 1. sal før fyringssæsone, i hvert fald på værelserne. Jeg kunne også lave gulvvarme, men gider ærlig talt ikke brække alle gulve op nu. Jeg vil derfor lave det, så det er forberedt for et skift til gulvvarme den dag jeg keder mig rigtig meget...