Omfugning af læmur

Hej,

Jeg er ny på dette forum. Google sendte mig denne vej, da jeg forsøgte at blive klogere..
Vi har købt et hus fra 1980. Den murede læmur om terrassen trænger til nogle nye fuger her og der.
Jeg har sat mig for at forsøge selv.

Der er beton"låg" på. Imellem dem har jeg skiftet cementfugen ud med en "gummi"fuge. Det blev jeg anbefalet af en murer, jeg snakkede med.

Men nu skal jeg så i gang med mørtelfugerne.

Jeg har set en fugefræser bla. i Jem&Fix, men synes det er lidt pebret.

Så: Er det tilrådeligt at fræse alle fuger ud én gang for alle og få dem omfuget eller kun reparere hvor det er nødvendigt? Så kan jeg nøjes med at kratte det mørtel ud, der sidder løst.

Jeg regner bare med den nemme løsning at købe en sæk mørtel der kun skal vand i. Men så vidt jeg husker er der to slags. 0-2mm og 0-4mm.. Hvordan finder man ud af hvad man skal bruge?

Er det alle typer mursten der kan afsyres efter fugning, eller skal man undgå at få mørtel på stenene?

På forhånd tak!
MVH
Søren
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det kun er enkelte steder, er der jo ingen grund til kradse ud og fuge om på hele væggen, og du kan nøjes med at kradse ud hvor de er løse, og fuge disse om.

Kommer an på hvor fin din fuge er, er den meget grov i overfladen er det o-4mm er den fin i overfladen er det 0-2 mm du skal bruge.

Og man syrer kun det murværk af med får cementslør på, en dygtig murer kan lægge fugerne i så pænt, at der ikke er behov for afsyring...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis