Hvor længe holder vandrør som ligger i Leca??

Har ladet mig fortælle at vandrør lagt i Leca (60'er hus) kan risikere at skulle udskiftes grundet tæring? Hvad mener I?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis de stadig er intakte fra den tid, tror jeg ikke de er i direkte kontakt med Leca'en. Så ville de være tæret væk for længst.
Vandrør er jo galvaniserede og holder sikkert lidt længere end varmerør, som jo er sorte.
Det var ikke særligt almindeligt i 60'erne, at isolere vand -og varmerør, men som sagt, hvis de stadig holder tror jeg du har været så heldig, at de har fået en gang af det isolering med sort krympepapir uden på, man brugte den gang og måske ligefrem en gang plastik uden på.

Ja hvis det er galvaniserede rør, i leca sker der tæring.

Førhen kunne man finde på, at blande man leca med cement, og tiltider lidt sand.
Så er risikoen for tæring mindre, og har den gode mure svummet rørene med cement, nedsætter det risikoen for tæring yderligere.

Hvis du tør kan du jo få trykprøvet rørene, så skal en evt begyndende gennemtæring nok melde sig

mvh jens

Nu skriver Beluci bare "vandrør" men ikke i hvilket materiale. Jeg husker fra en fjern fortid en samtale/demo hos min daværende, og forlængst afdøde leverandør af VVS dele.
Det var angående kobberrør, som var ført i kanaler i betongulv, og efterfølgende isoleret med leca. Sålænge der var tørt i kanalerne skete der ikke noget; meen ved en utæthed blev kanalerne jo fyldt med vand og så stod hele husets rørsystem til udskiftning, jeg så et sådant kobberrør der simpelthen lignede en si. Så leca+kobberør+vand (udenpå røret) er i hvertfald en dårlig kombination, måske er det samme princip ved jernrør, galvaniserede eller ej.

Det var ikke særligt almindeligt i 60'erne, at isolere vand -og varmerør, men som sagt, hvis de stadig holder tror jeg du har været så heldig, at de har fået en gang af det isolering med sort krympepapir uden på, man brugte den gang og måske ligefrem en gang plastik uden på.


De rør med plastik udenpå er de såkaldte "Vicu rør" du tænker på ?

Mvh.


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Nej, det er ikke Vicu rør, men ganske almindeligt sort varmerør. Dem isolerede man ved at svøbe dem i isolering med sort krympepapir uden på og en gang klar plastik uden om igen. Det blev holdt sammen af galvaniseret ståltråd ved, at vikle det omkring uden på. Er det gjodt på den måde, sker der ikke noget i Leca, da rørerne jo ikke kan komme i kontakt med Leca'en.
Eller hvis vi snakker vandrør, samme type rør af samme materiale, bare galvaniserede ud -og indvendigt.
Mange ikke fagfolk har ikke helt forstået forskellen på vand og varme rør og blander begreberne sammen.
Annonce
Mange tak for jeres svar. Det er både vandrør og varmerør jeg spørger til, fik bare ikke lige skrevet det i mit spørgsmål Jeg har tidligere skrevet et indlæg vedrørende at vi har meget lidt koldt vand i hanen og bruseren på badeværelset, det varme vand er der til gengæld rigeligt af. En VVS'er vi havde ude sagde det måske var stoppede vandrør, en efterfølgende snak med en arkitekt ågnede muligheden for tærede vandrør. Vi overvejer at bygge en første sal til huset og skal i den forbindelse have nyt bryggers og badeværelse. Jeg tænker så om vi, hvis vi går i gang med byggeriet, skal sætte penge af til udskiftning af vandrør og varmerør eller er risikoen lille nu det endnu ikke har vist sig som et problem?

Jeg tænker så om vi, hvis vi går i gang med byggeriet, skal sætte penge af til udskiftning af vandrør og varmerør eller er risikoen lille nu det endnu ikke har vist sig som et problem?

Ja, hvis det var mit byggeri ville der overhovedet ingen tvivl være, nye vandrør. Og medens du nu alligevel skal lave om så kik også på kloaken. Materialeprisem er den mindste.


fase

Ja uden tvivl skift rørene.

Især da når du har problemer med tilstoppede rør..

En opbrydning af gulvene, giver jo også mulighed, for en tidssvarende isolering.

mvh jens



 

 

sorte rør er vel damprør. Nej, de er bare ikke galvaniserede.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis