Træ Terasse

HE HE

Nu har jeg lige lavet min allerførste træ terasse på 35 m2 i tryk impr. og den ligger mod øst så der er dejlig morgen sol hvor man kan gå ud i bare tæer og solen forsvinder først ved   16 tiden

Men er kommet lidt i tvivl om man skal give træet noget transparent "terasse olie" nu eller det kan vente til træet er gasset lidt af

Tænker mere på hvis man skulle komme til at spilde lidt fedtstof fra grillningen eller endnu værre hvis man skulle komme til at spilde rødvinen / øllet

gode input / erfaringer modtages  


Tim  
 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil ikke hænges op på noget hehe. Men havde det været min teresse have jeg nok ventet et halvt års tid til den grønne farve var dæmpet lidt af og så give den olie.
Personligt ville jeg også mene du kan vente til foråret. Der er jo ikke længe til efteråret kommer og så kan du lige så godt vente. Min mor gav hendes olie sidste år og den trænger allerede igen
Jeg kan godt lide hvis træet får et lidt ekslusivt look- det synes jeg man kan få ved at give det en træbeskyttelse som har en brun farve. Jeg fik at vide i det lokale byggemarked at en olie er meget kortidsholdbar hvorimod en træbestyttelse er meget bedre, men prøv at hør ad i det lokale byggemarked- man kan være heldig at rende i en der faktisk ved noget om tingene.

Husk at uploade billeder så vi andre kan se dit fine projekt

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


klar olie med en anelse farve i. det er de ultraviolette stråler fra solen, der nedbryder træet. Vent til foråret. "Imprægneringen" skal lige dampe af. Rød-, hvidvins pletter pudses væk med en rystepudser. Men lad være med at spilde inden du har givet olie!
God fornøjelse!

 

Hej igen !

Takker for svarene
Min egen mening var jo nok også at vente til foråret, men var bare lidt i tvivl med hensyn til fedtpletter og andet

nu er jeg ved at være færdig med de sidste små ting også ang. facaden
så tror den skal spules godt igennem og måske gi træet en god gang sæbe ???
Hvad siger i til det

Tim  
 
Hæ Hæ...Bliver bare mere glad for min altan er i Ipe... det bliver dejlig gråt.. og skal bare lige vaskes af en gang om foråret... så er der ikke mere vedligehold ved det...

Jeg har iøvrigt også brugt Ipe og galvaniseret stål til mine havemøbler... Og her er vedligeholdelsen den samme....
I de to-tre år havemøblerne har været i brug er der ikke kommet nogle pletter eller noget...
Så måske er det mere øl end rødvin der måtte være spildt....

Altanen er vel 5-6 år nu og her er der helle ringen pletter :-)

Nå men tilbage til den tryk impr. model... her vi ljeg da vente til foråret med at give olie.
Du kan da give den en omgang sæbe.... men så skal du jo være sikker på det er helt væk når du giver olie til foråret.... Ellers risikerer du det bliver lidt blakket at se på.

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Hej

Tryk impr. træ skal ligge i ca et halv til et helt år før man gør noget.

 

Få dig en neglelak der holder længe i mange farver.

Tømmerhandlen bør i bund og grund lade trykimprægneret træ ligge 3-6 mdr inden den sælger det, men det sker desværre sjældent.

Når det er sagt, så er behandlingsmetoden fuldstændig afhængig af det færdige udseende du ønsker.

Hvis du gerne vil bevare det lidt grønlige udseende, kan du rense med et rensemiddel beregnet til udvendig brug f.eks. husrens, antialgin, husvask eller lignende og derefter påføre en træolie eller transparent træbeskyttelse i farven imprægneringsgrøn.

Hvis du vil have farven over og minde om ædle træsorter, renser du som ovenfor og grunder med en klar grundingsolie inden du giver en farvet træolie eller transparent træbeskyttelse.

Behandler du med olie, skal du give rigeligt på og tørre overskydende olie af efter 20-30 minutter afhængig af fabrikat.

De egentlige træbeskyttelser har en lidt længere holdbarhed, typisk 3-5 år, men er mere tilbøjelige til at danne lidt overflade end træolierne. Vil du tilføre træet masser af næring/fugt, er det en god idé at bruge træolie, det mindsker også risikoen for revner i det lange løb og da du skal genbehandle årligt, får du også renset for alger m.m. der kan være årsag til frostskader

Vil du have lidt længere vedligeholdelsesintervaller, kan du bruge en transparent oliebaseret træbeskyttelse, den holder lidt længere men nærer ikke træet lige så godt som olie gør. Transparent træbeskyttelse kan danne lidt overflade og derfor kan en smule afskalning forekomme.

Håber det var fyldestgørende, ellers skriv igen. Jeg ved godt at tråden ikke er helt ny, men trådstarter er næppe den eneste der har en træterasse.

(Obs. lærketræ der ikke er trykimprægneret bør altid behandles med algerens inden viderebehandling, hvis man vil undgå de små sorte prikker af blåsplint, som lærk er særligt modtagelig for.

Hilsener

Charlotte
www.maling.nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også