Svejseapparat. Vende plus og minus?

Har sådan et rødt harald nyborg svejseapparat, hvor er er + i håndtaget. Jeg har kun elektroder til - i håndtaget.
Elektroderne bliver for varme, hvis jeg prøver at svejse alligevel. Det er helt umuligt.

Kan man vende polerne i svejseren?

Jeg skal svejse i noget aluminium stel, og sandsynligvis også i en alu motorblok, hvis det er muligt?

Så kan man få elektroder til aluminium?

Nogen ved Århus der kan svejse i motorblok?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at sætte et billede ind af svejseren. Er du sikker på den er med jævnstrøm?
Sidder elektrode håndtaget, og steel'en ikke med dinse stik på selve svejseren.
Ellers kan du jo bare bytte ledningerne, på selve svejsehåndtaget, og steel-klemmen, de sidder normalt skruet fast.

Ja der findes elektroder til aluminium, men det er ikke nogen let opgave, at svejse en blok.
Bla. her fra Esab, og de er til plus på elektroden...

"OK Selektrode 96.50 er en siliciumlegeret (silumintype) aluminiumelektrode med beklædning af flusmiddeltype. Anvendelsesområde: OK Selectrode 96.50 er først og fremmest beregnet til svejsning af støbte siluminlegeringer, som f.eks. anvendes til motorblokke, topstykker, gearkasser, armaturer m.v. Elektroden kan også anvendes til valselegeringer med tilsvarende styrkeegenskaber, dog kun til saltvandsbestandige legeringer, hvis korrosionsbestandighed i neddykket tilstand ikke er et absolut krav. Svejsemetallet får gråtoner ved anodisering. "


Jeg tror nu ikke forkert polaritet, er grunden til varme elektroder, nok nærmere for høj strøm. (eller hvis du brænder dem fast)


Her kan de svejse din blok.

http://www.cac.dk/sw3568.asp


mvh jens

Det mener jeg godt nok, men prøver da lige at tjekke. Kan også være det bare er bedst at få det tigget?

Det er ikke for høj strøm. Hvis der er forkert polaritet, plejer de at blive for varme.

Håbede på at kunne lave noget fusk selv
Køre du med plus i håndtaget og minus i retur klemmen, så er der 70% udvikling i håndtaget og 30% i returklemmen,
bytter du om på det så ser regnet stykket omvendt ud.

skal man svejse i alu. SKAL man have en svejseværk der køre med vekselstrøm ellers er det ikke muligt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er en gang vrøvl, ved elektrodesvejsning, benyttes der normalt jævnstrøm, til svejsning i aluminiumslegeringer.

Tig svejsning benyttes der vexelstrøm, men det var der jo ikke tale om.

mvh jens

jep DC+ ved svejsning med aluelektroder ..

hvis det på nogen somhelst måde kan undgåes så lad være med at bruge elektroder til alusvejs

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Annonce
Okay, jamen jeg tror også at jeg skal have noget hjælp til det her, for at det skal blive lavet ordentligt. Det skal tigges.

Så må jeg prøve med sådan noget kemisk metal til motorblokken. Har hørt fra flere smede at motorblok er meget svært at svejse i.

Lodning er jo også en mulighed, i visse tilfælde.

Der findes et produkt som hedder Durafix (der er også andre tilsvarende fabrikater), det skulle være nemt at arbejde med, og give et godt resultat.
www.durafix.dk  men siden fungere ikke i øjeblikket.

du kan google på durafix, så kommer der meget frem, bla det her.

http://www.veteranknallert.dk/0200/Durafix.htm

mvh jens


 


 

 

Her er der jo tale om et hul i en motorblok :S

Det skulle også kunne klares med lodning

Så på stumpmarked i MSH, hvordan de lukkede et hul, i et sidedæksel, til en MC.
Det var et andet produkt, som er tilsvarende, det andet jeg nævnte.



 

Sæt evt et billede ind, så kommer der nok mere konkrete/brugbare forslag.

mvh jens

Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis