gas og ilt

nogle som ved hvad et gas og ilt anlæg skal stilles på i det tryk der kommer ud, der er to skalaer en der viser hvad trykket i flasken er på og en anden hvad der skal komme ud og det er den jeg vide vide hvad der skal være af tryk. og gerne på både ilten og gassen
nogle som ved hvad et gas og ilt anlæg skal... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror nu ikke der findes en sælig teknik, men tænk på at metal udvider sig når det bliver varmt.
Så er det en møtring, du vil løsne, så varm møtingen op, og skynd dig at skrue den af inden bolten tager for meget varme.

Er det derimod en bolt der sidder fast, i et hul, så varm metallet uden om bolten.

Hvis det sidder fast pga. rust, hjælper det tit, bare at varme det hele godt op, og lade det køle lidt af.

mvh jens
Hav en hjælper stående til at gribe brænderen, så du ikke skal spilde tid på at hænge den op eller lægge den fra dig. Den falder ALTID ned eller slangen vrider den rundt, og det gør satans ondt når en stikflamme rammer ens bukser.
Det skal gå vældig stærkt med at forsøge at løsne. Vær forberedt. Nøglen eller toppen skal bare være den rigtige første gang. Varmen fordeler sig lynhurtigt og straks det begynder at knirke/skrige, er der ved at være for sent!
Når du skal løsne noget nogenlunde seriøst 10 mm eller større, så brug hellere skærebrænderen MED FORSIGTIGHED.
Stål skal være absolut selvlysende rødt, før det er modent til at løsne HURTIGT.

Med venlig hilsen
ktm

 

det er efter behov på begge prøv dig frem ilten skal nok være omkring 5ato hvis du vil skære men søg aldrig højere tryk en du har behov for

PEK

 


Tryk Oxygen 2,5 Bar. 35 PSI.
Tryk Acetylen 0,1-0,8 BAR. 1,5-12 PSI.

Prøv at se denne video, der vises lidt om hvad i kan lave med Gas/Ilt svejsning.
http://www.youtube.com/watch?v=3H9SmFDF_p8

Hvis det er en brækket bolt der skal løsnes så varm bolten op og lad den køle lidt ned, Det får den som regel til at løsne sig.
Det der sker er at bolten udvider sig, og når den køler ned krymper den. Er det en møtrik så varm møtrikken op.



Mvh. Allan Levisen



Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
- synes da også lige at ville nævne at gas og ilt ikke er legetøj, ment på den måde at vi alle godt kan finde ud af man nok ikke skal brænde noget af, men begynder flaskerne først at blive varme - måsk fordi der ikke er returstopper på - så find en stort vandhul meget hurtigt og smid flasken derned. Hvis du ikke ved hvad jeg taler om, må du lige Google en sikkerhedsvejledning som i det her faktist er ret vigtig.... med mindre du vil have fjernet en bygning ;-)
Annonce
Jeg bruger propan gas og ilt, så kommer der ikke tilbageslag, pga. den lavere forbrændingshastighed i propan, i forhold til acetylen.
Man kan så ikke svejse, kun varme og bruge skærebrænderen.
I dag er det et krav at der skal være en tilbageslagsventil på Acetylenflasken, så det er ikke nødvendigt at skifte til propan hvis det er den eneste grund.

MVH. Allan Levisen

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Jeg bruger Propan gas, da det er meget billigere, og jeg har ikke behov for at autogensvejse. (at det så ikke kan slå tilbage er jo kun et extra plus)

Jeg har funden en gasflaske vistnok en primagaz (blå, den har næsten samme størrelse som min 5 kg ilt flaske, så den passer sammen med i sættet.

Jeg plejer bare at fylde den fra en 11 kg (husk at veje om indholdet passer hvis i gør det samme)
Hej.
Je_ns - det er vel ikke nødvendigt at veje. Du kan jo kun trykudligne ved flaske-flaske fyldning, så det er kun hvis den lille ikke kan tåle så stort et tryk som den store der er et problem - og i det tilfælde ville jeg ikke ret gerne udføre øvelsen

mvh

 varmetossen

Flaskegas er jo flydende, men om det er nødvendigt at veje, er jeg ikke sikker på.
Men der skal vel være plads til lidt luftformig gas, for at den kan håndtere temperaturforskelle.
Så jeg vejer den
Men det er sjældent, jeg kommer op på mere end ½ fyldt....

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis