Nilan Comfort 300 med fugtstying virker ikke?

Hej.

Jeg har for 4 uger siden fået et Nilan Comfort 300 ventilationsanlæg med fugtstyring monteret. Det kører ganske fint og indeklimaet i huset er blevet meget bedre.

Nu til mit spørgsmål - Er der nogen på dette forum der kan fortælle mig hvordan fugtstyringen på anlægget virker?

På anlægget man man indstille en fugtprocent - den har jeg sat til 30%. Pt. er der en luftfugtighed i vores hus på 70%! Anlægget kører pt. på trin 3 (1 er det laveste, 4 er det højeste). Måske jeg er helt afsporet, men når jeg indstiller 30% på anlægget så skal anlægget altså suge noget fugt ud. Eller?

Håber nogen kan svare og evt. give tips til hvordan jeg kan få luftfugigheden i vores hus nedbragt.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det ikke et pasivt anlæg?

I såfald kan det jo ikke lave lavere fugtighed, end der er i udeluften.

mvh jens

Ja du er helt afsporet. Du kan ikke få luftfugtigheden ret meget længere ned end de 60-70% her om sommeren. Men når det bliver køligere så kommer anlæget også til at køre i trin 1 og 2. 30% er også for lavt. Sæt den på 60% om sommeren og 45% om vinteren. Eller får du måske problemer med for tør luft. 

Har selv genvexanlæg med fugtstyring.



 

 

Tak for svar.

Så har jeg jo ganske enkelt købt det forkerte anlæg.
Nu er det ikke for at snage, men du afslutter med du har købt et forkert anlæg, hvad skal du med en luft fugtighed på 30%, hvilket det lyder til du vil opnå. Grunden til det er meget svært næsten umuligt er at fugtigheden ude er høj og med stort set samme temperatur som man ønsker inde.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Jeg synes blot en lav luftfugtighed er behageligt. Ok - 30% er nok for lavt har jeg googlet mig til. 40-50% er passende.
30% vil med garanti give dig tørre øjne og bihuler. Mennesket er ikke bygget til den slags-
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis