Opbygning af gulvvarmegulv

Så nærmer ferien sig, og jeg skulle gerne have etableret noget gulvvarme i den. Pt. er gulvet 30 mm planker på strøer over er en kælder.

Jeg tænker, at det skal laves, ved at skrue reglar mellem mine strøer med 600 mm afstand, og så lægge forskalling ovenpå, så jeg kommer på i niveau med strøerne. Således at varmefordelingspladerne og slangerne kan nedfældes i gulvet, og jeg ikke får forhøjet byggehøjden på gulvet.

Til spørgsmålene:

Jeg har en afstand mellem strøerne på 900 mm, men synes at have læst mig til, at jeg max. må have 600 mm for at få stivhed nok. Skal jeg udlægge ekstra strøer mellem de nuværende, eller giver det tværgående reglar den ekstra styrke?

Oven på varmefordelingspladerne, vil jeg i det ene rum lægge 19 mm gulvgips og så klinker. I et andet rum trægulv, vel ca. 18 mm. Dvs. i det ene rum får jeg en byggehøjde på ca. 19 mm + 2 mm + 10 mm  = 31 mm (gulvgips, fliseklæb, klinker) og i det andet 2 mm + 18 mm (undergulv, trægulv) = 20 mm. Jeg får altså en niveauforskel på omk. 10 mm. Kunne måske godt tænke mig, at det var lidt mindre.

Hvordan udligner jeg bedst forskellen. Umiddelbart tænker jeg, at forhøje strøerne med 10 mm ved at lime et bræt ovenpå. Det nedfældede varmesystem kan jeg jo bare hæve. Alternativet er at lægge 13 mm gulvgips eller 10 mm spånplade under trægulvet, men vil der være nogen fordel i det?

Håber på et par konstruktive svar :-)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af jenshøj på 31 jul 2011 16:44

Jeg har en afstand mellem strøerne på 900 mm, men synes at have læst mig til, at jeg max. må have 600 mm for at få stivhed nok. Skal jeg udlægge ekstra strøer mellem de nuværende, eller giver det tværgående reglar den ekstra styrke?

Ja, det er korrekt, men laves der udvekslinger, som bærer din forskalling, så er denne nok til at give underlag nok, så evt. nedbøjninger på gulvet undgåes, hvis denne altså laves med max. 600mm c/c afstand.

Jeg ville lave udvekslinger i enderne af dit bjælkelag, og pr. 600 mm c/c afstand på tværs af dine gulvbjælker, disse lægges så de lægger ca. 23 mm under dine gulvbjælker, på disse udlægges så din høvlet forskalling, slanger og varme fordelingsplader, men har du mulighed for at krydse bjælkerne med slangerne på en måde, nu at forskallingen ikke monteres oven på bjælkerne ?

Skrevet af jenshøj på 31 jul 2011 16:44

Oven på varmefordelingspladerne, vil jeg i det ene rum lægge 19 mm gulvgips og så klinker. I et andet rum trægulv, vel ca. 18 mm. Dvs. i det ene rum får jeg en byggehøjde på ca. 19 mm + 2 mm + 10 mm  = 31 mm (gulvgips, fliseklæb, klinker) og i det andet 2 mm + 18 mm (undergulv, trægulv) = 20 mm. Jeg får altså en niveauforskel på omk. 10 mm. Kunne måske godt tænke mig, at det var lidt mindre.

Hvordan udligner jeg bedst forskellen. Umiddelbart tænker jeg, at forhøje strøerne med 10 mm ved at lime et bræt ovenpå. Det nedfældede varmesystem kan jeg jo bare hæve. Alternativet er at lægge 13 mm gulvgips eller 10 mm spånplade under trægulvet, men vil der være nogen fordel i det?

Håber på et par konstruktive svar :-)
Trægulvet du vil lægge, kommer på helt an på hvad du køber, men jeg ville vælge et 14 mm lamelparkett til formålet.

Udjævningen af højdeforskellen, ville jeg udligne ved at hæve gulvbjælkernes overkant med en 9mm krydsfiner, også hæve din forskalling til bjælkelagets overkant, ellers kan et 13 mm gulvgips også bruges til formålet, som du selv skriver.
Nu når man absolut vil ødelægge sin ferie ved at "have etableret noget gulvvarme i den."

Så er der jo ikke nogen grund til at være lidt snedig.
Og lidt hittepåsom samt innovativ

Nemlig ved at lade gulvbrædderne sidde og lave det hele nedenfra?
Men det forudsætter enten at eksisterende loft i kælderen nedtages. Eller at der ingen loft forefindes. Og at der er plads i kælderen. Og at de gamle gulvbrædder er værd at bevare og kan holde til den højere varmepåvirkning.
Tak for svarene. Det nuværende gulv er ikke bevaringsværdigt, så det skal under alle omstændigheder op. Og det ødelægger nu ikke min ferie at lave lidt praktisk arbejde - det er da ren afstresning, når man ikke arbejder med håndværk til dagligt.

Mht. udvekslingerne, hvilken dimension, skal de så have? Flere at gulvvarmeproducenterne skriver 45x45 mm, men er det nok, hvis de også skal give stivhed til konstruktionen? Og skal de monteres i bjælkesko, eller kan jeg bare skrue dem direkte på gulvbjælkerne?

Mht. slangernes krydsning af bjælkerne, så tænker jeg bare at stemme spor ud, hvor de vender. Vil tro, jeg langt de fleste steder, kan gøre det, hvor bjælkerne er understøttet af vægge i kælderen.
Størrelse på din udveksling kommer an på størrelsen af dine bjælker.

Er det 125 x 125 tømmer, så ville jeg lave dine udvekslinger i 2x4" regler.

Ja, jeg ville benytte bjælkesko til det, men skråskuer kan også bruges, hvis de placeres korrekt.

Hvis bjælkerne ellers er understøttet på væggene, skulle det ikke være et problem at stemme lidt ud nej, ellers bare så tæt på væggene som muligt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis