Når en lednings tværsnitsareal ikke er stor nok :


Hej.

Hvis jeg fx. skal bruge 30 Ampere ved 24 Voltdc, og jeg underdimensionerer ledningen, dvs. fx. bruger en 1,5mm2 ledning............ hvad sker der så ?

Ledningen bliver varm, og efterhånden smelter den sikkert også.

Men det jeg gerne vil vide er, om den også begrænser strømmen, i den periode den stadig er ok, eller om den leder al den strøm den får tilført, inden den brænder af ?

Blot en tanke 

v.

laura


17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næh, energien går op i varme, og du får slet ikke tilstrækkelig amp. frem til forbrugeren.
Det har også noget at sige, hvor lang ledningen skal være. Jo længere, jo mindre amp. kommer igennem.

Med venlig hilsen
ktm

 

nej strømmen bliver ikke mindre jo længere en leder er. Det er spændinger der falder (volt) jo større modstanden er (længden på et kabel) 


hvis du trækker så meget strøm igennem en 1,5mm2 leder, så smelter den, rigtig hurtigt. 

er det bare et hypotetisk spørgsmål, eller sidder du og skal til at prøve noget sjov :p?
Du kan evt kigge på dette skema, hvor strømværdierne står for de forskellige ledertværsnit

Til ktm: Tak for svar, det giver god mening............ at al den varme der opstår, selvfølgelig bruger en masse effekt.

Til Illisher: Det er faktiskk begge dele ;-) ..... hvilket skema ? Hvis spændingen falder, og modstanden stiger, så falder strømmen vel også.

v.

laura
flot. glemte lige at linke :p  http://cubus-adsl.dk/elteknik/opsla...er_pvc.php

Hvis modstanden stiger, så falder spændingen. det ohms lov. U = I x R


men prøv at forklare hvad du har gang i, og er ved at lave. Så er der sikkert nogle stykke der kan kan bidrage med noget viden.
Annonce
Afhængig af længden på din 1,5 mm2  ledning vil den virke begrændsende på både strøm og spænding. Der vil være et spændingstab over ledningen, som gør at du ikke har 24V til rådighed i den anden ende. U1,5 = IAmp * 0,0175 * lm/qmm2 . Ledningen smelter nok ikke, men isolationen vil blive svært beskadiget på grændsen til at smelte. Hvis vi kendte den effekt, der skulle tilsluttes i enden, kunne vi regne lidt den afsatte effekt i ledningen. Men der er forskel på om det er en ohmsk belastning eller f.eks. en motor.

fase
30A er 30A. Den ledning er færdig før du når at slukke for strømmen.

Den er begrænsede for strømmen, fordi den er alt alt for tynd. Det kommer ikke til at ske, uanset længden. den smelter.

og det er ikke sikkert at længden er begrænsende for spændingen, det kommer an på hvor lang den er.
Så er der noget jeg har misforstået. Kan jeg ikke få dig til at forklare, det du skriver, nærmere?

fase
en 1,5mm2 kan kun klare 15,5A under alm varme afledningsforhold. Sender du 30A igennem så futter den af.

længden har ikke nødvendigvis noget at skulle sige. hvis den kun er 10cm, vil spændingsfallet være så lille at det ikke er værd at tale om. Er den derimod 25m vil det have en noget større indvirkning på spændingen, og vil sikkert koste nogle volt. Du kan evt selv prøve at regne det ud. men husk at det er Rho(eller 0,0175) x L x 2 /q (du skal gange med 2, da det skal frem i fase ledningen, og tilbage i null lederen.)
Der er noget du har helt misforstået. Den belastning, du henviser til, er værdier, som bruges til dimensionering af installationer og har ikke nødvendigvis noget at gøre med, hvad ledningen kan belastes med, inden den brænder af. Du skriver, at jeg skal gange længden med 2 fordi stømmen skal både frem og tilbage. Længden i formlen er selvfølgelig den totale længde. Uanset hvor lang ledningen er gælder ohms lov. Selvfølgelig futter ledningen ikke af ved 30A, det er prøvet i virkeligheden. Den tabel du henviser til kan overhovedewt ikke bruges i dette tilfælde.

fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis