Når en lednings tværsnitsareal ikke er stor nok :


Hej.

Hvis jeg fx. skal bruge 30 Ampere ved 24 Voltdc, og jeg underdimensionerer ledningen, dvs. fx. bruger en 1,5mm2 ledning............ hvad sker der så ?

Ledningen bliver varm, og efterhånden smelter den sikkert også.

Men det jeg gerne vil vide er, om den også begrænser strømmen, i den periode den stadig er ok, eller om den leder al den strøm den får tilført, inden den brænder af ?

Blot en tanke 

v.

laura


Hej. Hvis jeg fx. skal bruge 30... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvis ledningen er 10m lang, så ganger man 10 med 2, eller skriver 20 i linjen. Det smarteste er at gange med 2, for så får man ikke en dårlig vane, med automatisk at skrive dobbelt længde. Hvilket kan give en lidt kvaler når man senere skal regne på 3fasede belastninger.

hvorfor kan et skema jeg henviser til ikke bruges? ledningerne kan jo ikke klare større strøm end de anviste, det jo ikke bare et skema lavet for sjov. Og hvad er der så specielt ved dette tilfælde siden tabellen ikke kan bruges?
Det er meget overdrevet at ledningen brænder af før du kan nå at slukke, afhængigt af længden vil den holde temmeligt længe, ved særligt gode afledningsforhols (f.eks. ledning der ligger frit) er dimensioneringsstrømmen 18,5 A, og ledningen vil kunne bære det dobbelte i timevis, isoleringen vil blive blød og vil smelte, men kobberttråden skal nik holde.

Men selvfølgelig er det ikke noget der kan anbefales, slet ikke uden overvågning, kobbertråden kan blive så varm at den antænder noget.

Kan vi være enige om, at den formel vi begge bruger er rigtig? Og dermed at L i formlen er den totale længde på ledningen.

Nu ved jeg jo ikke, hvordan du regner på 3 fasede belastninger, så det diskuterer vi ikke her. Jeg er istand til at foretage beregningerne.

Skemaet, jeg henviser til, er beregnet til dimensionering af installationer. Strømværdierne er valgt udfra at ledningen og dens isolation ikke må antage en for høj temperatur både af hensyn til ledningen selv men også af hensyn til dens omgivelser. Hvis du kikker lidt videre i tabellerne, vil du se, at der optræder forskellige  værdier afhængig af afkølingsforholdene. Derfor kan du ikke bruge den tabel, du henviser til. Tabellen er ikke udtryk for hvad en ledning kan belastes med.

Spørgsmålet, der blev stillet, gik alene på, hvad der ville ske, hvis man belastede med 30 A.



 


 

 


fase
Der vil ske det at ledningen bliver 4 gange så varm som hvis den blev belastet med 15 A .

Igen er det ohm, der er på spil eller effektformlen : P = I2 * R, hvilket vil sige at effekten stiger med strømmen i anden potens - som igen vil sige 4 gange så stor effektafsættelse hver gang strømmen fordobles. En 1,5 mm2 ledning vil så afsætte ca. 10 W /m v. 30 A

Og nej, den brænder ikke over - men virker kraftigt strømbegrænsende d.v.s. at du skal bruge en højere spænding for at sende de 30 A igennem.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Må sige det er en yderst interessant diskussion og selvom jeg ved en del om strøm, så har jeg aldrig tænkt så langt som det der

Vi har købt et gammelt hus, og går i gang med at sætte dette i stand - og har lavet en side der gerne skal vise hele projektet fra start til slut. VoresByg.dk Derudover er jeg freelance PHP, MySQL og JQuery programmør og står bag blandt andet Lotto og Radio Online som egne projekter

Annonce
Hej alle og mange tak for hjælpen, det er meget interressant at læse.

Konklusionen må være den, at et kabel med 1,5mm2 ledere, ved 24Volt-dc og 30 Amperes forbrug i enden, leverer en begrænset strøm i et ukendt tidforløb. 

v.

laura

Det er fuldstændig korrekt konkluderet,  samtidig har du fået en opvisning i brug af Ohms lov og afarter af den.  Men vi stiller os gerne til rådighed for andre elberegninger.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis