VVS arbejde

Vi er igang med den sidste del af et større renoveringsprojekt For et år siden fik vi lavet en del VVS arbejde med gulvvarme og rørføring. Vi er nu langt om længe kommet til værelset og har besluttet at vi ikke er tilfreds og vil lave om på den grimme rørføring så det bliver skjult i murværket og under loftet med pinupplader. Der er tale om røre der tilhører et lukket radiatorsystem med varmeveksler til fjernvarme så det skulle være ganske lovligt at gøre det selv. Jeg har dog ingen erfaring i føring af pex rør eller lignende. Er det noget man selv kan gå igang med? Jeg forestiller mig at jeg skal bruge nogle samlinger og et værktøj til at forbinde dem til rørene. Hvor kan man købe sådan og er der noget jeg skal være opmærksom på med røre begravet i murværket - jeg vil laver kanaler i beton og murstensvæg?

Råd og vejledning tak!

Mvh.

Fritnat

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser rigtig flot ud.
Det skal blot males i den rigtige kulør.

Lad Kurt Trampedach foretage farvevalget. Så kaldes det kunst og vil kunne indbringe mange penge på markedet for TubeArt. :o)
Kan man ikke leje sådan et værktøj? Hvad er der af andre løsninger?
Jeg så hellere håndværkere holdt sig fra kunstneriske udfoldelse på vores bekostning men jeg tror nu at det blev lavet på den nemmeste og hurtigst måde uden et tanke om hvordan det så ud.
Med fittings her fra, er det en smal sag at arbejde med pexrør:

http://www.vvs-eksperten.dk/index/fittings-2017

Jeg mener alu-pex er godkendt til centralvarme, men spørg dig endelig for, inden du bestiller. Man skal passe på, at ikke ilt kan gå igennem materialet og fremme tæring.

Det er dog ikke til at lave pæne lige rørføringer, hvis det bliver synligt.

Jeg har brugt Wicu købberrør i de tilfælde, hvor jeg har centralvarmerør liggende i væggen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce

Pex og skruefittings

mvh jens

Skrevet af je__ns på 31 jul 2011 16:33

Pex og skruefittings

mvh jens


Er der noget man sjkal være opmærksom på der Jens? Der skal ikke være chancer for utætheder når jeg skal begrave dem ind i en væg! 

Ja der bør være adgang til samlingerne, brug pex vægdåser, til rør i rør, hvis det er muligt.
Eller lav et lille hulrum, med en lem så der er adgang til samlingerne.

mvh jens


 

Skrevet af je__ns på 01 aug 2011 15:21

Ja der bør være adgang til samlingerne, brug pex vægdåser, til rør i rør, hvis det er muligt.
Eller lav et lille hulrum, med en lem så der er adgang til samlingerne.

mvh jens


 



Det bliver meget besværlig, bla. da der skal bankes/skæres hul i armeret beton. Jeg tror det bliver nemere at få en VVS mand at lave pressede samlinger og så monterer de dele på den synlige eksisterende.

Tak for rådet.

Fritnat
Så nu har jeg et nyt spørgsmål. Kan man bruge købberrør sammen med alupex? Alupex er nemlig ikke lige til at købe og de muffe jeg har set er til både alupex og købber.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også