Fuge melem vindue og sålbænk

Hej.

Vi kigger på hus, hvor der er sålbænk under vinduerne.

Skal der være en fuge mellem vindue og sålbænk? Hvis ja, hvor stor skal den så minimum være?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dinex.

En go' ide med en fuge mellem sålbænk og vindue, hvordan vil du ellers holde /fugt/kulde/træk/myrer og andet små kravl ude?

Der er vel ingen krav om størrelsen af  fugen, en acryl-fuge kan laves i "næsten" alle bredder. (men en meget bred fuge ville måske ikke ligefrem pynte)

Det må være et spørgsmål at komme til at glitte fugen så den hæfter godt, og ser den godt ud er det jo ingen ulempe.

Ilmod fugebånd (ekspanderende) husk at klippe af ca 10 % længere en bredden af dit vindue, hvis du vælger den løsning, det kunne måske også være en mulighed.

Nu ved jeg ikke hvor meget fuge der er.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Tak for de foreløbige svar.

Jeg var sådan set klar over der skulle en fuge imellem. Det er da også nu i huset. Den er dog ikke lige god alle steder. Desuden er afstanden mellem vindue og sålbænk, ikke forfærdelig meget (vil tro omkring de 6-8mm), og har fået at vide at der skal være omkring 12 mm, for at kunne lægge en fuge der "er iorden".

Hvordan lyder det i jeres ører?

Eller vil man godt kunne lægge en mindre fuge, blot den er bag drypnæsen?

Dinex

12mm fuge er nok det mest optimale men 6 til 8 mm kan også bruges. 

Du lægger bare din fuge bag vandnæsen, kan godt være lidt vanskelig at lægge når den ikke er bredere, med lidt tålmodighed går det også.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Selvfølgelig er det en fordel at fugen ligge bag vandnæsen, men det er ikke tvingende nødvendigt blot fugen sidder til yderste kant.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Annonce
Vandnæsen er dels "næsen" og den not der er bag denne.
Bredden på noten er ikke tilfældig. Skal vist være minimum 6 mm bred. Så vandråberne ikke kan hoppe over jo.
Med yderste kant mener jeg plan med rammen...

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

En optimal fuge har kun vederlag på kanter dvs. på karm og på stenen, den er 12 mm. bred og IKKE af silikone, men af en bygge fugemasse gerne en lm-15 fra sika. akrylfuger bruges kun til indvendig små-fuger og aldrig udv, da den ikke indeholder funkdicider (eller hvordan det nu staves) og vil blive muggen.

æ´træsmed
Det er nemlig korrekt, ingen acrylfuger udvendigt, med mindre den overmales med træbeskyttelse efterfølgende.

Der skal anvendes en byggefuge, som indeholder fungicid så der ikke dannes skimmel på fugen...

Og hvorfor er den fuge så ikke af silikone-typen?
Men en fugemasse, altså åbenbart polyurethanfugemasse?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også