Genbruge underlag til trægulv

Hej LDS'ere Vi skal til at skifte vores stuegulv, i vores hus fra 1973. Vi har fundet et fint Kähers ege parket gulv, som skal erstatte det gamle ege parket i hollænder mønster, som nu ligger i stuen. Sælgeren mener at vi skal vælge det bedste (og dyreste) underlag til vores nye gulv, for at sikre dæmpning af trin og udligning af niveauforskelle. I går brækkede jeg et enkelt brædt op af det gamle gulv, og kiggede på det eksisterende underlag - et stykke tykt pap med påklistret kork smulder på undersiden. Vi har ikke oplevet nogle lyd-gener med vores nuværende gulv, og det ser plant ud. Under gulvet ligger et beton-dæk, og en kælder. Vil vi kunne genbruge det gamle underlag, eller er vi bedst tjent med at udskifte det sammen med gulvet?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Indrømmer du i fuld offentlighed at du vil opbryde et fint gammelt egeparketgulv i hollændermønster.
Og i stedet udlægge et lamellimet skrammelgulv fra Kährs?

Gulve i hollændermønster er noget af det fineste trægulvhåndværk der overhovedet findes.

Mon ikke du burde få dig en snak med Kulturarvsstyrrelsen.



Jeg er enig med dig i at hollændermønsteret er utroligt flot.

Desværre er gulvet lamel-limet, og har så store skader, at gulvmanden ikke mener det kan reddes.

Vi havde ellers planer om en nedslibning og lakering, men da limen har sluppet stavene mange steder, skulle det ikke være muligt.

Nå på den måde.

Troede at det var massivt ægte håndnedlagt egetræsgulv.
Det kunne godt passe med årgangen.

Der er den finesse ved det nye gulv du køber at hvis der sidenhen opstår problemer med gulvet så vil leverandøren benytte enhver lejlighed til at løbe fra garantien.
Et af dem kunne være at der ikke er anvendt det anbefalede gulvunderlag.

Dog er det mit indtryk at Kährs produkter er noget af det bedste når det gælder lamelgulve.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis