Så blev fryseren afrimmet....

Bare trist det var pga. strøm afbrydelse mens man var i sommer hus

Så den er lige tømt og en hel del mad er nu i skralde sækken.. Øv..

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Bare trist det var pga. strøm afbrydelse mens man... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ktm på 05 aug 2011 19:06
Jo da, de fandt i al mindelighed en løsning, men hvordan opgør man værdi at frugt fra egen have? og ikke mindst værdien af eget arbejde i den sammenhæng.
Men hvor der handles, der spildes.

Næ den værdi er jo temmelig svær at sætte.. Øv..

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af S. fabrin på 06 aug 2011 08:54

 For at undgå miseren med den afbrudte fryser, kunne du få lavet stikontakt, som ikke blev afbrudt af HPFI relæet.

Må man godt køre grupper uden om HPFI relæet?

Dvs. efter tariffen på 25 amp., så sidder der både grp. og HPFI relæ?

Hvorfor vores slog fra tror jeg skyldes fugt i en udendørs stikkontakt for der har ikke været tordenvejr.

Også derfor min nye tavle er med 3 HPFI relæer så alt strøm ikke går


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

I dag kan man få automatsikringer med indbygget HPFI. De 2-polede fylder ikke mere end dem uden HPFI - men koster noget mere.

Jeg satte selv sådan en 13A fætter foran min varmepumpe i sommerhuset - så kan vi slukke den primære HPFI når vi forlader sommerhuset om vinteren - og varmepumpen kører stadigt :-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Køb evt en sms box, så kommer der en sms vis strømmen går, temperatur stiger/falder, vand i kælder, eller andre ulykker plus du kan skrue op for varme tænde lys el. via sms
Skrevet af mellon på 06 aug 2011 15:37
Køb evt en sms box, så kommer der en sms vis strømmen går, temperatur stiger/falder, vand i kælder, eller andre ulykker plus du kan skrue op for varme tænde lys el. via sms

Ja, jeg har et til min varmepumpe og kan også regulere varmen samt får en alarm hvis temp kommer mere end 2 gr. under indstillet værdi - men kan naturligvis også fås/bruges til andet - det virker perfekt

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Skrevet af S. fabrin på 06 aug 2011 08:54

KTM!

For nogle år siden havde du nok et HFI relæ, som i forhold til den ny udgave HPFI relæ, var mere følsom overfor spændingsspidser, tordenvejr og andre unoder på elnettet. Du har jo sikkert indenfor de sidste par år fået udskiftet dit HFI relæ med et HPFI relæ (det er et lovkrav). For at undgå miseren med den afbrudte fryser, kunne du få lavet stikontakt, som ikke blev afbrudt af HPFI relæet.


Min installation er komplet ny fra 1996 og har hele tiden været med HPFI. Da vi overtog ejd. var første handling at likvidere den gamle installation. 
Alle fagfolk, som jeg konsulterede om dette forbristrede problem, kunne ikke give nogen fornuftig forklaring på problemet, men ideen med den "elektroniske lynafleder, transientbeskytter lærte jeg nu den hed, var virkelig god.  Jeg skal aldrig have en elinstallation mere, uden en sådan fætter monteret. Men den er lidt dyr at skifte indmaden i, når den er slidt op.
Vi turde i flere år ikke forlade ejendommen i flere dage, uden at have aftale med nogen om at se efter strømmen, dagligt.
Den med at have en gruppe uden om relæet, var jeg selv meget inde på, men kunne ikke få nogen installatør til at udføre!
Selv er jeg for tøset til at lave det stunt!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 06 aug 2011 16:20
Den med at have en gruppe uden om relæet, var jeg selv meget inde på, men kunne ikke få nogen installatør til at udføre!
Selv er jeg for tøset til at lave det stunt!

Det kan jeg squ godt forstå   Men det ville være praktisk..

Ellers skal man til at finde en UPS som kan klare en fryser...

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Den med at have en gruppe uden om relæet, var jeg selv meget inde på, men kunne ikke få nogen installatør til at udføre!

Det skal jeg undersøge. Det er Sikkerhedsstyrelsen, der for mange år siden gav tilladelse til en stikkontakt med sin egen gruppe uden om (dengang)HFI relæ kun til forsyning af dybfryser.

 


fase
Man kan også sætte et EFI op, også en gruppe til fryseren efter det. Et EFI relæ ikke lige så følsomt som et HPFI, og vil derfor ikke slå fra nær så ofte som et HPFI.. Så der kan man spare en del frakoblinger. og dermed sikre sin fryser
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis