Hvor mange kW/t??

Hej.

Jeg håber at der er en der kan hjælpe mig med at udregne noget forbrug i en autocamper.

Min Mor har en autocamper som har 4 stk 12 volt 75 amp batterier til hus delen.

Der er indbygget en 2000 Watts 220 volts inverter, og der er 220 volt stik rundt omkring i bilen.

Spørgsmålet er så: hvor meget kan de trække på 220 volt sikkende før batterierne bliver flade??

Jeg er nået frem til at man ikke bør aflade mere end 50% på batterierne. dvs:
4 * 75 = 300 amp.
300 / 2 = 150 amp ved 12 volt.

Men hvordan regner man ud hvor mange kW/t det er ved 220 volt?
For eksempel ved vi at når de sidder om aftenen med 2 små bærbare, 2 små lamper og lidt musik kørende så bruger de ca. 190 watt ved 220 volt. også kan jeg jo så regne ud at det er ca. 1 kW/t på 5 timer.. ? ik?

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh
Mik Manley Andersson
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine batterier er på ialt 300 Ah. Amperetimetallet er altid beregnet udfra endten 10 eller 20 timers afladning. Regner vi nu med 10 timers afladning, har du 300Ah/10h = 30A. 30A ved 12 V gir en effekt på 30A * 12V = 360W, som du kan belaste batterierne med i 10 timer. Du skal så regne med at spændingen falder ned mod ca. 10 V. Nu kender jeg ikke inverterens virkningsgrad eller indenfor hvilket spændingområde, den er istand til give 220V ud, så det bliver et gæt på, hvorlænge belastningen på 190W kan køre. Regner du med en virkningsgrad på 75% er belastningen på 12V siden 190W/0,75 = 254W det svarer til en strøm på 254W/12V = 22A. Hvis de tal, jeg har brugt, passer, skulle der så være til mindst 10 timers brug.

fase
Hej
Jeg ved godt at det ikke er det du spørger om men mit råd er :
Kør så meget som muligt direkte på 12 volt - der findes specielle stik til laptops som kan stilles i spænding fra 12 v og op til ca 22 hvis jeg husker rigtigt - mange radioer kan forsynes med 12 volt også og der er masser af muligheder med lys - på den måde spares også det tab der altid er når du omsætter spænding
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
en inverter med max belastn. på 2 kW æder altså en del i egetforbrug. Det samme gælder jernkernetrafoer osv. Jeg vil give polo ret, få nogen kutterpærer på 12 v og gør det til en dyd at have så meget 12 v udstyr som muligt. Der er en masse spild ellers. Og den stakkels generator skal jo arbejde på fuld tryk hele tiden, hvis I bruger meget strøm ved pauser.

 

Skrevet af uldal på 14 aug 2011 06:38
en inverter med max belastn. på 2 kW æder altså en del i egetforbrug. Det samme gælder jernkernetrafoer osv. Jeg vil give polo ret, få nogen kutterpærer på 12 v og gør det til en dyd at have så meget 12 v udstyr som muligt. Der er en masse spild ellers. Og den stakkels generator skal jo arbejde på fuld tryk hele tiden, hvis I bruger meget strøm ved pauser.

Måske.

Du skal huske på at 12V skal bruge ca. 19 gange så stor strøm som 230V for at opnå den samme effekt. Det betyder et væsentligt større effekttab i ledningsnettet v. 12 V end ved 230 V.

Mon ikke det går nogenlunde lige op med tabet i inverteren ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej

@ Eisoe  det vil altid være en dårlig ide først at lave 12 volt til 220 volt og derefter lave 220 volt til de ca. 16 til 19 volt som en laptop bruger - samtidig findes der jo nu en masse led lamper til 12 volt som så at sige ingen ting bruger i strøm så det er stadig den bedste ide,og så er det intet tab på den konto

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af polobjørn på 14 aug 2011 18:32

Hej

@ Eisoe  det vil altid være en dårlig ide først at lave 12 volt til 220 volt og derefter lave 220 volt til de ca. 16 til 19 volt som en laptop bruger - samtidig findes der jo nu en masse led lamper til 12 volt som så at sige ingen ting bruger i strøm så det er stadig den bedste ide,og så er det intet tab på den konto

Hilsen Polobjørn


Tjah......

Det ændrer ikke på at effekttabet er lig med I2 * R, hvor I er strømmen og R er modstanden i transmissionsledningen.

Så en given effekt vil altid medføre et større transmissionstab ved mindre spænding.

Faktisk 19 * 19 gange større effekttab ved 12 V end ved 230 V eller 360 gange mere, altså knapt målbar v. 230 V men væsentlig v. 12 V.

Det er bl. andet derfor vores transmissionsnet er højspænding - for at minimere effekttabet med væsentligt tyndere ledninger - men det er en anden historie.

Det kræver naturligvis en kompliceret udregning for at gøre det præcist - men det kan da gøres hvis alle faktorer er kendte.

Din udtalelse om at det altid vil være en dårlig ide først at gå op i spænding og så ned igen på et andet punkt er simpelthen ikke rigtig - i nogle tilfælde er det en stor fordel, specielt hvis man specifikt går efter at minimere effekttab.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Eisoe

Unskyld hvis jeg træder på dine ømme tæer - jeg ved udemærket de ting du skriver om  i Dette indlæg fordi jeg har trods alt været auto elektrikker i mere end 35 år

M E N
de ting jeg skriver er ment som  et svar på de ting der bliver talt om i dette indlæg og ikke teori om helt andre problematikker og nogen kabellænger der står hen i det uvisse, men nok ikke kommer i brug i en campingvogn.

De ting kan vi forøvrigt godt  diskutere, men af hensyn til andre bør vi så nok gøre det i en anden tråd, så hvis det er det du vil er det blot at starte

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"

Hej Polobjørn!

Allerførst, jeg har stor respekt for de svar, du giver når du svarer på et indlæg, og som bærer tydelig præg af at være givet af en fagmand

Men når du skriver at du trods alt ved noget om tingene fordi du har været i faget i 35 år, betyder det så automatisk, at hvis man har været i sit fag i 50 år, så ved man automatisk mere end hvis man "kun" har været der i 35 år?

Det gælder vel i alt om, at man har lettet den nederste del af ryggen og holdt sin uddannelse vedlige gennem efteruddannlse og ikke kun om hvorlænge man har været i faget. Du ved sikkert lige så godt som jeg, at uddannelsen ikke stoppede da svendebrevet blev stukket i hånden en.

Og til Steelduck, det var egentlig ikke min mening at spamme din tråd, men jeg kunne ikke lade være, så undskyld afsporingen.


 


 


fase
Det er muligt, at jeg nu bidrager til yderligere spamming af tråden --- men lidt i lyset af "giganternes kamp" handler dette forum vel mere om, hvad der virker i praksis, end hvad de store teorier kan give af resultat.
Nede på jorden mener jeg, at det er p...... ærgeligt, at den ene af jer skriver, at effekttabet VEL svarer til, hvad inverteren taber i energi. Samtidig tænker jeg, at der måske er næsten lige så stort effekttab ved, at konvetere 12v til 16v, som gå via 220v.

Lad os få nogle af dem på banen, som rent faktisk kører en labtop på en 220 v inverter med et udsagn om, at ca. 2 bilbatterier kun kan holde i godt 10 timer(for 1 laptop excl lamper). Der må være bådfolk og andre, som har installationer svarende til dette i praksis - jeg mener: 10 timer i en sejlbåd med den opsætning giver jo ikke nogen særlig sikkerhed med Det Levende Søkort.
Ellers må der være basis for nogle praktiske forsøg - problemstillingen er jo den samme, som de spørgsmål vi har en gang om året omkring maxi musikanlæg til Roskilde-festivalen osv.(for slet ikke at tale om skruemaskiner - elektriske cykler - hvor langt en ellert kan køre, kan solpaneler skaffe den fornødne energi osv.)

Min interesse i denne tråd er faktisk fordi, jeg har en 12v computer, jeg bruger i båden (a la en car-pc) - den bruger ca 3 amp = 36W men er uhyre kritisk overfor udsving i 12v forsyningen, så den går jævnligt i dørken, når selvstyren tager effekten. En måde at omgå problemet på ville netop være, at gå via 220v (eller sætte en strømforsyning i, som er mere ukritisk). Omvendt har jeg en 600w inverter i campingvognen, for at have lys og vand ved rastepladsophold, men der har jeg aldrig "brugt i bund", fordi de ophold bare handler om, at få spist og sovet.

Så det jeg efterlyser, er nogen praktisk erfaring - ud over de principielle holdninger og regnemåderne, som jo egentlig var overstået i svar 2.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis